تم تیره

برنده سال ۲۰۱۸ | سونی، مایکروسافت یا نینتندو؟

برنده سال ۲۰۱۸ | سونی، مایکروسافت یا نینتندو؟

هر سه کمپانی نینتندو، مایکروسافت و سونی توانستند سال فوق‌العاده‌ای را سپری کنند ولی یکی از آن‌ها گوی سبقت را از دو کمپانی دیگر ربود. سال ۲۰۱۸ به آخرین لحظات خود نزدیک می‌شود و اگر منصفانه به قضیه بنگریم سالی پربار در صنعت گیمینگ را شاهد بودیم و گیمرها لذت بسیاری در سالی که گذشت بردند. مهم نیست که طرفدار ایکس باکس هستید یا جزو فن‌های پلی استیشن و یا نینتندو سوییچ. مهم آن است که طرفدار هر نوع عنوانی در این صنعت از جمله عناوین پرهزینه یا مستقل باشید به این نتیجه رسیده‌اید که ۲۰۱۸ سالی بسیار پربار بوده است و تقریباً از هر ژانری بیش از یک بازی موفق راهی بازار شد. حال در ادامه همراه نوین اسپات باشید تا ببینم چه کنسولی در سال ۲۰۱۸ از سایرین بهتر عمل کرده است. 

نینتندو؛ خوب اما نه درخشان

نینتندو سال خیلی خوبی را پشت سر گذاشت ولی عملکردش را نمی‌توان با واژه عالی توصیف نمود. این شرکت در سالی که گذشت بازی‌های خوبی چون Super Mario Party, Sushi Striker, Kirby Star Allies, Mario Tennis و… را به علاقمندان عرضه کرد ولی تنها دو بازی Pokemon Let’s Go و Super Smash Bros بودند که تبدیل به عناوین بسیار موفق امسال شدند و هردوی این بازی‌ها در اواخر سال میلادی عرضه شدند. چند بازی پورت شده از جمله Bayonetta 2، Captain Toad, Hyryle Warriors برای کنسول Wii U عرضه شدند.

عناوین ثردپارتی دیگری از جمله  Diablo 3 , Valkyria Chronicles 4 و Dark Souls Remastered نیز جزو بازی های بسیار مهم امسال این شرکت بودند. بازی های مستقلی چون Hollow Knight و Celeste نیز در سالی که گذشت خوش درخشیدند. با این وجود اگر به عملکرد نینتندو در سال ۲۰۱۷ نگاه کنیم، شاهد آنیم که از همه نظر سال ضعیفی برای نینتندو را پشت سر گذاشتیم. این شرکت سال گذشته تقریباً توانسته بود که هر ماه یک بازی پرفروش و موفق را راهی بازار کند، ولی امسال بصورت جسته و گریخته بازی‌های مهم و موفقی را به گیمرها عرضه کرد.

ایکس باکس؛ پیشرفتی قابل توجه

بر خلاف نینتندو، مایکروسافت سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. انتشار کنسول Xbox One X در ابتدای سالی که گذشت توانست آمار فروش کلی ایکس باکس وان را با پیشرفت قابل توجهی مواجه کند. کنسولی که به یمن عملکرد بسیار خوبش در پردازش بازی‌ها و گرافیک بسیار خوبی که از بازی‌ها ارائه می‌داد توانست فروش بسیار خوبی را تجربه نماید و چندین ماه در ایالات متحده در بالاترین سطح فروش قرار گیرد.

در ابتدای سال ۲۰۱۸ بود که مایکروسافت اعلام کرد تمامی عناوین خود به عنوان ناشر اصلی یا فرست پارتی را در Game Pass قرار خواهد داد و این به معنای آن بود که گیمرهایی که کنسول این شرکت را در اختیار داشتند می‌توانستند به آرشیو بسیار گسترده‌ای از بازی‌های مختلف بصورت دیجیتالی دسترسی داشته باشند. این مسئله باعث شد که Game Pass تبدیل به بستری بسیار مقرون به صرفه برای گیمرها شود و هواداران بسیاری را به سوی ایکس باکس وان جذب کند. این شرکت در سالی که گذشت سه عنوان اختصاصی مهم را منتشر کرد که Sea Of Thieves, State of Decay 2 و Forza Horizon 4 نام داشتند که بدون شک نسخه چهارم سری فورزا را می‌توان به جرئت یکی از بهترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدئویی در نظر گرفت؛ توصیفی که نمی‌توان به دو بازی دیگر نسبت داد و هرچقدر هم که دو عنوان اختصاصی دیگر مایکروسافت خوب باشند نمی‌توان آن ها را با کلمه شاهکار توصیف کرد.

سیاست بسیار دقیق مایکروسافت باعث شد که سازندگان عناوینی چون Monster Hunter World, Devil May Cry V و NieR Automata توجه بسیار زیادی به کنسول اکس باکس وان نشان دهند و همکاری خود را با مایکروسافت گسترش دهند. یک بازاریابی بسیار خوب که مایکروسافت امسال بدان متوسل شد، آن بود که در جریان مراسم E3 و در محضر هزاران نفر اعلام کرد که این شرکت از کمبود استودیوهای شخص ثالث رنج می‌برد و همین مسئله باعث شد تا در شب کنفرانس مایکروسافت در E3 شاهد آن باشیم که استودیوهای بزرگی چون Obsidian, Ninja Theory و InXile و Playground Games به مایکروسافت پیوستند و این شرکت با خرید آن‌ها دامنه‌ی بازیسازی خود را گسترش داد.

سونی ؛ برنده همیشگی

رقیب دیرینه مایکروسافت یعنی سونی،  چند ماه پیش آمار و ارقام عملکرد خود در ۲۰۱۸ را منتشر کرد. برای پنجمین سال متمادی، کنسول PS4 همچنان سیر صعودی را در میزان فروش به دست آورد و بازی‌های متنوعی که برای این کنسول قدرتمند عرضه شدند، مردم را به خریداری نسخه‌های متفاوت آن ترغیب کردند. نسخه جدید God Of War که چندی پیش بعنوان بهترین بازی سال معرفی شد به تنهایی مثال خوبی بود که نشان دهد چقدر سونی در ۲۰۱۸ موفق بوده است. بازی‌های قابل توجه دیگری چون نسخه ریمسترشده‌ی شاهکاری به اسم Shadow of the Colossus در سال ۲۰۱۸ منتشر شدند. عملکرد بسیار خوب بازی انحصاری Spider-Man نیز باعث رشد میزان فروش این کنسول گردید.سونی به مانند مایکروسافت به برخی از مشکلات خود در سالی که گذشت اعتراف کرد. این شرکت اعلام کرد که زین پس کاربران خواهند توانست تا یوزرنیم خود را در شبکه PS NOW تغییر دهند و با اعمال برخی تخفیف‌های جسته و گریخته باعث شد که این شبکه همچنان یکی از پاتوق‌های دوست داشتنی گیمرها باشد.

بحث و جدل‌های بسیاری که بر سر عدم قابلیت کراس پلتفرم‌ها در عناوین سونی مطرح شده بود، در سال ۲۰۱۸ با جدیت بیشتری دنبال شد و سونی قول آن را داد که در آینده وضع این بخش از خدمات‌رسانی خود را بهبود بخشد. این شرکت در E3 امسال نمایش جدیدی از The Last of Us II داشت که به عقیده بسیاری از منتقدان، یکی از بهترین عناوین قرن لقب خواهد گرفت که البته با توجه به نسخه قبلی این بازی، انتظاری مقبول است؛ اما آنچه هواداران را در رابطه با شرکت سونی ناراحت کرده این است که در سال آینده هیچ نمایشی از این شرکت در کنفرانس E3 وجود نخواهد داشت و این شرکت سال آینده در E3 حضور ندارد. بعد از گذشت شش سال، بنظر می‌رسد که چرخه عمر PS4 به پایان خود رسیده باشد و کم کم باید خودمان را برای معرفی کنسول پلی استیشن ۵ آماده کنیم.  با وجود همه مشکلاتی که برای همه این شرکت‌ها وجود داشته اما شرکت سونی را می‌توان به طور قطع برنده سال ۲۰۱۸ از لحاظ بازی‌های اختصاصی و فروش کنسول و فروش بازی‌ها دانست. کنسول پلی استیشن شرکت سونی دقیقا همان چیزی که بازیکنان از یک کنسول می‌خواهند را به آن‌ها می‌دهد. برای مشاهده تاریخچه و آینده کنسول پلی استیش ۴ نیز می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

با این وجود، همچنان روی حرف اول خود پافشاری می‌کنیم که گیمرها در ۲۰۱۸ میلادی سال بسیار خوبی را در صنعت گیمینگ سپری کردند. نظر شما چیست؟

محمد

The most monstrous monster is the monster with noble feelings -Fyodor Dostoyevsky

1 دیدگاه
  1. حسین
    آذر ۲۳, ۱۳۹۷ در ۱:۵۴ ق.ظ پاسخ

    سونی نسل ۸ رو با اختلاف برنده شد و امیدوارم نسل بعدی هم با همین قدرت ادامه بده. هر چند که مایکروسافت هم ظاهراً این سری عزمشو جزم کرده که قدرتمند وارد عمل شه.

ارسال دیدگاه