تم تیره

بهترین بازسازی تاریخ؟ | مقایسه‌ی گرافیکی پلی استیشن ۴ پرو و پلی استیشن ۲ بازی Yakuza Kiwami 2

طی ۲۰ ماه گذشته اتفاقات بسیار خوشایندی برای طرفداران مجموعه‌ی Yakuza افتاده است. درست بعد از این که بازی Yakuza 0 در ماه ژانویه‌ی ۲۰۱۷ منتشر شد، به دنبال آن نسخه‌ی دیگری از این مجموعه یعنی Yakuza Kiwami در ماه آگوست سال گذشته عرضه شد و بعد از آن نیز در اوایل سال جاری Yakuza ۶ منتشر شد.این اتفاقات پیاپی دوست داران این مجموعه را بسیار هیجان زده کرده است. استودیوی سگا قصد دارد به این روند ادامه دهد و اکنون نسخه‌ای از این بازی را منتشر کرده است که از نظر بسیاری بهترین بازی این مجموعه است؛ بازی Yakuza Kiwami 2 . در ادامه با وبسایت نوین اسپات همراه باشید.

با این کار، شرکت سگا قصد دارد به بازسازی نسخه‌های مختلف فرنچایز Yakuza که با انتشار Yakuza Kiwami در ژاپن شروع شد، ادامه دهد. هر چند بازی Yakuza Kiwami 2 در مقایسه با عناوین دیگر بازسازی شده از این مجموعه در سال گذشته، بسیار متفاوت‌تر و بزرگ‌تر است.

اولین نکته‌ای که توجه ما راجلب کرد این بود که این بازی با موتور بازی سازی Dragon Engine ساخته شده است. سال گذشته نیز بازی Yakuza 6 از همین موتور بهره می‌برد اما بر خلاف این دو بازی، بازی Yakuza Kiwami که آن هم سال گذشته منتشر شد از موتور Yakuza 0 بهره می‌برد. این موضوع باعث می‌شود بازی از لحاظ نور پردازی بر پایه‌ی فیزیک، افکت‌های نور پردازی و بازتاب فضا در صفحه، بهتر عمل کند. همین موضوع به تنهایی بازی Yakuza Kiwami 2 را از نسخه‌ی اول آن از لحاظ جلوه‌های بصری و تکنولوژی ساخت متمایز می‌کند. هرچند موضوع غافلگیر کننده اینجاست که این بازی در بهره گیری از موتور خود، نسبت به بازی Yakuza 6 توانسته است پیشرفت‌های حیرت انگیزی را در جلوه‌های بصری به نمایش گذارد.

بازی‌های مجموعه‌ی Yakuza همیشه در یک موضوع از لحاظ گرافیک ضعف داشتند. Aliasing در فاصله‌های دور باعث شکستگی تصویر می‌شد و در نتیجه‌ی آن شاهد افت گرافیک بازی در گیمپلی بودیم. این بازی به احتمال زیاد همیشه از AAهای سخت افزاری استفاده می‌کرده تا لبه‌های تیز اشیاء مختلف در بازی را از بین ببرد اما تا کنون نتیجه‌ی این کار اصلاً رضایت بخش نبوده و در بهترین حالت شاهد یک AA معمولی در این مجموعه بوده‌ایم. بازی Yakuza 6 به لطف قدرت پلی استیشن ۴ موفق شد تا حدودی این شرایط را تغییر دهد اما باز هم دیدن لبه‌های تیز در این بازی برای شما دشوار نخواهد بود و آن‌ها چشم شما را اذیت خواهند کرد. در بازی Yakuza Kiwami 2 توسعه دهندگان تصمیم گرفته از نوع دیگری از AA استفاده کنند و نتیجه‌ی این امر به طور واضحی مشهود است. اکنون در این بازی تقریباً تصاویر هیچ لبه‌ی تیزی ندارند و این موضوع اذیت کننده تا حد بسیاری در بازی Yakuza Kiwami 2 کاهش یافته است هر چند ممکن است اگر به نقاط دور دقت کنید بتوانید باز هم لبه‌های تیزی را ببینید.

