تم تیره

شاهکار راک استار | پیش نمایش بازی Red Dead Redemption 2

شاهکار راک استار | پیش نمایش بازی Red Dead Redemption 2

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

سبک: اکشن، ماجراجویی و جهان‌باز

پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌ باکس وان

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۷ ( ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸)

بعد از تجربه‌ی تنها دو ساعت از مورد انتظارترین بازی پاییز امسال یعنی بازی Red Dead Redemption 2 متوجه خواهید شد که این بازی در جزئیاتی که جهان آن ارائه می‌کند بی نظیر است و مطمئناً شما را هیجان زده خواهد کرد. چیزی به عرضه بازی Red Dead 2 نمانده، بنابراین تصمیم گرفتیم که پیش نمایشی از این بازی برای شما ارائه دهیم. در ادامه‌ی مطلب با سایت نوین اسپات همراه باشید.

در چند ساعتی که فرصت تجربه‌ی بازی Red Dead Redemption 2 را داشته باشید کارهایی از قبیل دزدیدن قطار، سوار کاری بر روی اسب در جهان وسیع و گسترده‌ی غرب وحشی، حمله به کمپ یکی از گروه‌های خلافکاری دشمن و به قتل رساندن آن‌ها، گشت و گذار در طبیعت و لذت بردن از مناظر طبیعی، سوارکاری به همراه سایر اعضای گروه در کوهستان‌های برفی و درگیر شدن با نیروهای قانون و فرار از زندانی شدن به دست مأموران قانون و بسیاری از کارهای دیگر را می‌توانید انجام دهید.

این لحظات در بازی Red Dead Redemption 2 حسی را به مخاطب القا می‌کند که تنها می‌توان آن را با واژه‌ی راک استار توصیف کرد. این‌ها لحظاتی هستند که تریلرهای عناوین قبلی استودیوی راکستار مانند Grand Theft Auto V نیز بر آن‌ها تأکید داشتند و این لحظات سعی دارند به مخاطب یک حقیقت ساده را بفهمانند: بازی‌های راک استار تجربه‌ای را ارائه می‌کنند که جذاب‌تر از هر آن چیزی است که در گذشته دیده‌اید و صحنه‌های اکشنی که بر روی صفحه‌ی نمایشتان نشان داده می‌شود حتی از بسیاری از فیلم‌هایی که استودیوی راکستار از آن‌ها برای ساخت بازی‌هایش الهام گرفته است، جذاب‌تر است.

اما این لحظات سرشار از هیجان و صحنه‌های اکشن تنها بخش کوچکی از بازی Red Dead Redemption 2 هستند و نشان می‌دهند که این بار تمرکز بازی بیشتر از گذشته بر روی جزئیات و نکات ریز قرار گرفته است. به عنوان مثال وقتی در نقش «آرتور مورگان» وارد یک مغازه در شهر شوید، می‌توانید تمام قفسه‌ها را بررسی کنید و تقریباً با هر آیتم یا شیئی که توجه‌تان را جلب کند، تعامل بر قرار کنید و تمام جزئیات آن را بررسی نمایید. حتی می‌توانید لیبل ها و برچسب‌هایی که بر روی آن زده شده است را بخوانید.

در پایانِ بخش سرقت قطاری که در بالا به آن اشاره شد، وقتی آرتور به دنبال جمع آوری جایزه و پول خود است، با دقت درون تمام کابینت‌ها را جست و جو می‌کند و زمانی را اختصاص می‌دهد تا آیتم‌ها و اشیاء تزئینی‌ای که در محیط پخش شده‌اند را جمع آوری کند. این در حالی است که درست یک دقیقه قبل از این اتفاق، او در حال پریدن از روی یک واگن قطار به واگن دیگر بود و دشمنانی که از هر سمت به او حمله می‌کردند را از پای در می‌آورد. بعد از اینکه با اسب به شهر بعدی بروید و تصمیم بگیرید برای استراحت کمی توقف کنید، می‌توانید سلاح خود را بررسی کنید و آن را با روغن تفنگ و یک تکه پارچه تمیز کنید تا مطمئن شوید این سلاح برای درگیری و تیر اندازی پیش رو، آماده است.

