Xbox
Xbox Xbox

مایکروسافت و نسل نهم؛ ایکس باکس بعدی چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

حماسه آفرینی دیگری از سوی تیم کنسول ایکس باکس رغم خورد. در همایش E3 امسال بود که ما بیش از هر چیزی از کمپانی سونی انتظار داشتیم تا دست به معرفی یا حداقل توضیحات مختصری درباره سخت افزار و مشخصات کنسول جدید سری پلی استیشن در اختیار ما قرار بدهد، ولی در کمال تعجب و در نهایت این کمپانی مایکروسافت بود که خبر از در حال پردازش بودن روند ساخت کنسول جدید داد. آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) در حینی که مشغول دادن اطلاعات در این زمینه بود، به جای استفاده از فعل مفرد، از جمع «ایکس باکس‌های نسل بعدی» استفاده کرد که می‌توان از این سخت اینگونه برداشت کرد که بیش از یک کنسول ایکس باکس در حال حاضر در دست ساخت قرار گرفته است که به نوبه خود می‌تواند یک موضوع جالب توجه و قابل بحث باشد. این موضوع به سرعت توسط یکی از وب سایت‌های تحت مایکروسافت/ویندوز در قالب گذارشی، با نمایش نقشه قطعات داخلی گویای این موضوع شد که در حال حاضر خانواده‌ای از سخت افزارها با کد رمز «Scarlett» در حال ساخت هستند و قرار است که تا سال ۲۰۲۰ خود را نشان دهند. اینسایدرهای این وب سایت اغلب قابل اعتماد و درست هستند و زمانی که این وب سایت برای رسیدن این سخت افزارها پیش بینی کرده است به جهت گره خوردن با نسل نهم بازی‌های ویدیویی، می‌تواند درست باشد. حال با توجه به صحبت‌های اسپنسر در رابطه با چند کنسولی بودن نسل بعدی و همچنین مهر تایید اینسایر در رابطه با پروژه چند سخت افزاری Scarlett، در تعجبیم که نسل بعدی دقیقاً چه فرم و شکلی قرار است به خود بگیرد و این دستگاه‌ها قرار است چه تفاوت‌هایی از نظر سخت افزاری و تکنولوژی با یکدیگر داشته باشند. در ادامه این بحث با وب سایت نوین اسپات همراه باشید. کنسول ایکس باکس از زمان ورود خود به صنعت سرگرمی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است. کمپانی مایکروسافت در حال حاضر نیز همیشه از کنسول ایکس باکس به عنوان یک خانواده یاد می‌کند و می‌توانیم اینگونه برداشت کنیم که قرار است این سخت افزارها، کارهای مختلفی را انجام داده ولی در نهایت قالب سخت افزاری و توانایی تفاوت‌هایی داشته باشند. رشته‌های فراوانی در رابطه با این بحث وجود دارد که می‌توان آن‌ها را باز کرد،  و فیل اسپنسر نیز در این رابطه در مصاحبه E3 اش با وب سایت Giant Bomb توضیحاتی ارائه داده است. تماشای این مصاحبه بسیار باارزش است زیرا می‌توانیم رئیس کنسول ایکس باکس را مشاهده کنیم که نسل بعدی را موقعیتی می‌بیند برای تمرکز روی افزایش نرخ فریم‌ها و تغییرات اساسی بر روی تکنولوژی موجود به همراه تکنولوژی صفحه نمایش ۱۲۰Hz. اسپنسر همچنین ورود سخت افزارهای جدید را فرصتی می‌بیند برای بالانس کردن دوباره قدرت قطعات CPU و GPU که بتوانند با چیزی که امروزه در کامپیوترهای شخصی وجود دارد برابری کنند. این وضعیت را در حال حاضر می‌توان در کنسول ایکس باکس وان ایکس به خوبی مشاهده کرد که لقب قدرتمندترین کنسول خانگی تاریخ را به خود اختصاص داده است. کنسول ایکس باکس وان ایکس از شش ترافلاپ جی پی یو و هسته‌های کم مصرف x86 CPU بهره می‌برد که در اصل برای تبلت‌ها ساخته شده‌اند.

