تم تیره

پیش نمایش بازی Spider-Man

در آستانه انتشار بازی Spider Man فرصتی به‌دست آمده تا در کنار هم به مرور اطلاعات و جزئیات منتشر شده از بازی بپردازیم. در ادامه با ما و پیشنمایش این بازی همراه باشید.

در مقابل بسیاری از مفاهیم هنری، کمیک بوک شاخه‌ای از ادبیات بوده که در رشته‌های مختلف، اعم از هنر هفتم و هشتم، به شکل مظلومانه‌ای تفسیر و تحریف گشته‌ است. در یک جمله، کمیک بوک شاخه‌ای از ادبیات است که محتوا و مفهومش را نه از طریق جمله، بلکه به صورت تصویری منتقل می‌کند. درواقع تنها تمایز میان ادبیات معروف سینما با شاخه‌ای به اسم کمیک بوک در همین تعریف ساده و نیم‌خطی اخیر خلاصه می‌شود. مجموعا باید به یاد بیاوریم که کمیک بوک‌ها گونه‌ای از ادبیات هستند و در همین راستا نمایان‌گر جنس یا ژانری از هنر خواهند بود. و تصویر هنر صرفا توسط یک هنرمند به خوبی نمایش داده می‌شود. این‌ها را نگفتیم که در ادامه بحثی تکراری را در فضایی نامربوط آغاز کنیم و مغز مخاطب مفلوک را به به رقص هندی واداریم. از این خبرها نیست! گفتیم تا بدانید که وقتی صنعت ویدئو گیم به عنوان زنده‌ترین تجربه هنری حال حاضر در بستری از ژانر آشنای ادبیات قدم بر می‌دارد؛ اولا چه کار سختی پیش رویش قرار داشته و دوما تا چه اندازه اهمیت دارد. لذا حالا می‌دانیم که داستان‌های کمیک بوکی لزوما تک لایه و سطحی نیستند.

آخرین باری که مرد عنکبوتی را در دنیای ویدئو گیم ملاقات کردم به خاطر نمی‌آورم. شاید به آن دلیل که نه پیترپارکرهای ویدئو گیمی به اندازه کافی پیتر پارکر بوده‌اند و نه مردعنکبوتی‌های اخیر ارزش آتش گرفتن میلیون‌ها سلول خاکستری برای ذخیرهِ دست کم یک خاطره از بازی‌هایشان را داشته‌اند. ظلمی که در حق شخصیت و نقاب مرد عنکبوتی در صنعت ویدئو گیم شده است طول و عرض و انتها ندارد. با این‌ حال تیمی از اینسومنیاک گیمز آمده‌اند که قواعد جدیدی را در دنیای بازی‌های کامیک بوکی ایجاد کنند. و این تغییر صرفا در لفظ نیست بلکه در عمل نیز رخ می‌دهد. با این خبر شروع کنم که بازیکنان در حین تجربه بازی Spider Man قادر خواهند بود که تمامی حرکاتشان را کنترل کنند. این کار باعث می‌شود که جهش در آسمان شهر جذابیت منحصر به فردی داشته باشد. بازیکنان به گزینه‌هایی برای ایجاد حرکات آکروباتیک، حین عبور از میان ساختمان‌ها دسترسی دارند. پیتر پارکر حالا می‌تواند در سطح شهر و بر روی زمین پا بگذارد و دیگر مانند گذشته سناریو صرفا و مطلقا در آسمان و آسمان‌خراش‌هایش رقم نمی‌خورد. در خصوص شخصیت پیتر پارکر همان اندازه که مرد عنکبوتی بودن مهم است، مرد عنکبوتی نبودن هم اهمیت دارد و اینسومنیاک گیمز برای اولین بار روی خوش به این ویژگی نشان خواهد داد.