این لحظات در بازی Red Dead 2 ممکن است کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسند و در مقابل داستان بزرگ‌تری که بازی Red Dead Redemption 2 روایت می‌کند، موضوع خاصی نباشند اما همین موارد کوچک هستند که باعث می‌شود جهان و فضای این بازی به گونه‌ای جلوه پیدا کند که تصور کنید تا به حال هیچ کجا مشابه چنین چیزی را ندیده‌اید. به عنوان بازی‌ای که استودیوی راکستار بیش از ۸ سال بر روی آن کار کرده است (از زمان انتشار نسخه‌ی اول بازی Red Dead Redemption در سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون) زمان و توجهی که در این بازی به جزئیات موجود در جهان آن اختصاص یافته است به قدری بالاست که تا به حال مشابه آن در هیچ بازی دیگری دیده نشده است.

تمام تیم‌های موجود در استودیوی راکستار در توسعه‌ی این بازی همکاری کرده‌اند و راکستار این پروژه را جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ای که تاکنون این استودیو انجام داده است، خوانده و این صحبت نه تنها حقیقت دارد بلکه ممکن است ارزش‌های این بازی کم کند! به جرئت می‌توان گفت که سطح تعامل، مکانیک‌ها و سیستم‌هایی که در اختیار بازیکنان قرار دارد، بازی Red Dead Redemption 2 را به نزدیک‌ترین شبیه سازی زنده و پویایی که راکستار می‌تواند از غرب وحشی ارائه دهد، تبدیل کرده است و به شخصه نمی‌توانم برای کند و کاو بیشتر در این جهان وسیع، صبر کنم.

چندی پیش استودیوی راکستار گیمز ویدئویی از گیمپلی بازی Red Dead Redemption 2 را منتشر کرد. این نمایش در واقع به دو بخش تقسیم شده بود، در بخش ابتدایی مقداری از صحنه‌های داستانی بازی به نمایش گذاشته شد و بعد از آن محیط بازی نشان داده شد. این موضوع نه تنها دیدی جامع و کلی از نمای بازی Red Dead Redemption 2 به ما ارائه کرد بلکه کمک کرد تا حسی عمیق‌تر از مکانیک‌ها، سیستم‌های گیمپلی، مبارزه و محیط این بازی پیدا کنیم. به طور خلاصه تجربه‌ای که این بازی از جهانِ باز به مخاطب خود ارائه می‌کند بسیار خاص و منحصر به فرد است و تا کنون هیچ کس مشابه آن را ندیده است. البته جای تعجبی هم وجود ندارد، چرا که می‌توان گفت استودیوی سازنده‌ی بازی تقریباً پایه‌های این ژانر را خودش در سال ۲۰۰۱ با بازی Grand Theft Auto III برای اولین بار بنا نهاد.

البته وسعت بازی Red Dead Redemption 2 تنها به اندازه‌ی نقشه‌ی آن خلاصه نمی‌شود بلکه نکته‌ی مهم‌تر، عمق جهان آن است. اگر بخواهیم نسبی صحبت کنیم، با توجه به زمان اندکی که برای تجربه‌ی این بازی در اختیارمان قرار داده شده بود، به نظر می‌رسد که در بازی اصلی، جهان غرب وحشی بسیار غول آسا باشد. همان‌طور که در برخی از تریلرها و تصاویری که از این بازی منتشر شده است نیز پیداست. طبق گزارش‌هایی که استودیوی راکستار قبلا منتشر کرده بود، برخی از مکان‌هایی که بازیکنان می‌توانند در آن‌ها به گشت و گذار بپردازند عبارت‌اند از مرداب‌های St. Denis و کوهستان‌های پوشیده از برف Mount Hagen. حتی هم اکنون که بازی منتشر نشده است، به نظر می‌رسد تنوع توپوگرافی‌ها، شرایط آب و هوایی و مکان‌های این بازی در مقایسه با نسخه‌ی قبلی آن بسیار بیشتر باشد.

این وسعت و عظمت در بازی در مقایسه با تعهد کاری‌ای که استودیوی راکستار در شبیه سازی جهان واقعی و ایجاد حس زندگی کردن در جهان این بازی ایجاد کرده است، ناچیز به نظر می‌رسد. برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های مقابل توجه کنید. در بازی Red Dead Redemption ۲ می‌توانید آرتور را حمام کنید و صورتش را اصلاح کنید. می‌توانید سلاح‌هایتان را شخصی سازی کنید و حتی می‌توانید بدنه و لوله‌ی سلاحتان را منبت‌کاری کنید. همان‌طور که استودیوی راکستار هم اشاره کرد، این استودیو هدفش تنها بزرگ کردن محدوده‌ی نقشه نبوده است بلکه علاوه بر این موضوع، راکستار سعی کرده است تا روش‌ها و شیوه‌هایی که بازیکنان می‌توانند با جزئیات اغراق شده‌ای که در بازی وجود دارد، تعامل کنند را نیز گسترش دهد و همچنین شیوه‌ی اثرگذاری تصمیمات و کارهای بازیکنان در بازی مشهود باشد.