کنسول ایکس باکس

سری کنسول‌های ایکس باکس وان علاوه بر قدرت فوق العاده بالایی که در عملکرد سخت افزاری دارند، از زیبایی ظاهری بسیار بالایی نیز برخوردار هستند و جز حرفه‌ای‌ترین چهره‌ها در تاریخ صنعت بازی محسوب می‌شوند

در همین حوالی، کمپانی مایکروسافت همچنین اعلام کرد که کنسول ایکس باکس قرار است پس از جا افتادن سیستم استریم بازی‌ها، وارد فضای ابری شود؛ احتمالاً بتوان لقب آن را نت فلیکسی برای بازی‌ها نام گذاری کرد. شاید در نگاه اول بسیار جاه طلبانه و عجیب به نظر برسد، ولی اگر این سیستم به خوبی پایه گذاری شود و فکر و هزینه درست پشت آن باشد، بتوان به خوبی از پتانسیل آن بهره برد و از شاهد سرعت و قدرتی فرای باور از کنسول ایکس باکس بود و مرزهای صنعت بازی را قدمی به سوی جلو حرکت داد. برای اینکه اوضاع عجیب‌تر از پیش شود، اسپنسر همچنین در مصاحبه با Giant Bomb اعلام کرد که قصد دارند تا بازی‌های کنسول ایکس باکس را برای کسانی که قصد خرید این کنسول را ندارد نیز قابل دسترس کند؛ حتی کسانی که از داشتن یک تلویزیون نیز بی‌بهره‌اند! کمپانی مایکروسافت در این مسیر تنها نبوده و شرکت EA نیز همچنین در کنفرانس خود در E3 از سیستم استریمینگ Origin برای بازی‌هایش رونمایی کرد. ما همچنین از دو غول دیگر در صنعت بازی‌های ویدیویی باخبریم که در این فضا مشغول کار بوده و هنوز دست به معرفی آن نزده‌اند. ما مشتاقانه منتظریم که وارد این فاز و فضا، پیش از ورود به نسل بعدی بازی‌های ویدیویی شویم. در ادامه صحبت‌های اسپنسر شاهد بیان شدن بحث نرخ فریم بازی در بازی‌ها بودیم که البته تصادفی نبود و جدا از تنها حرف، موفق به تماشای گیم پلی تعدادی از بازی‌های مایکروسافت بودیم که اگر قرار باشد بازی‌های کنسول ایکس باکس به صورت آنلاین استریم شوند، اولین قدمی که این کمپانی می‌تواند برای جا انداختن آن انجام دهد، ثابت کردن نرخ فریم بر روی ۶۰ یا بیشتر است تا بتواند اعتماد مشتریان را به دست آورد. پس در نهایت با در نظر گرفتن تمامی اطلاعات داده شده در بالا، بیایید اینگونه فرض کنیم که می‌توانیم بر روی خانواده بزرگ و پر جمعیت کنسول ایکس باکس برای موفقیت‌های پی در پی خود درون نسل بعدی از بازی‌های ویدیویی به خوبی حساب کنیم. شاید وجود این کنسول‌های میان نسلی یعنی کنسول ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن پرو، ذهن برخی را به این سو برده که این سیستم چند کنسولی در هر نسل نمی‌تواند جوابگوی نیازهای معنوی گیمرها باشد، ولی با یک نگاه جزئی به سخت افزارها و قدرت‌های پردازشی این کنسول‌ها نسبت به اول نسل، می‌توان پی به این موضوع برد که پیشبرد تکنولوژی در نهایت می‌تواند به تجربه هر چه بهتر بازی‌ها کمک کند و به نفع خود گیمرها در نهایت خواهد بود. حال سوال اصلی که در این میان به وجود می‌آید این است که نسل بعدی دقیقاً به چه صورت قرار است دست به جهش و تغییرات گسترده در تکنولوژی به کار رفته در سخت افزار کنسول‌ها بزند و این سخت افزارها تا چه اندازه قدرتمند هستند؟ در ادامه به بررسی برخی از نظریه‌های موجود در رابطه با این بحث می‌پردازیم.

