تم تیره

۵ ویژگی که انتظار می‌رود در کنسول پلی استیشن ۵ حضور داشته باشند

۵ ویژگی که انتظار می‌رود در کنسول پلی استیشن ۵ حضور داشته باشند

هنوز اطلاعات زیادی از کنسول پلی استیشن ۵ در دست نیست. حتی مطمئن نیستیم که نام کنسول بعدی شرکت سونی پلی استیشن ۵ باشد. اما می‌دانیم که این شرکت در حال ساختن کنسولی است که به احتمال زیاد طی دو سال آینده با همین نام منتشر خواهد شد. در ادامه‌ی مطلب با سایت نوین اسپات همره باشید.

با این وجود، درست است که شرکت سونی به صورت رسمی تأیید کرده است که در حال طراحی سخت افزاری نسل بعدی می‌باشد، اما این شرکت هیچ اطلاعات دیگری را به صورت رسمی منتشر نکرده است. با این حال این موضوع نتوانسته است از لیک شدن و لو رفتن برخی از اطلاعات، به طور کامل جلوگیری کند. در واقع هم اکنون ما اطلاعات و ویژگی‌های زیادی از کنسول پلی استیشن ۵ در دست داریم که به نظر می‌رسد به احتمال بسیار بالایی، در این کنسول وجود داشته باشد. همچنین تئوری‌هایی در خصوص جزئیات دیگر این کنسول وجود دارد که پتانسیل وجود این جزئیات در کنسول بعدی سونی، کم نیست.

قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل قبلی (Backwards Compatibility)

اخیراً شرکت سونی حق استفاده از یک اختراع را ثبت کرده است که بر اساس آن، پلی استیشن ۵ نه تنها می‌تواند بازی‌های پی اس ۴ را اجرا کند، بلکه قادر به شبیه سازی بازی‌های پی اس ۳، پی اس ۲ و پی اس ۱ نیز خواهد بود. همچنین با توجه به تأکید و پیشرفت بیشتر شرکت مایکروسافت در این زمینه، جای تعجبی وجود ندارد که سونی بخواهد برای عقب نماندن از بزرگ‌ترین رقیبش، در این زمینه دست به کار شود و تغییراتی اساسی ایجاد کند.

تغییرات بزرگ در PSN

پلی استیشن نتورک تقریباً در زمان PS3، دوران سیاهی را برای بازیکنان ایجاد کرد. هرچند با تغییر نسل و عرضه‌ی کنسول PS4، این بخش پیشرفت چشمگیری داشت و سونی از آن زمان تا کنون سعی کرده است به طور مداوم پی اس ان را بهبود بخشد.

هم اکنون می‌بینیم که شرکت سونی شروع به ایجاد تغییرات بزرگی در پی اس ان نموده است و به عنوان مثال، سرعت دانلود بسیار بهتر شده است و یا اخیراً قابلیت تغییر نام ایجاد شده است. پس جای تعجبی وجود ندارد اگر شرکت سونی با همین سرعت بالای خود در پلی استیشن ۵ نیز به بهبود شبکه‌ی PSN ادامه دهد. مخصوصاً با توجه به تغییر مسیر هر چه بیشتر صنعت بازی به سمت دیجیتالی شدن و استریم کردن، این تغییرات و بهبودها بسیار ضروری به نظر می‌رسند.

V-Sync و پلی استیشن ۵

یک ثبت حق اختراع دیگری که اخیراً توسط شرکت سونی انجام گرفته است، نشان می‌دهد که پلی استیشن ۵ از قابلیت وی-سینک پشتیبانی خواهد کرد. به طور خلاصه، این بدان معناست که بازی‌ها بر روی این کنسول بهتر اجرا خواهند شد و بخش مبارزات در آن‌ها روان‌تر خواهد بود و بازیکنان کمتر شاهد بریدگی تصاویری که بر روی صفحه نمایش داده می‌شود، خواهند بود.

این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که وی-سینک، نرخ فریم یک بازی را با نرخ به روز رسانی صفحه‌ی نمایش، به صورت دقیق هماهنگ خواهد کرد. برای مثال اگر شما یک بازی را با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و صفحه نمایشی با فرکانس به روز رسانی ۶۰ هرتز بازی می‌کنید، وی-سینک این فرکانس‌ها را در همین مقادیر متوقف خواهد کرد و اجاره نمی‌دهد نرخ فریمتان از ۶۰ بالاتر رود و باعث ایجاد پارگی در صفحه و دیگر مشکلات شود.

کراس پلی جهانی

قابلیت کراس پلی هم اکنون نیز برقرار شده است اما هم اکنون در مرحله‌ی بتا قرار دارد و تنها از یک بازی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این هنوز مشخص نیست که چه مدت طول خواهد کشید تا بازی‌های دیگر نیز از این قابلیت بهره ببرند. درست است که در نسل جاری قابلیت کراس پلی کمی دست و پا شکسته و ناقص ظاهر شد اما مطمئن باشید این قابلیت یکی از ویژگی‌های اساسی نسل آینده خواهد بود. به احتمال زیاد استفاده از این قابلیت در نسل آینده برای هر توسعه دهنده‌ای ممکن و آسان خواهد بود و کراس پلی به طور کلی مسیری است که در نسل آینده پیش گرفته خواهد شد و مانور زیادی بر روی آن داده می‌شود.

گرافیک بالاتر و دیسک‌های جدید BD-XL

بله این ویژگی کمی واضح و مبرهن به نظر می‌رسد اما هیچ‌گاه نمی‌توان تعیین کرد که پیشرفت جلوه‌های بصری در یک کنسول نسل جدید، از چه نوعی خواهد بود. هرچند استودیوی اپیک گیمز، سازنده‌ی موتور بازی سازی Unreal Engine، چندی پیش درباره‌ی این قبیل پیشرفت‌های گرافیکی صحبت کرده بود. تکنولوژی‌ای که این استودیوی به نمایش گذاشته بود، واقع گرایی غیر معمولی را به نمایش می‌گذاشت، نوعی از واقع گرایی که در اواخر نسل جاری نیز شاهد آن هستیم.

در این حین شرکت سونی همچنین از دیسک‌های جدید BD-XL خود نیز پرده برداری کرده است که قرار است ماه آینده منتشر شوند. این دیسک‌ها قادرند تا حجم ۱۲۸ گیگابایت داده را درون خود ذخیره نمایند. با توجه به افزایش شدید سایز دیتای بازی‌های اخیر (مثلاً حجم فایل بازی Red Dead Redemption 2) منطقی به نظر می‌رسد که شرکت سونی بخواهد برای دست و پنجه نرم کردن با این افزایش‌های شدید اندازه‌ی فایل‌های بازی‌های جدید، از این دیسک‌ها استفاده کند.

ارسال دیدگاه