این شیوه‌ی تعامل با جهان بازی، در ابتدا با «آرتور مورگان» شروع خواهد شد. او شخصیت اول بازی، عضو ارشد گروه خلافکاری «ون در لیند» و دست راست «داچ» است. او از کودکی عضو این گروه بوده است و زندگی خلافکاری و قانون شکنی تنها چیزی است که او از کودکی با آن آشنایی داشته است و در بیشتر تریلرهایی که تا کنون از بازی Red Dead Redemption 2 نشان داده شده است نیز مشخص است که شخصیت آرتور زیاد دوستانه نیست.  علت این امر این است که آرتور جان خود را مدیون داچ و گروه ون در لیند است و او برای محافظت از این گروه دست به هر کاری خواهد زد. اما اینکه آرتور برای مراقبت از این گروه و نشان دادن وفاداری خود به آن چقدر خشونت به خرج می‌دهد بستگی به تصمیماتی دارد که بازیکن در طول بازی خواهد گرفت.

بر اساس نمایش‌هایی که تاکنون داستان بازی Red Dead Redemption 2 را نشان داده است میدانیم این بازی بیش از یک دهه قبل از وقایع نسخه‌ی اولیه‌ی Red Dead Redemption جریان خواهد داشت؛ جایی که داستان «جان مارستون» تقریباً با تمام شدن دوران غرب وحشی، پایان غم انگیزی یافت. داستان «آرتور مورگان» در زمان اوج قدرت و شرارت گروه خلافکاری ون در لیند جریان خواهد داشت و طبق گفته‌های راکستار این دوره‌ی زمانی در آمریکا لقب “شروع یک پایان” را گرفته است. بازیکنان در نقش مورگان، وظیفه دارند که گروه خود را در ماجراجویی‌هایی که در غرب اتفاق می‌افتد راهنمایی کنند و از چنگ قانون که به دنبال به دام انداختن آنان است، بگریزند. او همچنین باید به گروه کمک کند تا در مکان‌های مختلفی کمپ بزنند و در جمع آوری غذا و آذوقه برای این کمپ با دیگران همکاری کند.

در همان بخش‌های داستانی کوتاهی که از Red Dead Redemption 2 مشاهده کردیم مشخص بود که رابطه‌ی آرتور با اعضای دیگر گروه ون در لیند نقشی اساسی در کل بازی ایفا خواهد کرد و تنها به جنبه‌های شخصی مربوط نخواهد شد. درست در زمانی که آرتور و گروه برای سرقت قطار Leviticus Cornwall آماده می‌شدند، این روابط نقش خود را ایفا کردند. در شروع این سرقت آرتور باید به Bill Williamson کمک کند تا ریل‌های قطار را منفجر کنند تا قطار از مسیرش خارج شود. اگر این نقشه درست پیش نرود و این کار موفقیت آمیز نباشد، آرتور و تعدادی دیگر از اعضای گروه به بالای یکی از تپه‌هایی که در نزدیکی آن نواحی وجود دارد خواهند رفت تا بتوانند از آن ارتفاع بر روی سقف واگن‌های قطار بپرند. در حین انجام این کارها، آرتور می‌تواند به اعضای گروه دستور بدهد و این کار باعث می‌شود در بخش اکشن درگیری بیشتری را احساس کنید و یک سرقت را با همکاری اعضای گروهتان به صورت یک کار تیمی به پایان رسانید.

این روابط موجود در بازی مسلماً در بخش‌هایی که اکشن سنگینی دارند به کارتان خواهد آمد. علاوه بر این قبیل از روابط، تعاملاتی که آرتور با اعضای گروه دارد نیز نقش خود را بیشتر در داستان بازی ایفا خواهد کرد. در یکی دیگر از بخش‌های داستانی، آرتور با جان و بیل در حال گذر از مناطق کوهستانی بودند. در این بخش بازیکن می‌تواند در طول مسیر با بیل صحبت کند تا درباره‌ی گروهی که می‌خواهند به آن حمله ور شوند، اطلاعات بیشتری به دست آورد. یکی دیگر این گزینه‌هایی که برای پیمودن این مسیر وجود دارد این است که ساکت بمانید و هیچ مکالمه‌ای با یکدیگر نداشته باشید. وجود این قبیل از انتخاب‌ها نشان از این است که بازی Red Dead Redemption 2 قصد دارد شیوه‌های طبیعی‌تر و پویاتری را برای تعامل بازیکن با جهان بازی و دیگر شخصیت‌ها، فراهم کند.