کنسول ایکس باکس

مایکروسافت دست شما را از همین حالا برای انتخاب و شخصی سازی کنسول و کنترلر ایکس باکس خود باز گذاشته و می‌توانید مدل خاص خود را بنا به سلیقه شخصیتان طراحی و سفارش دهید

نظریه شماره یک: کنسول نسل بعدی به همراه جعبه استریم

بیشتر بخوانید :  تماشا کنید: ۱۵ دقیقه گیم پلی از بخش داستانی Gears 5

بر اساس گذارشاتی که تا به حال از آن‌ها باخبر هستیم، توضیح ساده‌ای وجود دارد که تمامی اکشن‌های مایکروسافت که در حال حاضر پنهان باقی مانده‌اند، تمرکز این کمپانی بزرگ در جهت ساخت یک کنسول ایکس باکس نسل نهمی است. بدون شک قطعه دومی هم که در دست ساخت قرار دارد، یک افزونه کوچک جهت اجرای بازی‌ها بر روی فضای ابری و استریم آن‌ها است که به صورت جداگانه به کنسول ایکس باکس متصل می‌شود. همانطور که می‌دانید کنسول ایکس باکس وان ایکس به شدت قدرتمند است و هرگونه ارتقای سخت افزاری (حتی تنها قطعه جی پی یو) می‌تواند از کنسول ایکس باکس نسل بعدی، دستگاهی به شدت گران قیمت به وجود آورد. این ارتقاها باید شامل نازک‌تر و فشرده‌تر شدن کنسول و همچنین قرار گرفتن فضای داخلی بیشتری برای آن باشند که همه این‌ها بدون شک به قیمت کنسول ایکس باکس بعدی خواهد افزود. کمپانی مایکروسافت باید حواس خود را بر روی این موضوع جمع کند، زیرا اگر شرکت‌های رغیب بتوانند تمامی ویژگی‌های این کنسول را با مقدار کمتری کیفیت و فضا به مخاطبان عام تحویل دهند، قطعاً برای کنسول ایکس باکس بعدی مشکلاتی به وجود خواهد آمد. از دیگر معایب وجود جعبه استریم برای این کنسول، می‌توان به نبود مخاطب کافی و تازه بودن این ایده اشاره کرد که هنوز توسط مخاطبان گسترده (مخصوصا مخاطبان کشورهایی با تکنولوژی و سرعت اینترنت کمتر) آزمایش نشده و اگر در همان اول عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذارد، می‌تواند تبدیل به یک شکست شود.

نظریه شماره دو: کنسول نسل بعدی ارزان‌تر، سبک‌تر و چیزی همانند کنسول ایکس باکس وان ایکس خواهد بود

به نظر شما ابداعات تکنولوژی در نسل جاری تا چه حد می‌توانند به جلو حرکت کنند؟ زمانی که کنسول ایکس باکس وان ایکس به بازار با قیمت چهارصد و پنچاه تا چهارصد و نود و نه دلار عرضه شد، یکی از جنجال‌ها و حواشی بزرگی که حول محور این کنسول در زمان عرضه می‌چرخید، قیمت بسیار زیاد آن بود که مورد پسند مخاطب عامه قرار نگرفت و به سرعت محکوم شد. شاید بسیاری از شایعات و اخبار جدید مایکروسافت در رابطه با کنسول (کنسول‌های) نسل بعدی، از این موضوع ترسیده باشند که باید خود را برای یک سخت افزار بسیار عظیم‌تر و در نهایت گران قیمت‌تر آماده کنند و باید بگوییم که این موضوع می‌تواند تا حدودی درست نیز باشد. حرکت رو به جلو از ۱۵ نانو متر به ۷ نانومتر پروسه‌ای است که به جرئت می‌تواند سخت افزاری به قدرت خیره کننده ابر رایانه‌ها را ایجاد کند و این عملیات قطعاً قرار نیست که کم هزینه از آب در بیاید. این قضیه مخصوصاً اینکه در این بازه زمانی کوتاه چند ساله قرار است به سر انجام برسد، قطعاً عملیات پر هزینه‌تری نیز به سر انجام خواهد رسید و این مورد پسند خیلی از طرفداران این کنسول نخواهد بود. یک جی پی یو قدرتمندتر همچنین به پهنای باند وسیع‌تری نیاز دارد و همچنین حافظه بیشتری مورد نیاز است، آن هم در زمانی که قیمت قطعه رم بر به فلک کشیده است. در رابطه با حافظه داخلی نیز، یک هارد اینترنال دو و نیم اینچی مخصوص لپ تاپ برای همچین دستگاهی قابل قبول به نظر می‌رسد و همچنین میزان رم این کنسول ایکس باکس چیزی حدود شانزده یا بیست و چهار گیگ تخمین زده شده است.