دیگر پیشرفت‌های گرافیکی که این بازی نسبت به بازی Yakuza 6 داشته است شامل مدل نور پردازی جدید می‌شود که تا حدودی نسبت به نسخه‌ی قبلی که تاریک‌تر بود، نرم‌تر است. همچنین تکسچر های بازی و کیفیت بصری بخش‌های سینمایی بازی نیز پیشرفت کرده‌اند.

 

اگر بخواهیم از جنبه‌ی بازسازی به این بازی نگاه کنیم، بازی Yakuza Kiwami 2 موفق شده است به عنوان یکی از بهترین بازسازی‌هایی که تا کنون ساخته شده است، در تاریخ ثبت شود. با این وجود امسال برای طرفداران بازی‌های نوستالژیک قدیمی سال بسیار پرباری بوده است. اول از همه با بازسازی بازی Shadow of the Colossus روبرو بودیم که یکی از بهترین بازی‌های سال بود و نمره‌های شگفت انگیزی را کسب کرده بود و اکنون هم با بازی Yakuza Kiwami 2 طرف هستیم که از نظر منتقدان یکی از بهترین نسخه‌های این مجموعه است. هر چند وقتی توسعه دهندگان تصمیم به بازسازی این دو بازی گرفتند، یک نکته‌ی مشترک را در هر دوی این‌ها رعایت کردند. آن‌ها به فضای نسخه‌ی اولیه‌ی بازی بسیار اهمیت دادند و سعی کردند در بازسازی این عناوین، این فضا را حفظ کنند و به همین علت است که هم منتقدان و هم طرفداران از محصول نهایی این پروژه‌ها استقبال می‌کنند. همان‌طور که از نام این بازی پیداست، هر چیزی که در نسخه‌ی پلی استیشن ۲ وجود داشته است از پایه دوباره ساخته شده است و همان‌طور که در ویدیوی مقایسه‌ی تصویری این دو بازی دیدید، تفاوت‌های بین نسخه‌ی اصلی و نسخه‌ی بازسازی شده حیرت آور است.

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره شد، یکی از موضوعاتی که نسخه‌ی پلی استیشن ۲ را از نسخه‌ی پلی استیشن ۴ بسیار متفاوت می‌کند، باز آفرینی مدل نورپردازی بازی است. رفتارهای نورهای ساکن از بازی حذف شده‌اند و به جای آن اکنون از پردازش تصاویر بر پایه‌ی فیزیک به طور کامل پشتیبانی می‌شود. مدل شخصیت‌های بازی نیز به طور کامل بازآفرینی شده‌اند و موهای شخصیت‌ها نسبت به نسخه‌ی اولیه آن بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین تکسچر های لباس‌های شخصیت‌ها نیز از ابتدا طراحی شده‌اند. به طور خلاصه توسعه دهندگان بازی تمام چندضلعی‌هایی را که در دوران پلی استیشن ۲ عاشقشان بودیم (یا شاید هم از آن‌ها متنفر بودیم) از بازی حذف کرده‌اند.

صداگذاری بازی نیز بهبود یافته است. این موضوعی است که برخی از پورت‌های دیگر مانند Shenmue 1 + 2 HD می‌توانند از آن درس بگیرند. همچنین باید اشاره کنم که صداگذاری شخصیت‌های بازی Yakuza Kiwami 2 فوق العاده است. معمولاً مجموعه‌ی Yakuza از صداپیشگان سطح بالا برای بازی‌هایشان استفاده می‌کنند و این مجموعه با این ویژگی شناخته شده است اما بازی Yakuza Kiwami 2 سطح جدیدی از صداگذاری را معرفی کرده است. محدوده‌ی احساساتی که توسط صداپیشگان در بخش‌های سینمایی بازی به نمایش در می‌آید بسیار قابل تحسین است و حال و هوای بخش‌های سینمایی را به طور کلی متحول کرده است.