این پویایی مهم‌ترین نکته‌ای است که بازی‌های مرتبط با کمک بوک تا به حال نداشته‌اند. در بتمن‌های راک‌استدی محیط‌ها کاملا در خدمت ماموریت‌های بازی خلق شده بودند و عموما یا شرایطی برای گشت و گذار در آن‌ها وجود نداشت یا اگر هم داشت، لذتی در ذات این عمل احساس نمی‌شد. اگر چه با وضوح تصویر فوق العاده بالایی، می‌توان گفت مبارزات در بازی Spider Man مشابه فرمولی‌اند که پیش‌تر در بتمن‌های راک‌استدی مشاهده می‌شد. با این حال اینسومنیاک گیمز باید بداند که تنوع کمبوها برای جلوگیری از ابتلای گیم‌پلی به «تکرار» کافی نیست و ابتکار و خلاقیت در ماموریت‌ها تنها عواملی هستند که می‌توانند یک عنوان سندباکس را از مرگ نجات دهند. اتفاقی که در خصوص دیگر بازی‌های مرتبط با مرد عنکبوتی نیفتاد و به این ترتیب، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که چرا حالا در خصوص آن بازی‌ها حرفی زده نمی‌شود شکل گرفت و آن‌ها را تبدیل به برگه‌ای گهنه و خاک گرفته از تاریخ ویدئو گیم کرد.

بگذارید کار را از جزئیات داستانی شروع کنیم. پیتر پارکری که در انحصاری سونی خواهیم دید مدت‌ها از سناریوی کشته شدن عمو بن فاصله گرفته است. یا اگر هم نه دست کم می‌دانیم که چندان تمرکز ویژه‌ای بر روی این سناریو صورت نگرفته و این ماجرا صرفا جزوی از جهانی است که پیتر پارکر در آن زندگی می‌کند. او به طور کامل نیویورک را می‌شناسد. اگر چه این چیزی است که سازندگان می‌گویند، اما در ابتدا نقشه بازی Spider Man به طور کامل باز نخواهد بود و بازیکنان باید به شیوه مشابه سری Assassin‘s Creed یا Far cry شروع به بازکردن آن کنند. نکته‌ای که حتی در اولین بازخوردهای منتشر شده از سوی تحلیل‌گران نیز مورد انتقاد واقع شد. خط اصلی داستانی به صورت میانگین ۲۰ ساعت طول خواهد کشید و این مقدار در مقایسه با دیگر عناوین سندباکس و بازی‌هایی نظیر Horizon Zero Dawn کاملا یکسان و صدالبته منطقی است.

داستان از جایی شروع می‌شود که نیویورک دیگر «ویلسون فیسک»ـی (نام یکی از ابرشرورهای دنیای مرد عنکبوتی) ندارد که پیتر پارکر بخواهد نگران شرارت‌های او باشد. با دست‌گیری ویلسون فیسک، پیتر پارکر می‌تواند برای مدتی نقاب ابرقهرمانی‌اش را در آورده و قدم در شهری بگذارد که به تازکی از شر یک ابرشرور خلاصی یافته است. با همین اتفاق به ظاهر ساده داستان به آرامی اوج می‌گیرد و پیتر پارکری که برای کی تعطیلات طولانی‌مدت آماده شده بود، خود را در بین گروهی از بدمن‌ها پیدا می‌کند. شهر خالی از ویلسون فیسک، حالا میزبان نوچه‌های «مستر نگاتیو» شده است و طولی نمی‌کشد که نیویورک، حتی از گذشته هم نارآرام‌تر به نظر برسد. اگر چه پیتر پارکر در این ماجراجویی تنها نخواهد بود. تا کنون حضور شش ابرشرور در خط داستانی بازی و مواردی خارج از آن تایید شده‌اند. اسکورپیون، مستر نگاتیو، الکترو، والچر، راینو و ویلسون فیسک از جمله بدمن‌های بازی Spider Man هستند که در تریلرهای اخیر حضور داشتند. در کنار آن‌ها شخصیت‌ها و بدمن‌های دیگری هم وجود دارند که احتمالا در حواشی خط اصلی داستانی با آن‌ها ملاقات می‌کنیم. شخصیت‌ شاکر از جمله این موارد است که پیش‌تر او را در نمایش‌های بازی دیده‌ایم. هم‌چنین اینسومنیاک گیمز ردپایی از یک آنتاگونیست بزرگ را هم در تریلر E3 2018 باز گذاشت که احتمالا دکتر اختاپوس خواهد بود. با این حال تا این لحظه حضور او تایید نشده و تصویری از این شخصیت را ندیده‌ایم.