یکی از راه‌هایی که استودیوی راکستار به هدفی که در بالا به آن اشاره شد دست می‌یابد استفاده از قابلیتی به نام Focus است. آرتور با استفاده از این قابلیت می‌تواند تقریباً با هر شی‌ء، فرد و یا حیوانی که در سر راهش قرار می‌گیرد تعامل کند. اگر هیچ سلاحی را آماده نکرده باشید، با نگه داشتن دکمه‌ی L2 (بر روی کنسول پلی استیشن ۴) آرتور می‌تواند از طریق شیوه‌های مختلفی با مسافران، مغازه داران و دیگر شخصیت‌های غیر قابل بازی‌ای که در محیط وجود دارند، تعامل برقرار کند. می‌توانید با آن‌ها سلام و احوال پرسی کنید، از آنان عذر خواهی کنید (که احتمالاً در پی یک سوء تفاهم این کار انجام خواهد گرفت) یل از آنان دزدی کنید و….

 دیدن سطح تعاملی که در بازی Red Dead 2 با NPC ها وجود دارد به وضوح نشان می‌دهد که شگفت آور ترین عنصر موجود در بازی Red Dead Redemption 2 چیست. در این بازی گزینه‌های بسیاری برای درگیری و تعامل با شخصیت‌های موجود در جهان بازی وجود دارد و این امر به مخاطب حس هیجانی را القا خواهد کرد که فکر می‌کند هر شخصیت موجود در بازی این پتانسیل را دارد که چیز جدیدی به آرتور ارائه کند. همان‌طور که استودیوی راکستار در گزارش‌های گذشته‌ی خود اعلام کرده بود، هر کدام از شخصیت‌های موجود در بازی یک برنامه‌ی زمانی و مسیر رفت و آمد مشخصی خواهند داشت. این امر باعث می‌شود بازیکنان بتوانند یک NPC خاص را در یک مکان و زمان مشخص پیدا کنند. وقتی گروه ون در لیند در جایی کمپ میزند، آرتور ممکن است اعضای گروهش را به صورت اتفاقی در اطراف این ناحیه مشاهده کند. مثلاً در جایی از بازی آرتور در یک مغازه با یکی از افراد محلی درگیر شد و کار به دعوای تن به تن کشید و بعد از آن بیل و خاویر در محل حاضر شدند تا به او کمک برسانند.

بسیاری از این قبیل تعاملاتی که با شخصیت‌های غیر قابل بازی بر قرار می‌کنید ممکن است باعث پیدا شدن مأموریت‌های جدید شوند. مثلاً در یکی از بخش‌های بازی Red Dead 2 یکی از شخصیت‌ها از آرتور می‌خواهد تا با یکی از دوربین‌های فلش دار سال ۱۹۰۰ به مکانی برود و برایش عکس‌هایی را تهیه کند. تعامل‌های دیگر نیز ممکن است عواقبی خشونت آمیز برایتان داشته باشد. برخی از این تعامل‌ها ممکن است به طور کامل غیر قابل پیش بینی یا حتی خنده دار باشند. به طور مثال، در یکی دیگر از مواقع، آرتور با یکی از مسافران احوال پرسی کرد، در همین حین اسب او ترسید و رم کرد. اسب ناخلف با گذاشتن یک لقد در صورت مرد او را کشت و جسد مرد را در مسیر رها کرد.

به جز راه‌های مستقیمی که از طریق آن‌ها می‌توانید با شخصیت‌های بازی Red Dead Redemption 2 تعامل کنید، حتی محدوده‌ی وسیع‌تری از شیوه‌های دیگر برای انجام این کار وجود دارد که استودیوی راکستار سعی کرده است از این طریق بازیکنان، واقعاً در این جهان، به جای آرتور مورگان زندگی کنند. این راه‌ها مربوط به غذا خوردن، خوابیدن، بردن آرتور به آرایشگاه شهر برای کوتاه کردن موها و ریش‌هایش (اگر بخواهید موها و ریش‌های آرتور بلندتر شود باید صبر کنید تا موهایش رشد کند) و تصمیم گیری برای ورود به یک شهر به صورت مسلح یا بدون سلاح می‌شود. طبیعتاً اگر در حالی که یک اسلحه در دست دارید وارد شهری شوید، شهروندان حواسشان نسبت به شما جمع خواهد شد و در کنارتان محتاطانه‌تر عمل خواهند کرد. در صورتی که اگر سلاحتان را در غلافش قرار دهید آن‌ها با شیوه‌های دوستانه‌تری با شما برخورد خواهند کرد. این امر حتی شامل ورود به یک شهر یا مکان جدید بر روی اسب نیز خواهد شد. اگر برای ورود به یک شهر به آرامی با اسب خود یورتمه بروید بسیار بهتر از وقتی خواهد بود که با سرعت تمام با اسبتان بدوید و (احتمالاً) به یک شهروند بی گناه آسیب بزنید.