اما شاید بهترین بخشی که این بازی در آن پیشرفت کرده است بازآفرینی کامل محیط‌های بازی باشد. پرسه زدن در خیابان‌های Sotenbori در هنگام شب مطمئناً چشمان مخاطبان را نوازش خواهد کرد. مجموعه‌ی Yakuza در کل با وجود محدودیت‌هایی که کنسول پلی استیشن ۲ ایجاد می‌کرد هیچ‌گاه از نشان دادن جزئیات فراوان به بازی بازان ترسی نداشت و اکنون با کمک توان پردازشی پلی استیشن ۴ پرو، خیابان‌های Sotenbori به لطف مغازه‌ها و فعالیت‌های جانبی دیگر، از همیشه زیباتر شده‌ است.

همچنین در بازی یک حالت اول شخص نیز وجود دارد تا بتوانید تمام چیزها را از فاصله‌ی نزدیک مشاهده کنید و از پیشرفت‌های گرافیکی حیرت زده شوید. همچنین اکنون می‌توانید بدون صفحه‌های بارگذاری وارد مکان‌های جدید مانند مغازه‌ها شوید.

حال وقت آن است تا کمی درباره‌ی مدل فیزیک بازی صحبت کنیم. بازی Yakuza Kiwami 2 مانند دیگر عناوین این مجموعه از فیزیک واقع گرایانه ای بهره نمی‌برد و فیزیک آن بیشتر مشابه عروسک بازی بود. اما فیزیک بازسازی این نسخه به شبیه سازی دنیای واقعی بسیار نزدیک شده است؛ حداقل برای برخی اشیای خاص. به عنوان مثال دشمنان حالا می‌توانند اشیایی مانند دوچرخه یا نیمکت‌ها را به سمت Kiryu پرتاب کنند یا حتی مبارزات ممکن است در مغازه‌ها اتفاق بیفتد که باعث می‌شود همه‌ی وسایل مغازه به سمت‌های مختلف پرتاب شود و فیزیک در بازی به خوبی به نمایش گذاشته می‌شود. حال که صحبت از دشمنان بازی شد به نظر می‌رسد هوش مصنوعی بازی نیز افزایش یافته باشد. در موقعیت‌هایی خاص، خلاف‌کارهای خیابانی نه تنها Kiryu را تعقیب خواهند کرد بلکه در طبقات بالای ساختمان‌ها نیز دست از سر او بر نمی‌دارند.

این تمام صحبت‌هایی بود که می‌شد درباره‌ی بهبودهای گرافیکی و گیمپلی این بازسازی مطرح کرد اما حال این سؤال مطرح می‌شود که عملکرد این بازی بر روی پلی استیشن ۴ پرو چگونه خواهد بود؟ متأسفانه این بازی مانند نسخه‌ی قبلی آن یعنی Yakuza Kiwami با نرخ فریم ۶۰ اجرا نخواهد شد. به نظر می‌رسد جلوه‌های بصری بازی به قدری است که موتور Dragon Engine توانایی اینکه از پس آن بر بیاید را ندارد و توسعه دهندگان مجبور شدند از عملکرد این بازی کمی بکاهند. اما خبر خوب این است که نرخ فریم ۳۰ در این بازی از ثبات بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع به طور کلی کمی نا امید کننده است اما مطمئناً همه متوجه هستند که چرا توسعه دهندگان مجبور شدند چنین نرخ فریمی برای بازی برگزینند ولی مهم‌تر از آن ثبات نرخ فریم است که این موضوع به نظر ما خود نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود. روی هم رفته کیفیت تصاویر ارائه شده بسیار بالاست، مخصوصاً در هنگام نمایش بخش‌های سینمایی.

در پایان باید اعتراف کنیم بازی Yakuza Kiwami 2 به عنوان یکی از بهترین بازسازی‌های این نسل به بازی Shadow of the Colossus پیوست و با توجه به اینکه تیم توسعه دهنده‌ی آن به طور دائم در حال بهبود و پیشبرد تکنولوژی موتور Dragon Engine هستند، مطمئناً تمام طرفداران منتظر عنوان بعدی این مجموعه‌ی شگفت انگیز هستند.

ارسال دیدگاه