این‌بار یک فلسفه‌ای پشت شخصیت‌های داستان بازی Spider Man وجود دارد؛ هرکدام از آن‌ها پشتوانه‌ای داستانی داشته و برای هدف و مقصودی، به صورت هدفمندانه سد راه اسپایدی خواهند شد. به عبارتی پیدا کردن بدمن‌های داستان شبیه به یک هدف در نقشه بازی نیستند که شما بروید و آن‌ها را به خاک سیاه بنشانید. داستان بازی کاملا اوریجینال است. سازندگان در این رابطه گفته‌اند که برای طرح‌ریزی قالب کلی داستان از فیلم‌ها و کمیک‌بوک‌های محبوب Spider Man الگو گرفته‌اند، اما ماجرایی که در سناریوی این بازی رقم می‌خورد کاملا جدید است. تا کنون حضور شش شرور در بازی تایید شده است و ظاهرا برای رویارویی با آن‌ها قرار است از دل یک تراژدی عبور کنیم. البته این چیزی است که تحلیل‌گران در اولین تجربه خود از بازی می‌گویند. نکته دیگری هم درخصوص داستان بازی وجود دارد. مردعنکبوتی و پیترپارکر تنها شخصیت‌های قابل بازی Spider Man نیستند. شما می‌توانید در قالب شخصیت «مری جین» هم ایفای نقش کنید و به این ترتیب، حتما پشتوانه داستانی محسوسی برای این کاراکتر نیز وجود دارد. در نتیجه شما با یک روایت خطی اما در سه مسیر مختلف مواجه هستید.

هنوز مشخص نیست که آیا بازی تنها متشکل از ماموریت‌های اصلی و فرعی خواهد بود یا خیر، اما حداقل می‌دانیم که گشت و گذار در محیط شهر با اتفاقات متنوعی رو به رو خواهد بود. از دستگیری مزدوران تا پیدا کردن لباس‌های جدید و کارهایی از این قبیل. لباس‌های پیتر پارکر در قالب مرد عنکبوتی تنوع نسبتا خوبی خواهد داشت، اما این‌که آیا تغییر لباس منجر به اضافه شدن ویژگی خاصی خواهد شد یا خیر نیز همچنان مشخص نشده است. به طور کلی استراتژی گیم‌پلی در مخفی‌کاری یا رویارویی مستقیم با دشمنان خلاصه می‌شود. اگر بعید می‌دانم مخفی‌کاری در بازی Spider Man به اندازه کافی معنی خوبی بدهد. به هر حال نباید فراموش کرد که برخی از قواعد مربوط به گیم‌پلی بتمن‌های راک‌استدی به طبع در دنیای مرد عنکبوتی جواب نمی‌دهد و مجموعا استفاده کردن از گجت‌ها و ابزارهای مختلف تا زمانی که یک مرد عنکبوتی هستید، چندان حس خوبی به مخاطب نمی‌دهد. خصوصا آن مخاطبی که حضور اسپایدی در نبردهای تن به تن برایش دیکته شده‌ است. با این حال هیچ اجباری برای اتمام مراحل به صورت مخفی کاری نیست و بازیکنان آزادانه می‌توانند مسیرهای مختلفی را برای انجام ماموریت‌های اصلی انتخاب کنند.

این‌بار هم تنوع دشمنان از یک سیستم قدیمی پیروی می‌کند. با پیشرفت در مراحل و یافتن ابزارها و کسب قابلیت‌های جدید، دشمنان هم پا به پای شما پیشرفت می‌کنند و به درجه سختی آن‌ها اضافه می‌شود. به این معنی که اسپایدرمن در اکثر اوقات هیچ برتری محسوسی نسبت به دشمنانش نخواهد داشت و به این ترتیب، مبارزات چالش‌برانگیز خواهند شد. از سویی دیگر خوب می‌دانیم که سیستم گیم‌پلی صرفا بر پایه مبارزات بازی نیست و چنان‌چه در تریلرهای پیشین دیدید، بخش قابل توجهی از بازی را صحنه‌های دکمه زنی تشکیل می‌دهد. صحنه‌هایی که به واقع از لحاظ جذابیت، هیچ کمبودی نسبت به مبارزات بازی ندارند. حداقل در ظاهر. گیم‌پلی در بازی Spider Man مخلوطی از مبارزات شلوغ و اکشن‌هایی از جنس دنیای مرد عنکبوتی است. دست کم در تریلرها این‌طور به نظر می‌رسد.

در بازی سیستم آب و هوای داینامیک و تغییر شب و روز وجود ندارد. این یعنی بسته به جنس و سطح ماموریتی که در آن قرار دارید، زمان و نوع آب و هوای بازی مشخص می‌شود. ظاهرا جنبه‌های آب و هوایی بازی Spider Man از جمله‌ نکاتی هستند در گیم‌پلی، خصوصا خط اصلی داستانی، تاثیر گذار بوده و اینسومنیاک گیمز به اجبار شرایط جوی بازی‌اش را تحت کنترل خودش نگه‌ داشته است. با این حال تیم توسعه دهنده تایید کرده است که بازیکنان پس از اتمام ماموریت‌ها و پایان خط داستانی بازی به این ویژگی دسترسی خواهند یافت.

بازی Spider Man یک تجربه سندباکس است. به این ترتیب موضوعات مختلفی می‌تواند به گیم‌پلی وزن و اعتبار ببخشد. به عبارتی ماموریت‌های فرعی، گشت و گذار در محیط و مواردی نظیر جلوگیری از سرقت‌ها و خنثی کردن بمب در یک ساختمان و سایر قهرمان‌بازی‌ها نکات مهمی هستند که اینسومنیاک گیمز به هیچ وجه نباید آن‌ها را دست کم بگیرد. به عبارتی سندباکس بودن بازی عاملی است که بازیکنان در کنار خط اصلی داستان به دنبال اتفاقات و رویدادهای بیشتری خواهند بود و اگر این رویدادها محتوای کافی ارائه نکنند، نیمی از تجربه بازی Spider Man پذیرای آسیب بزرگی خواهد بود. از این رو چنان چه پیش‌تر هم اشاره کردیم، المان‌های مختلفی در محیط‌های بازی وجود دارد. برای مثال هنگام عبور از میان ساختمان‌ها شما به برخی از حرکات آکروباتیک دسترسی خواهید داشت و همین موضوع باعث می‌شود که تار زدن در میان این آسمان‌خراش‌ها حس تکرار به خود نگیرد و اگر هم می‌گیرد، کمی آن را به تاخیر بی‌اندازد. یا ماموریت‌هایی وجود دارد که بازیکنان بسته به خواست خودشان می‌توانند آن‌ها را انجام دهند. برای مثال پیتر پارکر می‌تواند در یک سرقت اتوموبیل دخالت کند و مجموعا در یک جمله؛ قهرمان‌بازی در بیاورد.

قابلیت فوتوماد نیز از دیگر ویژگی‌های بازی Spider Man به شمار می‌رود. این ویژگی یکی از مواردی است که معمولا از تکرار گیم‌پلی جلوگیری کرده و وقفه‌های مفیدی در میان مراحل ایجاد می‌کند. به‌علاوه بازیکنان می‌توانند از این قابلیت برای به اشتراک گذاشتن تصاویرشان استفاده کنند و به لطف مردعنکبوتی و سیستم گیم‌پلی بازی Spider Man؛ لحظات‌ بی‌نظیری برای ثبت کردن وجود دارد. صحبت در رابطه با جلوه‌های بصری پیش از عرضه بازی تصمیم درستی نیست، اما در نمایش‌های اخیر بازی می‌توان در حد ناچیزی آن را قضاوت کرد و گفت؛ بازی Spider Man از لحاظ بصری بدون هیچ تردیدی برترین نسخه در تاریخ بازی‌های این شخصیت است.

بازی Spider Man قدم بزرگ و جسورانه‌ای است؛ حتی برای اینسومنیاک گیمز. مرد عنکبوتی بودن به سبک استودیویی که فانتزی را در عصر مدرن معنا کرده است، تجربه‌ای شصت دلاری بوده که در تاریخ شانزدهم شهریورماه میزبان کنسول نسل هشتمی سونی خواهد بود. این‌که آیا اینسومنیاک گیمز نهایتا می‌تواند لقمه‌ای به این بزرگی را غورت دهد یا خیر حقیقتا نمی‌دانیم. اما خوب می‌دانیم که بازی Spider Man حکم بلاک‌باستری در میان ابرقهرمانان ویدئو گیمی را دارد و اینسومنیاک گیمز عزمش را جزم کرده تا بتمن‌های راک‌استدی را از تخت سلطنتش به پایین بکشد و بعد از سالیان دراز، نماینده‌ای از مارول را پادشاه این حوزه در هنر هشتم کند. آیا موفق می‌شود؟ بازهم نمی‌دانیم. برای رسیدن به پاسخ این سوال تنها یک هفته تقویم خط نخورده باقی است. وعده دیدار شازندهم شهریور ماه.

ارسال دیدگاه