اگر با راهکارهای خوب و همکاری با سازندگان مطمئن، ساخت این کنسول انجام شود، شاید بشود در میزان هزینه‌ها صرفه جویی کرد، ولی به هر حال قیمت بالای قطعات ثابت است. با این حال همانطور که فیل اسپنسر (و خط تولید شرکت ای ام دی) به ما نشان دادند، گویا این طور به نظر می‌رسد که قدرت نمایی اصلی کنسول ایکس باکس بعدی در نسل نهم، قرار است در بخش CPU خود را نشان بدهد و خبر خوب در این زمینه این است که این قطعه قرار نیست به آن صورت گران قیمت از آب در بیاید. اگر از نظر ناحیه سیلیکون تخمین بزنیم، می‌توانیم بگوییم که یک سی پی یوی هشت هسته‌ای با ۱۶ رشته رایزن که بر روی یک برد شبیه به برد کنسول ایکس باکس وان ایکس یعنی ای ام دی جگوار سوار شود چیزی حدود همان قیمت برای کنسول مذکور در میاید. این قضیه درها را برای یک سناریو بسیار جالب باز می‌کند: دو کنسول ایکس باکس نسل بعدی که از یک سی پی یو بهره می‌برند و تنها ناحیه‌ای که با هم دیگر متفاوت هستند در میزان قدرت GPU آن‌ها است که بسته به میزان رزولوشن درون بازی‌ها اختلاف آن‌ها نمایان می‌شود و البته شاید قابلیت‌های گرافیکی دیگری نیز در کنسول ایکس باکس وان معمولی و کنسول ایکس باکس وان اس نمایان شود.

یک کنسول ایکس باکس ارزان‌تر که از تمامی تنظیمات رایزن بهره مند باشد و تمامی بازی‌ها را نیز با کیفیت بالا اجرا کند، بر روی کاغذ می‌تواند برای عوام مورد پسندتر از یک ابر رایانه بسیار گران قیمت باشد و گزینه مناسب‌تری نیز برای نسل بعدی بازی‌های ویدیویی از سوی خانواده کنسول ایکس باکس است. این کنسول ارزان‌تر از همان میزان حافظه و البته قطعات ارزان‌تری بهره می‌برد (که به معنی کیفیت پایین‌تر بافت‌های درون بازی‌ها است) و البته همچنان می‌تواند از آن هارد داخلی دو و نیم اینچی ذکر شده نیز بهره ببرد. با توجه به این شرایط آیا انتخاب مایکروسافت در نهایت برای پیشرفت تکنولوژی مفید خواهد بود و یا قرار است تا شاهد اهمیت به نیازهای اساسی گیمرها و برگزیدن کمیت به کیفیت باشیم؟ نماینده‌ای که می‌توان از حالا برای کنسول کم قواتر ولی مفیدتر برای نسل بعدی کنسول ایکس باکس در نظر گرفت، یا یک دستگاه جدید با طراحی خاص و کوچک است که از هزینه‌های برآورد شده می‌کاهد، و یا شاهد یک دستگاه بسیار بزرگ و چاق و چله هستیم که مهندسی قطعات آن گسترده و جا گیر هستند. برای جلوگیری از ضرر و رساندن سود کمپانی به حداکثر خود، از تراشه‌هایی هم که در جریان تولید نیمه معیوب از آب در آمدند می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مهندسی معکوس استفاده دوباره کرد و آن‌ها را در کارخانه زنده کرد؛ شاید با خود بگویید که این روش قطعاً معایبی نیز خواهد داشت و باید بگوییم که بله، هر گونه واریانس بین مدل‌ها در تخصیص حافظه به طور بالقوه می‌تواند توسعه دهندگان را محدود کند و جلوی کنسول نهایی را از اینکه به طور کامل پتانسیل خود را به نمایش بگذارد بگیرد. با این حال اگر این نظریه در نهایت درست از آب در بیاید و مایکروسافت تصمیم به ساخت یک کنسول ایکس باکس جمع و جورتر و محدودتر برای نسل بعدی بگیرد، قطعاً به فکر تمامی مشکلات و راه‌هایی برای حل آن‌ها خواهد بود.

کنسول ایکس باکس

در تصویر بالا نسل‌های مختلفی از یک سری کنسول را مشاهده می‌کنید. ایکس باکس وان از زمان عرضه از نظر سخت افزاری، همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و با حرف‌های جدیدی هم که پشت کنسول جدید این خانواده زده می‌شود، بعید می‌دانیم که حالا حالاها نیز از این ادعای خود دست بکشد

نظریه چهارم: کیت توسعه دهنده کنسول ایکس باکس وان ایکس

بیشتر بخوانید :  تماشا کنید: تریلرهای جدید از Resident Evil Village + تاریخ انتشار و اطلاعات تکمیلی

همانطور که پیش از این در مطالب بالا به شما توضیح دادیم، هیچ پردازنده موجودی در صنعت تکنولوژی که از خط تولیدی پردازنده‌ها ساخته، پرداخته و خارج می‌شوند، کامل و بی‌نقص نخواهند بود و همیشه قرار است تا نقص و ایرادی در میان تکنولوژی‌های درون بازار وجود داشته باشد. پس در نتیجه، برای اینکه سازندگان این قطعات بتوانند عملکرد چیپ‌های سالم و قابل استفاده را تا حد زیادی بالا ببرند و به قول معروف شیر آن ها را بکشند، کنسول ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر چهل واحد فعال محاسبه شده جی پی یو در اختیار دارد که این موضوع در اصل بر خلاف مقدار واقعی تعداد جی پی یوهای درون سیلیکون این کنسول می‌باشند، زیرا بر روی این سیلیکون مقدار مشخص چهل و چهار جی پی یو وجود دارد. از این موضوع می‌توان این نتیجه را برداشت کرد که نه تنها کنسول ایکس باکس وان ایکس (که لقت قدرتمندترین کنسول حال حاضر صنعت بازی‌های ویدیویی را به دوش می‌کشد) بلکه تمامی کنسول‌های حال حاضر صنعت بازی، حداقل بین دو تا چهار واحد محاسبه شده غیر فعال درون خود دارند، حال در این میان فرقی نمی‌کند که درباره کنسول‌های سونی صحبت کنیم و یا مایکروسافت. در رابطه با موضوع انجین اسکورپیوی کنسول ایکس باکس وان ایکس، تمامی طراحی به کار رفته برای فعال و کارآمد برای توسعه و تولید سخت افزار این کنسول به کار رفته و مورد استفاده قرار گرفته‌اند که این قضیه همچنین از بیست و چهار گیگابایت میزان حافظه رم در مقابل میزان اصلی و استاندارد حافظه رم این کنسول که در اصل دوازده گیگ می‌باشد، استفاده کرده است. این کنسول همچنین از یک ترابایت میزان حافظه داخلی اس اس دی بهره می‌برد که مشخص و واضح است که قرار است در مقایسه با یک هارد مکانیکی مدل لپ تاپی، از افزایش سرعتی کاملاً قابل مشاهده و واضحی بهره ببرد.

این چیدمان مجموعه قطعات تعریف شده در بالا درهای جدیدی برای کمپانی مایکروسافت را برای به وجود آوردن یک کنسول ایکس باکس وان Elite باز کرده است که کارایی‌های آن به طور کلی افزایش یافته و همچنین عملکرد آن نیز به طرز مثبتی رو به بالا قرار دارد؛ زمان بارگذاری بسیار بالاتر از یک دستگاه معمولی است و همچنین بازی‌ها بسیار سریع‌تر از گذشته می‌توانند لود شوند. این وقایع یا از طریق انتقال بار اصلی به یک رم اضافه صورت می‌گیرند و یا مربوط به سرعت بالای هارد داخلی کنسول می‌شوند که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم. اگر دنبال کردن هدف و رویای اینکه به حداکثر میزان نرخ فریم و جایگزینی سیستم تازه سرعت بالاتر در پردازش بازی‌ها از اهداف اصلی کنسول ایکس باکس جدید در خانواده ایکس باکس به شمار می‌آید، قطعاً در این میان قرار است تا کاربران و طرفدارانی وجود داشته باشند که دوست دارند تا هر چه سریع‌تر دستشان به یکی از این جعبه‌های جادویی مایکروسافت برسد و می‌توانید مطمئن باشید که تحمل این انتظار قطعاً کم هزینه نیز نخواهد بود و باید از همین حالا پول‌هایتان را برای یک جعبه به این قدرتمندی پس انداز کنید. اگر دسته‌های جدید Elite نسل جدیدی که به بازار عرضه شده باشند را مشاهده کرده باشید، شاید بتوانید درک کنید که داشتن یک کالای لاکچری مانند کنسول نسل بعدی خانواده ایکس باکس تا چه اندازه می‌تواند برای مخاطبان عام آب بخورد. با این حال همانطور که فرضیه‌های بالاتر نیز مشاهده کردیم، هیچ عملکرد فوق العاده‌ای قرار نیست بدون معایب خاص خود باشد. بزرگ‌ترین مشکلی که می‌توان به سخت افزارهای انقلابی در هر سیستم و دستگاه الکترونیکی موجود در بازار وارد کرد، قیمت بسیار بالا و غیر عقلانی آن خواهد بود که برای افراد زیادی که به صورت نیمه حرفه‌ای به استفاده از این ابزار می‌پردازند نمی‌تواند تصمیم عاقلانه‌ای باشد و این موضوع همچنین به ضرر کمپانی سازنده نیز خواهد بود زیرا بخش بزرگی از بازار فروش خود را به صورت خودکار بنا بر تقاضای پایین مخاطب از دست می‌دهد. اگر نیز کمپانی سازنده بخواهد دستی بر روی محصول نهایی خود بکشد و با کاهش عملکرد آن از هزینه‌های سرسام آور جلوگیری کند، قطعاً محصولش دیگر مانند قبل انقلابی به حساب نخواهد آمد و این خود باز یکی دیگر از مشکلات موجود در این دپارتمان به حساب می‌آید.

کنسول ایکس باکس

کیت توسعه دهنده کنسول ایکس باکس وان ایکس دو برابر نسبت به کنسول ایکس باکس وان معمولی حافظه در اختیار دارد، از یک جی پی یو با میزان ۶٫۶ ترافلاپ بهره می‌برد و همچنین سرعت ثابتی را نیز در اختیار دستگاه قرار می‌دهد. آیا به نظر شما، این استایل از توسعه سخت افزار می‌تواند در نهایت باعث به وجود آمدن یک کنسول بسیار قدرتمند ولی گران قیمت در نسل آینده بازی‌ها شود؟

نظریه پنجم: کنسول‌های نسل بعدی جدید با فاصله‌های مختلف از هم به بازار عرضه می‌شوند

بیشتر بخوانید :  مشخصات پوسته اصلی کنسول Xbox One X منتشر شد

تا بدین جای کار در این مقاله ما دست به بررسی بسیاری از احتمالات موجود در رابطه با کنسول ایکس باکس نسل بعدی زده‌ایم. بیایید فرض کنیم که شایعات مطرح شده درون گزارش سایت Thurrott که اول مقاله مطرح کردیم، کاملاً بر روی پول بوده است و قرار است تا بیش از یک کنسول ایکس باکس نسل بعدی در دنیا وجود داشته باشد که سرانجام آن‌ها تا سال ۲۰۲۰ مشخص خواهد شد. با این حال همانند اتفاقاتی که در این نسل و وجود فاصله‌ای بین عرضه کنسول‌های جدید که با نام بین نسلی شناخته می‌شد، وجود داشت، قطعاً قرار دادن یک فاصله طولانی بین این دستگاه‌ها، یکی از انتخابات اساسی برای کمپانی مایکروسافت خواهد بود. بر اساس گفتگویی که بین خبرنگار سایت eurogamer با معاون رئیس بخش ایکس باکس کمپانی مایکروسافت یعنی آقای مایک یبارا (Mike Ybarra) انجام شد، او به وی یک چشم انداز بسیار گسترده را از خانواده‌ای از تکنولوژی‌ها و سخت افزارهای مختلف به نمایش گذاشت که همگی از همه جهت به همدیگر متصل بوده و مردم به آسانی می‌توانند دست به ارتقای آن‌ها بزنند. کمپانی مایکروسافت عقیده دارد که کاربران هر چه سریع‌تر خواستار بهترین و قدرتمندترین سخت افزار هستند و این مفهوم نمی‌تواند برای تنها یک دستگاه کنسول که شش یا هفت سال و بیشتر عمر می‌کند، پایدار باشد و قطعاً سخت افزارهای بروزتر و قوی‌تری در این میان نیاز خواهد بود. اگر پیش خود فکر می‌کنید که این کمپانی آمریکایی چطور می‌خواهد این موضوع را در نسل بعدی بازی‌های ویدیویی برقرار کند، جواب شما بسیار سر راست خواهد بود: پیشرفت بزرگ کمپانی ای ام دی در جهت ساخت و پرداخت به قدرت قطعات سی پی یو، در حال حاضر به دست آمده است و پردازنده‌های آینده رایزن، حداقل برای چند سال آینده، در شیوه کاربرد به طور قطع پیشرفت چشمگیری خواهند داشت. با این حال گرافیک‌ها همچنان قرار است تا به روی جلو جهش بیابند و در مقیاس گسترده‌تری رشد پیدا کنند و باید بدانید که با هر جهش رو به جلویی در ارتقای قدرت قطعه جی پی یو، این روند می‌تواند بسیار سریع‌تر باشد. با توجه به فناوری هفت نانو متری موجود، در حال حاضر می‌توان تخمین زد که نسل بعدی در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ آماده عرضه باشد؛ اما بر اساس روشی که مایکروسافت در پیش گرفته است، دوره دوم نسل بعدی باید چیزی حدود دو برابر قدرت عملکرد جی پی یو را در اختیار داشته باشد. با این حال کنسول نسل بعدی در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ همچنان می‌تواند حضور خود را بدون مشکل خاصی رسمی کند و این امکانات بعدها در دوره بعدی پیاده سازی شوند. کنسول ایکس باکس جدید با کوچک‌ترین رشدی در فناوری و تکنولوژی به هر صورت قرار است که اتفاق بیوفتد، ولی آیا این دقیقاً چیزی بود که فیل اسپنسر در طی مصاحبه همایش E3 خود توضیح داد؟ بر اساس این نظریه، دیگر نیاز خاصی به وجود کنسول دومی در بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ نیست و همان کنسول اول نسل بعدی کفایت تمامی نسل را می‌کند.

کنسول ایکس باکس

از سال ۲۰۱۳ تا به امروز، ما از کنسول ایکس باکس وان با ۱٫۳۱ ترافلاپ به کنسول ایکس باکس وان ایکس با ۶٫۰ ترافلاپ رسیده‌ایم. ترافلاپ‌ها به عنوان واحدی برای ابراز قدرت جی پی یو استفاده می‌شوند. آیا قرار است تا شاهد رشد چشمگیر آن‌ها در نسل بعدی کنسول‌ها باشیم؟

نسل بعدی بازی‌های ویدیویی: چالش‌ها و موقعیت‌ها

به هیچ وجه نیازی نیست تا نگران سی پی یو درون کنسول‌های نسل بعدی باشیم. قطعات رایزن شرکت ای ام دی، عملکردی فوق العاده را در کنار میزان سیلیکون‌هایی که در آن به کار رفته به نمایش می‌گذارد. این قدرت برای مقصدی که به سوی آن حرکت می‌کند بسیار کارآمد است و همچنین برای بازار گسترده نیز در رقابت با سایر قطعات موجود، از شانس بالایی برخوردار است. معماری هسته اینتل، همانطور که در قبل تر بحث کردیم، پتانسیل بسیار زیادی برای رشد چشمگیر گرافیکی را در بازی‌های بزرگ، پیچیده و عمیق‌تر داراست. اگر بخواهیم ساده‌تر این بحث را مطرح کنیم، باید بگوییم که آن نرخ فریم ۶۰ ثابت که گویا ذهن تمامی صنعت بازی را امروزه به خود مشغول کرده، بلاخره برای طیف گسترده‌ای از بازی‌ها امکان پذیر است. مشکل به وجود آمده این است که، اگر چه ای ام دی می‌تواند یک جهش نسلی از نظر عملکرد گرافیکی را نسبت به پایه پلی استیشن ۴ (که در حال حاضر پلتفرم برتر نسل جاری به حساب می‌آید) به ارمغان بیاورد، ارائه قدرتی برتر از پلی استیشن ۴ پرو و البته کنسول ایکس باکس وان ایکس، ممکن است چالشی سخت‌تر باشد. قابلیت رسیدن به دو برابر قدرت جی پی یو کنسول ایکس باکس وان ایکس، عملی شدنی است، ولی اگر هدف نهایی رسیدن به نرخ فریمی دو برابر باشد، قابلیت تحویل گرافیکی متحول شده و عمیق‌تر بسیار محدود می‌شود. اگر هدف نهایی، تحویل یک native 4K و ارائه جلوه‌های تصویری بهبود یافته باشد، همچنین دو برابر عملکرد کنسول ایکس باکس وان ایکس کافی نخواهد بود. پس چاره چیست؟ به نظر ما که تکنیک پیشرفته FauxK که امروزه دیده می‌شود، برای ارتقای نسل بعدی وارد میدان می‌شود. دیگر همه چیز بستگی به ابتکار توسعه دهندگان و البته آینده سخت افزارها و قطعات بستگی دارد. با این حال یک پیشرفت چهار برابری در رزولوشن قطعاً بدون زحمت‌های فراوان نبوده است. پرش از کنسول ایکس باکس اورجینال به ایکس باکس ۳۰ را که مرور کنید متوجه می‌شوید که قدرت جی پی یو حدود سه برابر رشد داشت و کلی ارتقای گرافیکی در بخش طراحی‌ها را نیز شاهد بودیم. در همین حین، جهشی که از کنسول پلی استیشن ۳ به پلی استیشن ۴ رخ داد تنها ۲٫۲۵ برابر در شمار پیکسل‌ها رشد داشت. با این شرایط اینطور که به نظر می‌رسد، یک جهش گرافیکی به native 4K چیز به این راحتی دست یافتی نخواهد بود. از همین حالا شایعاتی در رابطه با همکاری سونی با ای ام دی در جهت ارتقای معماری Naviشان به گوش می‌رسد و پلی اسیتشن پرو یک تکنولوژی جذاب را در جهت نمایش برخی تصاویر ۴K در عناوین انحاصاری به ما ارائه داد. نسل بعدی قطعاً یک نقطه تقاطع بسیار بزرگ میان بازی‌ها و تکنولوژی خواهد بود و مطمئناً قرار است اتفاقات فراوانی در میان دو کمپانی بزرگ سونی و مایکروسافت رخ دهد. شاید اگر در این نسل شاهد استفاده از تکنولوژی و قطعات یکسانی در ساخت شدن کنسول‌ها بودیم، در نسل بعدی این موضوع بر اساس نظریه‌هایی که مطرح کردیم پیچیده‌تر و هیجان انگیزتر و البته کمی عجیب‌تر شود. نظر شما چیست؟ آیا با یکی از مهم‌ترین نسل‌های صنعت بازی‌های ویدیویی طرف خواهیم بود؟

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Novinspot
`