با وجود جنبه‌های مختلف گیم پلی و شیوه‌های تعامل با محیط، تعداد سیستم‌ها و مکانیک‌هایی که در بازی Red Dead Redemption 2 وجود دارند عددی سرسام آور است و در برخی موارد ممکن است باعث گیج شدن مخاطبان شود. هر چند این موارد از طریق راه‌های بسیار معنا داری به ایجاد حس زنده بودن و پویایی بازی Red Dead 2 کمک به سزایی کرده‌اند و برای بازیکنانی که قصد دارند به صورت عمقی وارد این بازی شوند بسیار لذت بخش خواهد بود. استودیوی راکستار هم در این مورد اشاره کرده است که این مکانیک‌هایی که بیشتر برای بقا هستند، با این هدف در بازی قرار داده نشده‌اند که بازیکن حس کند در حال انجام دادن کارهای خسته کننده‌ی روزمره‌ی خود است و مجبور است این کارها را سریع به پایان برساند (انجام دادن این کارها اختیاری است) بلکه هدف آن‌ها این بوده است تا این حس در بازیکن ایجاد شود که آرتور واقعاً بخشی از این جهان است و مانند یک بازی ماشینی، تنها یک وسیله‌ی نقلیه نیست تا بازیکنان ویژگی‌های محدودش را بررسی کنند.

درست همان‌طور که آرتور به عنوان شخصیتی طراحی شده است که بازیکنان بتوانند او را بپذیرند و در نقشش بازی کنند، جهان بازی Red Dead Redemption 2 مانند مکانی بکر برای کند و کاو و اکتشاف است. در این جهان، مناظر بی‌نظیری برای مشاهده وجود دارد. هنگامی که بر روی اسبتان در حال گذر هستید ممکن است محو تماشای مناظر چشم نواز کوهستانی شوید و رودهای آرامش بخشی را ببینید که شما را برای ماهیگیری و شکار، وسوسه می‌کنند؛ مخصوصاً اگر چندین گوزن یا خرگوش در اطراف در حال پرسه زدن باشند. می‌توانید با آرتور و اسبش به بالای تپه‌ای بروید تا توفانی که در دور دست‌ها در حال شکل‌گیری است را مشاهده کنید. می‌توانید نقطه‌ی تماس ابرها و مه‌ها را با کوه‌ها تماشا کنید. اگر چندین دقیقه در همین جا صبر کنید ممکن است بعد از بارش یک باران رنگین کمانی در افق‌های دوردست شکل بگیرد و شما را به وجد آورد.

 به جرئت می‌توان گفت بازی Red Dead 2 مورد انتظارترین بازی سال است. داستان، اکشن و جلوه‌های بصری‌ای که تا کنون از بازی دیده‌ایم نشان می‌دهند که استودیو راکستار از تمام قوای خود برای ارائه‌ی تجربه‌ای فراموش نشدنی به بازیکنان، به همراه جهانی درگیر کننده و پر از جزئیات، استفاده کرده است. به نظر می‌رسد راکستار از تمام پتانسیلی که در جهان بازی Red Dead Redemption 2 وجود داشته است استفاده نموده و به شخصه بی صبرانه منتظر دیدن این هستم که چه چیزهای دیگری برای ارائه، در نسخه‌ی کامل بازی، باقی مانده است. خوشبختانه تنها چندین روز تا یافتن پاسخ این سؤال و گشت و گذار و اکتشاف در غرب وحشی باقی مانده است.

بازی Red Dead Redemption 2 در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ (۴ آبان ۹۷) برای کنسول‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر خواهد شد. این بازی هنوز هم در سایت آمازون برای پیش خرید موجود است. برای یافتن اطلاعات بیشتر این بازی به مطالب زیر مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه