خانه » تاریخچه و آینده‌ی کنسول پلی استیشن ۴

تاریخچه و آینده‌ی کنسول پلی استیشن ۴

پلی استیشن 4 ps4

حدود ۵ سال پیش کنسول پلی استیشن ۴ به صورت جهانی عرضه شد و بازی بازان سراسر جهان را با سخت افزار نسل بعدی سونی آشنا کرد. از آن زمان تا کنون این کنسول توانسته است رشد بسیار خوبی داشه باشد و بیش از ۸۰ میلیون واحد از آن به فروش رسیده است. در ادامه‌ی مطلب با سایت نوین اسپات همراه باشید.

تا کنون این کنسول موفق شده است برخی از بهترین بازی‌هایی که در نسل جاری عرضه شده است را به بازی بازان ارائه دهد. این کنسول تا اینجا ۵ سال عمر دارد و در این مدت، به خصوص در سال ۲۰۱۸، توانسته است ثابت کند که تجربه‌های بسیار لذت بخشی برای عرضه به بازیکنان در اختیار دارد. به مناسبت سالگرد ۵ سالگی کنسول پلی استیشن ۴ قصد داریم تاریخچه‌ی این کنسول را بررسی کنیم و برخی از وقایع مهمی که در این مدت رخ داده است را برایتان بازگو کنیم. همچنین می‌خواهیم پیش بینی کنیم که در آینده‌ی انتظار چه چیزهایی را می‌توان داشت. البته اندک اندک در حال نزدیک شدن به سال‌های پایانی این کنسول هستیم و برای اکثرمان سؤال است که از کنسول بعدی شرکت سونی چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

شروع پلی استیشن ۴

با نزدیک شدن کنسول پلی استیشن ۳ به سال‌های نهایی خود، گمانه زنی‌ها و حدس‌های بسیاری درباره‌ی سخت افزار نسل بعدی سونی در بین بسیاری از صاحب نظران صنعت گیم به راه افتاد. کنسول پی اس ۳ شروع نسبتاً سختی را در مقایسه با سال‌های بعدی عمر خود طی کرد. علت این امر هم عمدتاً قیمت بالای این کنسول در هنگام عرضه و سختی‌هایی بود که پردازنده‌ی Cell این کنسول برای توسعه دهندگان بازی ایجاد می‌کرد. شرکت سونی تصمیم گرفت اشتباهات گذشته‌ی خود را در نسل بعدی تکرار نکند و کنسولی را طراحی کرد که توسعه دهندگان بازی به راحتی می‌توانستند با آن کار کنند. طراح ارشد سونی یعنی مارک سرنی در آن زمان گفته بود که هدف این شرکت استفاده از اجزای سخت افزاری‌ای است که به رایانه‌های شخصی نزدیک باشد و برای این کار هم با شرکت AMD همکاری صورت گرفته است.

در سال ۲۰۱۲ گزارش‌هایی منتشر شد که خبر از رسیدن کیت‌های توسعه‌ی کنسول بعدی شرکت سونی به دست توسعه دهندگان می‌داد. این کار به این علت انجام می‌شود که توسعه دهندگان بازی یک آشنایی مختصر با کنسول پلی استیشن ۴ پیدا کنند و بدانند که با چه سخت افزاری طرف هستند. در ابتدا کنسول پلی استیشن ۴ با نام رمزی Orbis شناخته می‌شد.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۳ پلی استیشن ۴

  • Killzone: Shadow Fall
  • Knack
  • Resogun

پلی استیشن ۴ بالاخره معرفی شد

پس از خیل عظیمی از شایعات و گمانه زنی‌ها شرکت سونی بالاخره اعلام کرد که قصد دارد اطلاعاتی کلیدی از کنسول پلی استیشن ۴ را در رویدادی خاص در نیویورک در اوایل سال ۲۰۱۳ منتشر کند و تریلر کوتاهی نیز در ماه فوریه، این رویداد را تأیید کرد. در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۳ (۲ اسفند ۹۱) سونی بالاخره در جمع حضار رسانه و خبرنگاران از کنسول پلی استیشن ۴ پرده برداری کرد و در حالی که سونی طراحی کنسول خود را به نمایش نگذاشت اما این شرکت جزئیات قابل توجی را از پلی استیشن ۴ به اشتراک گذاشت و به مخاطبان خود اعلام کرد که در اواخر سال ۲۰۱۳ با انتشار این کنسول، چه انتظاراتی می‌توان از آن داشت.

در این معرفی به طور رسمی کنترلر DualShock 4 به نمایش گذاشته شد. این کنترلر تغییراتی اساسی را در طراحی کلاسیک دسته‌های کنسول‌های قبلی پلی استیشن ایجاد کرده بود. شرکت سونی برای دریافت بازخوردهای مردم برای طراحی یک کنترلر ارگونومیک‌تر و پویاتر با Bungie همکاری کرد. از همان ابتدا کنترلر DualShock 4 خصوصیات منحصر به فردی نیز داشت ؛ مانند: صفحه‌ی لمسی، اسپیکر داخلی، ژیروسکوپ و همگام سازی با دوربین PlayStation Eye.

علاوه بر پرده برداری از کنترلر، شرکت سونی همچنین از برخی از عناوینی که در هنگام عرضه‌ی کنسول پلی استیشن ۴ با آن منتشر می‌شدند نیز پرده برداشت. این عناوین شامل Knack، Driveclub، Killzone: Shadow Fall، The Witness و inFamous: Second Son بودند. شرکت سونی در این برنامه همچنین از برخی از ویژگی‌های کلیدی پلی استیشن ۴ نیز صحبت کرد: مانند قابلیت‌های اجتماعی متنوع، توانایی گرفتن اسکرین شات از داخل بازی یا ضبط ویدیو برای به اشتراک گذاری با سایرین و قابلیت استریم کردن گیم پلی.

نمایشگاه E3 2013

بعد از رویداد معرفی کنسول پلی استیشن ۴ در ماه فوریه نوبت به نمایشگاه E3 رسید. در همین نمایشگاه بود که برای اولین بار چشم همگان به جمال کنسول پلی استیشن ۴ افتاد. طراحی این سیستم به صورت رسمی در کنفرانس سونی به نمایش گذاشته شد. در این کنفرانس همچنین قیمت ۳۹۹ دلاری این دستگاه نیز تأیید شد. نکته‌ی قابل توجه دیگری که در این نمایشگاه اعلام شد این بود که کنسول جدید سونی به اتصال دائمی اینترنت نیاز ندارد و محدودیتی برای بازیکنان در استفاده از بازی‌های دست دوم و به اشتراک گذاری بازی‌ها با دوستان ایجاد نمی‌کند. این موارد باعث شد از همان ابتدا سونی برتری نسبی‌ای به رقیب دیرینه‌اش یعنی مایکروسافت پیدا کند و در موقعیت بهتری قرار گیرد. قیمت ابتدایی کنسول ایکس باکس وان ۴۹۹ دلار بود و مایکروسافت تصمیم گرفته بود تمرکز اصلی خود را در طراحی این سیستم بر بخش آنلاین قرار دهد. این موارد با انتقادات مخاطبان همراه شد؛ مخصوصاً به این علت که سونی تنها چند ساعت پس از کنفرانس مایکروسافت این جزئیات جالب را اعلام کرده بود.

علاوه بر نمایش کنسول، سونی در کنفرانس خود همچنین برخی از اولین بازی‌های نسل بعدی‌ای که قرار بود به پلی استیشن ۴ بیایند را به حضار نشان داد. این بازی‌ها شامل inFamous: Second Son، The Order: 1886 و عنوان مورد انتظار استودیوی بانجی یعنی Destiny می‌شد. سونی به جز نمایش سخت افزار جدید خود و بازی‌های آن جزئیاتی هم از سرویس استریم بازی Gaikai منتشر کرد (که در آینده به PlayStation Now تبدیل شد). این سوریس قرار بود در سال ۲۰۱۴ منتشر شود و به بازیکنان اجازه می‌داد بازی‌ها را بر روی کنسول خود استریم کنند.

نمایشگاه Gamescom 2013

بعد از پرده برداری از پلی استیشن ۴ در ماه فوریه و ارائه‌ی اطلاعات بیشتر از آن در نمایشگاه E3، سونی در ماه آگوست در نمایشگاه گیمزکام بالاخره اطلاعاتی را که همه‌ی طرفداران این شرکت منتظر شنیدنش بودند را اعلام کرد: تاریخ انتشار کنسول. شرکت سونی در طی کنفرانس خود در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۳ به صورت رسمی اعلام کرد که کنسول پلی استیشن ۴ در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ (۴ آبان ۹۲) در آمریکای شمالی منتشر خواهد شد. پس از آن هم در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۳ (۸ آذر ۹۲) این کنسول در سایر نفاط جهان منتشر می‌شد.

عرضه‌ی جهانی کنسول پلی استیشن ۴

در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۳ (۲۴ آبان ۹۲)  پلی استیشن ۴ به صورت رسمی در آمریکای شمالی و کانادا منتشر شد. اندکی بعد در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۳ (۸ آذر ۹۲) این کنسول در دیگر نقاط جهان از جمله آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی منتشر شد. تقاضا برای خرید کنسول پلی استیشن ۴ به سرعت افزایش یافت این کنسول توانست تنها در آمریکای شمالی در ۲۴ ساعت ابتدایی بیش از یک میلیون واحد فروش داشته باشد. این در حالی است که در پایان سال ۲۰۱۳ میزان فروش آن به ۴٫۲ میلیون واحد رسید. عرضه‌ی این کنسول در مناطق دیگری نیز از جمله بریتانیا با ثبت رکوردهایی همراه بود. در دو روز ابتدایی انتشار پلی استیشن ۴ میزان ۲۵۰۰۰۰ واحد از آن در بریتانیا به فروش رسید.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۴

  • Driveclub
  • inFamous: First Light
  • inFamous: Second Son
  • LittleBigPlanet 3
  • The Last of Us Remastered
  • MLB 14: The Show
  • P.T.

پروژه‌ی Morpheus واقعیت مجازی را به پلی استیشن می‌آورد

در نمایشگاه GDC 2014 با معرفی پروژه‌ی Morpheus اولین آزمایش‌های شرکت سونی با واقعیت مجازی برای عموم مشخص شد. پروژه‌ی Morpheus یک پلتفرم سخت افزاری جدید بود که Shuhei Yoshida آن را “نو آوری بعدی پلی استیشن” خواند. این پروژه نه تنها آینده‌ی این سیستم را تغییر داد بلکه بازی‌هایی را نیز در سطح وسیعی تحت تأثیر قرار داد. پروژه‌ی Morpheus در واقع نسخه‌ی اولیه‌ی PlayStation VR بود. این دستگاه شامل یک هدست واقعیت مجازی، یک دوربین دنبال کننده و کنترلر های Move پلی استیشن بود و سعی می‌کرد با استفاده از این ابزار بازیکنان را در تجربه‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی غرق کند. حضار GDC این شانس را داشتند که برای اولین بار خودشان در صحنه‌ی نمایش این سخت افزار را امتحان کنند.

نمایشگاه E3 2014

این نمایشگاه در واقع اولین E3 برای پلی استیشن ۴، بعد از عرضه‌ی آن محسوب می‌شد. سونی در این نمایشگاه مخاطبان را سربلند کرد و برخی از برگ برنده‌هایی که در این نسل در برنامه‌ی خود در نظر داشت را به نمایش گذاشت. این شرکت با نمایش اولین تیزر از بازی Uncharted 4: A Thief’s End، پرده برداری از شاهکار استودیوی FromSoftware یعنی Bloodborne و نمایش تریلرهایی از برخی عناوین دیگر از جمله Destiny، Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، No Man’s Sky، Far Cry 4، Batman: Arkham Knight و چند عنوان دیگر موفق شد مخاطبانش را به وجد آورد.

سرویس PlayStation Now پلی استیشن را به مخاطبان بیشتری ارائه می‌کند

این سرویس در گذشته با نام Gaikai شناخته می‌شد. در نمایشگاه CES 2014 در اوایل همین سال سونی سرویس استریم بازی خود را به صورت رسمی تحت عنوان PlayStation Now عرضه کرد. این سرویس به بازیکنان اجازه می‌داد تعداد زیادی از بازی‌ها را با استفاده از قدرت استریم ابری تجربه کنند. سرویس PlayStation Now در سال ۲۰۱۴، یک دوره‌ی زمانی کوتاه بتا را سپری کرد. در این دوره می‌توانستید بازی‌هایی چون The Last of Us و God of War: Ascension را بر روی دستگاه‌هایی چون پلی استیشن ویتا و یا تلوزیون های Bravia  سونی تجربه کنید. پس از اتمام بتا، این سرویس در سال ۲۰۱۵ به صورت کامل در دسترس قرار گرفت و در آن زمان PlayStation Now موفق شده بود رشد بسیار خوبی داشته باشد و صدها عنوان را در خود جای دهد. از آن زمان تا کنون هر ماه تعدادی بازی به این سرویس افزوده می‌شود.

رویداد PlayStation Experience 2014

به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی برند پلی استیشن، سونی تصمیم گرفت رویداد PlayStation Experience خود را به شیوه‌ای امروزی و جدید در لاس وگاس برگزار کند و برای معرفی بازی‌های جدید و سورپرابز های دیگر، طرفداران را از سراسر جهان گرد هم آورد. اتفاقات مهمی که در این رویداد به وقوع پیوست شامل نمایش اولین تریلر از گیمپلی بازی Uncharted 4: A Thief’s End، معرفی Street Fighter V، معرفی Drawn to Death اثر David Jaffe و تأیید دو عنوان Persona 5 و Yakuza 5 بود.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۵

  •     Bloodborne
  •     Everybody’s Gone to the Rapture
  •     God of War III Remastered
  •     MLB 15: The Show
  •     The Order: 1886
  •     Tearaway Unfolded
  •     Uncharted: The Nathan Drake Collection
  •     Until Dawn

نمایشگاه E3 2015

طرفداران سونی این سال را “سال رؤیاها” می‌نامیدند. نمایشگاه e3 2015 توانست به یکی از به فراموش نشدنی‌ترین رویدادهای پلی استیشن تبدیل شود. در کنفرانس سونی خبر خوشحال کننده‌ی بازگشت بازی The Last Guardian به طرفداران داده شد. این بازی در ابتدا قرار بود برای کنسول پلی استیشن ۳ ساخته شود اما سال‌ها تأخیر در انتشار این عنوان آن را به یک بازی نسل هشتمی تبدیل کرد. در این کنفرانس همچنین Shenmue III نیز معرفی شد و بازسازی بازی Final Fantasy VII به صورت رسمی تأیید شد. این رویداد باعث شد طرفداران آن پس از مدت‌ها انتظار اشک شوق بر چشمانشان جاری شود.

علاوه بر معرفی بازی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، در E3 2015 طرفداران برای اولین بار یکی از آی پی‌های مورد انتظار از توسعه دهندی بازی Killzone یعنی Guerrilla Games را دیدند. این بازی Horizon Zero Dawn نام داشت. نمایشی نیز از بازی No Man’s Sky و سایر عنواین بزرگ از جمله Destiny: The Taken King، Batman: Arkham Knight، Assassin’s Creed Syndicate، و Star Wars: Battlefront به نمایش در آمد.

پروژه‌ی Morpheus به PlayStation VR تبدیل می‌شود

بعد از معرفی پروژه‌ی Morpheus در نمایشگاه GDC 2014، سال آینده شرکت سونی اعلام کرد که پلتفرم واقعیت مجازی پلی استیشن PlayStation VR نام دارد و قرار است در اوایل سال ۲۰۱۶ منتشر شود.

رویداد PlayStation Experience 2015

این رویداد به عنوان دنباله‌ای برای رویداد سال گذشته‌ی سونی برگزار شد. سونی یک تغییر اساسی برای PlayStation Experience در سال ۲۰۱۵ ایجاد کرد و آن هم تغییر مکان این رویداد به سالن Moscone Center در فرانسیسکو بود. هر چند محتوای این رویداد دست کمی از سال گذشته‌ی آن نداشت و تنها مکان آن تغییر پیدا کرده بود. رویداد PSX 2015 شامل سورپرایزها و بازی‌های فراوانی بود. در این رویداد اولین نمایش گیم پلی از بازی Final Fantasy VII Remake نشان داده شد، تریلری از Uncharted 4: A Thief’s End به نمایش در آمد، آخرین عنوان سامورایی اکشن استودوی Koei Tecmo یعنی Nioh به مخاطبان معرفی شد، یک دموی گیم پلی از نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Ratchet & Clank ارائه شد و چندیدن عنوان دیگر از شرکت Double Fine Productions از جمله Day of the Tentacle Remastered, Full Throttle Remastered و Psychonauts: In the Rhombus of Ruin به نمایش در آمدند.

همکاری هیدئو کوجیما و پلی استیشن

در سال ۲۰۱۵ اختلافات پر هیاهویی که میان خالق مجموعه‌ی Metal Gear Solid یعنی «هیدئو کوجیما» و ناشر سابق آثار او یعنی شرکت کونامی در پی انتشار بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به وجود آمد سر و صدای زیادی به پا کرد. کوجیما در همین سال شرکت کونامی را ترک کرد اما دیری نکشید که دوباره نام کوجیما در صدر اخبار بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفت. در پایان همین سال اندرو هاوس از شرکت سونی اعلام کرد که پلی استیشن قصد دارد با آقای کوجیما در قالب تشکیل استودیویی مشابه Kojima Productions برای کار بر روی یک پروژه همکاری کند. بعدها مشخص شد که این پروژه همان بازی Death Stranding بوده است.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۶

  •     Alienation
  •     Bound
  •     Gravity Rush Remastered
  •     The Last Guardian
  •     Let It Die
  •     MLB 16: The Show
  •     No Man’s Sky
  •     Odin Sphere Leifthrasir
  •     Ratchet & Clank
  •     Shadow of the Beast
  •     Star Ocean: Integrity and Faithlessness
  •     Uncharted 4: A Thief’s End

نمایشگاه E3 2016

این بار سونی در نزدیکی برگزاری نمایشگاه E3 2016 توجهش را بیشتر بر روی PlayStation VR قرار داد و اعلام کرد که واقعیت مجازی برای کنسول پلی استیشن ۴ در ماه اکتبر ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد و قیمتی معادل ۳۹۹ دلار خواهد داشت. علاوه بر اطلاعاتی که سونی از PlayStation VR اعلام کرد، بسیاری از بازی‌هایی که قرار بود همراه با عرضه‌ی آن به این پلتفرم بیایند نیز معرفی شدند؛ از جمله بازی‌های Batman: Arkham VR و Farpoint.

به جز معرفی PlayStation VR در نمایشگاه E3 2016 شاهد چندین مورد از مهمترین عناوین کنسول پلی استیشن ۴ برای اولین بار بودیم. از جمله‌ی این عناوین می‌توان از God of War (که به طور کلی فضای این فرنچایز محبوب پلی استیشن را تغییر داد)،  Spider-Man ساخته‌ی استودیوی Insomniac Games (که بعداً نام آن به Marvel’s Spider-Man تغییر پیدا کرد)، آی پی جدید Bend Studio با نام Days Gone، بازی Resident Evil VII: biohazard و بازسازی سه نسخه‌ی اول مجموعه‌ی محبوب Crash Bandicoot که طرفداران مدت زیادی منتظرش بودند، نام برد. بازی Crash Bandicoot ابتدا برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر شد اما بعدها برای سایر پلتفرم‌ها نیز عرضه شد.

البته بزرگترین بازی‌ای که در نمایشگاه این سال معرفی شد عنوان جدید هیدئو کوجیما یعنی بازی Death Stranding بود. در معرفی این بازی مشخص شد که با یکی دیگر از عناوین پر قدرت انحصاری پلی استیشن ۴ همراه هستیم که Norman Reedus از سریال The Walking Dead و Mads Mikkelsen از سریال Hannibal نیز دو ستاره‌ی آن خواهند بود.

پلی استیشن ۴ پرو و پلی استیشن ۴ اسلیم دوران میان نسلی را آغاز می‌کنند

به دنبال انتشار گزارش‌ها و شایعات فراوانی در اوایل سال ۲۰۱۶ در باب سخت افزار جدید پلی استیشن ۴ با نام رمزی Neo، سونی پس از تقریباً ۳ سال از انتشار کنسولش در بهار ۲۰۱۶ اعلام کرد که دو مدل جدید از کنسول پلی استیشن ۴ را با نام‌های پلی استیشن ۴ پرو و پلی استیشن ۴ اسلیم منتشر خواهد کرد. در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ سونی برای رونمایی از سخت افزارهای جدید خود نیویورک را انتخاب کرد. در این رویداد بسیاری از ویژگی‌های فنی پلی استیشن ۴ پرو مورد بررسی قرار گرفت. نسخه‌ی اسلیم این کنسول نیز مانند تمامی نسخه‌های اسلیم کنسول‌های پیشین شرکت سونی به عنوان جایگزینی برای مدل اصلی این کنسول عمل خواهد کرد و ظاهر کنسول را جذاب‌تر و جمع و جورتر خواهد کرد. این مدل کنسول در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ عرضه شد و با قیمت ۲۹۹ دلار توانست جایگزین خوبی برای نسخه‌ی اصلی پلی استیشن ۴ باشد.

در کنار پلی استیشن ۴ اسلیم، سونی همچنین نسخه‌ی پرو این کنسول را نیز به جهان معرفی کرد. این مدل سخت افزار قوی‌تری نسبت به نسخه‌ی معمولی داشت و گنجایش گرافیکی بیشتری را ارائه می‌کرد. عمدتاً ویژگی اصلی این مدل شامل توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K (با استفاده از رویه‌ی checkerboard rendering) و استفاده از صفحه نمایش‌های سازگار با HDR بود. این ویژگی‌ها به لطف ویژگی‌های سخت افزاری پیش رفته‌تر نسبت به نسخه‌ی معمولی پلی استیشن ۴ امکان پذیر شده بود. این مدل در ماه نوامبر ۲۰۱۶ با قیمت ۳۹۹ دلار در دسترس قرار گرفت.

PlayStation VR و یک واقعیت مجازی جدید

در سال ۲۰۱۶ نه تنها سخت افزارهای جدیدی برای کنسول پلی استیشن ۴ معرفی شد بلکه همچنین مخاطبان این کنسول را با PlayStation VR آشنا کرد.  PlayStation VR در پاییز ۲۰۱۶ منتشر شد. تنها چند سال پس از این که سونی برای بار اول این پلتفرم را با عنوان پروژه‌ی Morpheus معرفی کرد، PlayStation VR در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۶ (۲۲ مهر ۹۵) منتشر شد. از همان ابتدا برای این پلتفرم چندین بازی در دسترس بود تا بازیکنان را وارد دنیای واقعیت مجازی کند. بازی‌هایی که در هنگام عرضه به صورت انحصاری برای واقعیت مجازی منتشر شدند شامل Batman: Arkham VR، Job Simulator و RIGS: Mechanized Combat League بودند. برخی دیگر از بازی‌هایی که در انحصار واقعیت مجازی نبودند نیز مانند Bound، Rez Infinite و Thumper به کاربران PlayStation VR تجربه‌ای جذاب‌تر را ارائه می‌دادند.

رویداد PlayStation Experience 2016

سونی بار دیگر برای سومین تکرار رویداد PlayStation Experience تصمیم گرفت به قسمتی از کالفرنیا در Anaheim برود. این رویداد از به یاد ماندنی‌ترین رویدادهایی بود که سونی تا کنون برای طرفداران پلی استیشن برگزار کرده است. بزرگ‌ترین بازی‌ای که در این نمایشگاه نشان داده شد عنوان The Last of Us Part II بود که باعث خوشحالی تمام طرفداران جوئل و الی در سراسر جهان شد. ناتی داگ همچنین اعلام کرد که در حال کار بر روی عنوان Uncharted: The Lost Legacy می‌باشد. این عنوان یک نسخه‌ی فرعی از مجموعه‌ی Uncharted بود و Chloe و Nadine در آن حضور داشتند.

علاوه بر این بازی‌های انحصاری پر طرفدار، در رویداد PlayStation Experience 2016 مخاطبان موفق شدند برای اولین بار بازی Marvel vs. Capcom: Infinite را ببینند. همچنین نمایشی جدید از عنوان مورد انتظار Horizon Zero Dawn نشان داده شد. بازی Knack 2 معرفی شد و Nex Machina اثر استودیوی Housemarque نیز به نمایش گذاشته شد. سه بازی کلاسیک بازسازی شده نیز به نمایش در آمدند: PaRappa the Rapper، Patapon و LocoRoco.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۷

  • Danganronpa V3: Killing Harmony
  • Digimon World: Next Order
  • Drawn to Death
  • Everybody’s Golf
  • Gran Turismo Sport
  • Gravity Rush 2
  • Hidden Agenda
  • Horizon Zero Dawn
  • Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
  • Knack 2
  • LocoRoco Remastered
  • LocoRoco 2 Remastered
  • Matterfall
  • MLB The Show 17
  • Nioh
  • PaRappa the Rapper Remastered
  • Patapon Remastered
  • Persona 5
  • Uncharted: The Lost Legacy
  • Yakuza 0
  • Yakuza Kiwami

نمایشگاه E3 2017

در این سال دیگر سونی درگیر معرفی سخت افزار نبود و تمام توجه خود را در E3 معطوف به معرفی بازی کرد. در این سال شاهد معرفی چندین عنوان مورد انتظار و سورپرایزهای جدیدی بودیم. بازی Marvel’s Spider-Man موفق شد با یک دموی گیم پلی محشر نمایشگاه را به نقطه‌ی اوج خود برساند. همچنین نمایش بازی Days Gone نیز دنیای بی رحم فرا آخرالزمانی‌اش را به مخاطبان نشان داد.

علاوه بر عناوین بالا تریلرهایی هم از برخی از عناوینی به نمایش گذاشته شد که تا انتشار آن‌ها زمان زیادی باقی نمانده بود مانند Uncharted: Lost Legacy و Detroit: Become Human. همچنین مشخص شد که یک بسته‌ی الحاقی جدید برای بازی Horizon Zero Dawn در پاییز با عنوان The Frozen Wilds منتشر خواهد شد. از دیگر اخباری که در این نمایشگاه اعلام شد خبر بازسازی عنوان کلاسیک کنسول پلی استیشن ۲ با نام Shadow of the Colossus برای پلی استیشن ۴ در اوایل سال ۲۰۱۸ بود. در این کنفرانس همچنین زمانی هم به عناوین مولتی پلتفرم مانند Monster Hunter: World، Destiny 2، Marvel vs. Capcom: Infinite و Call of Duty: WWII اختصاص داده شد.

رویداد PlayStation Experience 2017

سونی تصمیم گرفت برای رویداد PlayStation Experience سال ۲۰۱۷  رویه‌ی متفاوت‌تری را پیش بگیرد. این رویداد باز طرفداران را در Anaheim کالیفرنیا گرد هم آورد اما در مقایسه با سال‌های گذشته که این رویداد شامل سورپرایزها و بازی‌هایی هم سطح با نمایشگاه E3 بود، PlayStation Experience 2017 در معرفی عناوین جدید بسیار ضعیف ظاهر شد و بیشتر تمرکز رویداد بر روی مکالمه و پشت صحنه‌ی برخی از عناوینی بود که به تازگی منتشر شده بودند یا عناوین دیگری مثل God of War و Detroit: Become Human. هر چند این رویداد برخی از طرفداران سونی را نا امید کرد اما PSX 2017 خالی از عناوین جدید هم نبود. این عناوین شامل بازسازی عنوان کلاسیک پلی استیشن ۱ با نام MediEvil برای پلی استیشن ۴، بازی جدید استودیوی Media Molecule یعنی Dreams، چندیدن بازی مستقل و چندین بازی برای واقعیت مجازی از جمله The Last Guardian و Wipeout: Omega Collection بودند.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۸

  • Bravo Team
  • Detroit: Become Human
  • Firewall: Zero Hour
  • God of War
  • The Inpatient
  • Marvel’s Spider-Man
  • Moss
  • Shadow of the Colossus
  • Tetris Effect
  • Yakuza 6: The Song of Life
  • Yakuza Kiwami 2

ورود به سال‌های گرگ و میش

در ماه می ۲۰۱۸ اولین شایعات از نزدیک شدن کنسول پلی استیشن ۴ به سال‌های پایانی عمر خود شروع شد. مدیر ارشد اجرایی سونی یعنی John Kodera اعلام کرد که این کنسول احتمالاً به سال‌های آخر خود نزدیک می‌شود. هرچند این بدان معنا نیست که کنسول پلی استیشن ۵ (یا هر نام دیگری که سونی تصمیم بگیرد بر سخت افزار بعدی خود بگذارد) قرار است به این زودی‌ها منتشر شود. احتمالاً چندیدن سال تا انتشار هر سخت افزاری از سمت شرکت سونی باقی مانده باشد. هنوز بازی‌های انحصاری زیادی برای پلی استیشن ۴ در صف انتشار قرار دارد. نمایشگاه E3 این سال نشان داد که هنوز مدت زمان زیادی تا پایان عمر پلی استیشن ۴ باقی مانده است و هنوز می‌توان به آن امید داشت.

نمایشگاه E3 2018

به دنبال انتشار بازی God of War و موفقیت تجاری این بازی و استقبال منتقدان و طرفداران از آن، سونی نشان داد که باز هم برای کسانی که صاحب یک دستگاه پلی استیشن ۴ هستند برنامه‌هایی در ذهن دارد. کنفرانس امسال سونی تفاوتی اساسی با E3 های سال‌های گذشته داشت. در این کنفرانس سونی تصمیم گرفت تا بر روی عناوین مورد انتظار انحصاری خود یعنی Marvel’s Spider-Man، The Last of Us Part II، Ghost of Tsushima و Death Stranding تمرکز کند و مخاطبان را بیشتر با این عناوین آشنا سازد و بر خلاف کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه E3 2018 شاهد معرفی بازی‌های جدید زیادی از سوی سونی زیادی نبودیم.

البته نظرات بینندگان درباره‌ی این کنفرانس با یکدیگر متفاوت بود اما مسلماً چیزی‌هایی که سونی به نمایش گذاشت حیرت آور بود؛ مخصوصاً نمایش خیره کننده‌ی Ghost of Tsushima، دموی جذاب و اکشن Marvel’s Spider-Man، اولین تریلر گیمپلی بازی Death Stranding و یک دموی گیمپلی عمیق و درگیر کننده از عنوان The Last of Us Part II. به جز این عناوین انحصاری در این کنفرانس برخی از بازی‌های مولتی پلتفرم نیز به نمایش در آمدند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان عنوان مورد انتظار Resident Evil 2 Remake از شرکت کپکام، بازی Nioh 2، عنوان تیراندازی سوم شخص جدید استودیوی Remedy Entertainment یعنی Control و بازی Kingdom Hearts III نام برد.

منازعه‌ی کراس پلی

به دنبال انتشار بازی Fortnite بر روی کنسول نینتندو سوییچ، شرکت سونی خود را در موقعیتی غیر منتظره و اندکی بحث بر انگیز یافت. بسیاری از بازیکنان در یافته بودند که اکانت های Epic Games ای که قبلاً در بازی Fortnite به یک سیستم پلی استیشن ۴ متصل شده بود، اکنون قابلیت پشتیبانی از کراس پلی بر روی پلتفرم‌های دیگر را ندارد. این موضوع نقطه‌ی عطفی در منازعه‌ی قابلیت کراس پلی کنسول پلی استیشن ۴ با دیگر پلتفرم‌ها بود. سونی در گذشته از پشتیبانی از قابلیت کراس پلی خودداری کرده بود و با وجود انتقادات وارد شده از سمت طرفداران و حتی پشتیبانی شرکت‌های رقیب سونی مانند نینتندو و مایکروسافت از قابلیت کراس پلی در بازی‌هایی مانند Fortnite و Minecraft، سونی حاضر به انجام چنین کاری نمی‌شد. اما در ماه سپتامبر همین سال سونی در حرکتی ناگهانی تصمیم گرفت به صورت کامل از کراس پلی میان پلی استیشن و تمام کنسول‌ها و پلتفرم‌های دیگر پشتیبانی کند. البته این پشتیبانی تنها برای بازی فورتنایت بود اما مخاطبان به آن به چشم دریچه‌ی امیدی برای پشتیبانی بیشتر سونی از کراس پلی در آینده نگاه کردند.

قابلیت تغییر نام به PSN اضافه خواهد شد

سال‌های زیادی بود که طرفداران پلی استیشن منتظر روزی بودند که بتوانند آی دی‌های PlayStation Network خود را تغییر دهند. بعد از سال‌ها انتظار و امید اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده است که نوید از اضافه شدن قابلیت تغییر نام کاربران را می‌دهد. ماه گذشته سونی اعلام کرد که صاحبان پلی استیشن ۴ از سال آینده بالاخره قادر خواهند بود نام آی دی خود را تغییر دهند و هم اکنون هم عده‌ای از اعضا انتخاب شده‌اند که این ویژگی را امتحان کنند.

پلی استیشن در سال ۲۰۱۹ و پس از آن

تا کنون دو بازی انحصاری که انتظار انتشارشان بر روی پلی استیشن ۴ را داریم شامل Days Gone از استودیو Bend، که بعد از تاخیری که در انتشار این بازی اتفاق افتاد تاریخ عرضه‌ی آن به ماه آوریل سال ۲۰۱۹ موکول شد، و عنوان Dreams از استودیوی Media Molecule می‌باشد که قرار است در سال ۲۰۱۹ بعد از برگزاری یک بتا برای آن، منتشر شود. البته بتای این بازی قرار بود در سال ۲۰۱۸ شروع شود اما تا کنون هیچ خبری از برنامه‌های بتا و تاریخ آن‌ها منتشر نشده است. همچنین بازی Concrete Genie هم که یک پلتفرمر زیبا از استودیوی PixelOpus قرار است در بهار ۲۰۱۹ منتشر شود.

به جز این چند عنوان به نظر می‌رسد بازی‌های انحصاری دیگری نیز باقی مانده باشد که احتمالاً جزء آخرین انحصاری‌های پلی استیشن ۴ باشند و بهترین آن‌ها نیز هستند. اما متاسفانه این بازی‌ها تاریخ انتشار دقیق یا حتی محدوده‌ی زمانی مشخصی نیز برای انتشار ندارند و حتی شاید برای نسل آینده منتشر شوند. بازی The Last of Us Part II استودیوی Naughty Dog طی این چند سال توانسته است چندین باز نظر بسیاری را به خود جلب کند. این بازی یکی از قوی‌ترین برگهای برنده‌‌ی سونی است که دنباله‌ی شاهکاری می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. بازی Ghost of Tsushima نیز از استودیوی Sucker Punch نمایش حیرت انگیز و خیره کننده‌ای داشت. به نظر می‌رسد سازنده‌ی infamous تصمیم گرفته است شیوه‌های جدیدی را در بازی سازی امتحان کند. آخرین عنوان باقی مانده نیز Death Stranding است. طرفداران هیدئو کوجیما در سرتاسر جهان مشتاقانه منتظر انتشار تیزر بعدی این بازی هستند. البته مشخص نیست که هنوز تا اعلام تاریخ انتشار این بازی چه مدت باقی مانده است اما احتمال دارد در این تریلر حداقل بازه‌ی زمانی عرضه‌ی آن مشخص شود. در بخش‌های بعدی‌ای مقاله احتمال انتشار این بازی‌ها برای پلی استیشن ۵ را بررسی کرده‌ایم.

غیبت سونی در نمایشگاه E3 2019

همانطور که احتمالاً شنیده‌اید، سونی تصمیم گرفته است در نمایشگاه E3 2019 حضور نداشته باشد. نمایشگاه E3 مطمئناً هر ساله میلیون‌ها مخاطب دارد و گیمران سر تا سر جهان هر ساله متتظر معرفی بازی‌های جدیدی از سوی شرکت‌های مورد علاقه‌شان در این رویداد هستند. به عمین علت است که غیاب سونی در E3 سال آینده تعجب بسیاری را بر انگیخته است. بعد از ۲۴ سال حضور مداوم در این نمایشگاه سونی اعلام کرده است که امسال کنار خواهد کشید و علت این تصمیم گیری نیز مشخص نیست. ممکن است برخی تصور کنند غرور سونی بیش از اندازه زیاد شده است. این برای اولین بار نیست که برتری سونی بر رقیبان اصلی‌اش این حس را در سونی القا کرده که همیشه نسبت به رقبایش در برتری قرار خواهد داشت. ممکن است اکنون این برتری صادق باشد اما مطمئناً غرور باعث پسرفت خواهد شد.

هر نسل از کنسول‌ها یک طرف خوب یا بد متفاوت داشته‌اند. مثلاً در نسل کنسول‌های پلی استیشن ۲ و ایکس باکس، برتری سونی در میزان فروش باعث غرور این شرکت شد. در نسل بعد غرور سونی موجب پسرفت آن شد و کنسول ایکس باکس ۳۶۰ موفق شد در میزان فروش از پلی استیشن ۳ پیشی بگیرد و دچار غرور شود. در نسل فعلی هم باز ایکس باکس از سونی عقب ماند و شاید علت آن غروری بوده است که مایکروسافت بر اثر موفقیت پیشین خود به آن مبتلا شده بود. شاید غیاب سونی در  نمایشگاه E3 2019 توجیه اقتصادی داشته باشد و این قضیه هیچ ربطی به غرور نداشته باشد. هنوز علت حضور نیافتن در این نمایشگاه مشخص نیست. سونی حتی حاضر نشد خبر عدم حضورش را خودش به صورت رسمی از پیش اعلام کند. این خبر در اصل توسط Entertainment Software Association) ESA) منتشر شد و سونی حتی به خود زحمت اعلام عمومی این اخبار را نداد و آن را به ESA واگذار کرد.

شاید بتوان گفت سونی در تصمیمات اخیر خود طوری ظاهر شده است که وجهه‌ی عمومی او را خراب می‌کند. عدم برگزاری رویداد PlayStation Experience 2018، مخالفت با قابلیت کراس پلی برای سال‌ها و حتی اضافه کردن قابلیت تغییر نام که در بالا به آن اشاره شد نیز خطر پاک شدن پیشرفت شما در بازی‌ها، خریدهای درون بازی و… را دارد. حال تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که سونی پس از غیبت خود چه کاری خواهد کرد؟ اگر سونی در این رویداد حضور نیابد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مسلماً در صورت وقوع این اتفاق مایکروسافت و نینتندو و دیگر ناشران تریبون‌های بزرگ‌تری را در اختیار خواهند داشت و شاید بتوانند بهترین E3 خود را تجربه کنند. در نمایشگاه E3 2013 در هنگام معرفی کنسول‌ها، سونی به طرز بی رحمانه ای سیاست‌های سخت گیرانه‌ی ایکس باکس در رابطه با DRM را به سخره گرفت. ممکن است حال مایکروسافت فرصت را مناسب ببیند تا انتقام این کار سونی را از او بگیرد. چندی پیش مایکروسافت یک توییت کنایه دارد را در حساب خود منتشر کرد. این توییت بلافاصله پس از این که مشخص شد سونی در E3 امسال حضور نخواهد یافت منتشر شد.

XBOX: برای دیدن همه‌ی شما در E3 2019 منتظریم. #XboxAtE3 #Xbox

این شرایط برای کنسول‌های نسل آینده به چه معناست؟ پاسخ این سؤال مشخص نیست. توسعه دهندگان نزدیک سونی به Kotaku اعلام کرده‌اند که کنسول پلی استیشن ۵ قرار است در سال ۲۰۲۰ معرفی یا عرضه شود. پس ممکن است ۴ عنوانی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم اصلاً برای پلی استیشن ۴ منتشر نشوند یا جز بازی‌های میان نسلی باشند یا حتی جز عناوین هنگام عرضه‌ی کنسول پلی استیشن ۵ باشند.

بازی Death Stranding

به احتمال خیلی زیاد این بازی برای نسل بعد است. در چند سال اخیر تنها تکه‌های کوچکی از این بازی را دیده‌ایم و بخشی از گیمپلی هم که در نمایشگاه E3 نشان داده شد تنها شامل راه رفتن و مخفی شدن بود. البته ممکن است پیش بینی ما در این مورد اشتباه باشد اما از بین ۴ بازی انحصاری‌ای که سونی در طول عمر پلی استیشن ۴ در اختیار دارد، احتمال این که این بازی برای نسل بعدی منتشر شود از همه بیشتر است. هر چند سونی اعلام کرده است که این بازی برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر می‌شود و هنوز هم بر حرف خود مصر است.

بازی Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima شاید یکی از چشم نواز ترین و زیباترین بازی‌هایی باشد که تا به حال دیده‌اید. بحث‌های زیادی بر سر انتشار این بازی برای نسل بعد به راه افتاده است. این امر محتمل است اما یکی از منتقدان بازی به نام Logan Moore اشاره کرده بود که Shuhei Yoshida از شرکت سونی در چند سال اخیر (از E3 2015) چندین بار این بازی را تجربه کرده است. این بدان معناست که بسیار پیش از آن که کیت‌های توسعه‌ی پلی استیشن ۵ برای توسعه دهندگان فرستاده شود، بازی Ghost of Tsushima در دست ساخت بوده است و احتمال این که قبل از معرفی کنسول بعدی سونی شاهد اعلام تاریخ انتشار این بازی باشیم بسیار زیاد باست.

بازی The Last of Us Part II

احتمال انتشار بازی The Last of Us Part II در سال آینده برای پلی استیشن ۴ هم بسیار بالاست. با توجه به این که نسخه‌ی اول این بازی هم برای پلی استیشن ۳ منتشر شد و کمی بیش از یک سال بعد برای پلی استیشن ۴ بازسازی شد، احتمال این که اتفاق مشابهی برای این بازی رخ دهد، وجود دارد. سونی دوست دارد از بازی‌های میان نسلی سود ببرد. همچنین دموی گیمپلی نمایش داده شده در نمایشگاه E3 2018 بسیار عمیق بود و ناتی داگ ادعا کرده بود که تمام نمایش بر روی پلی استیشن ۴ پرو در حال اجرا شدن بود.

بازی Dreams

از میان تمامی عناوین حاضر در این لیست بازی مورد انتظار استودیوی Media Molecule بیشترین شانس را برای انتشار در سال آینده دارد و تا حدود عرضه‌ی آن تضمین شده است.

البته امیدواریم تمامی این عناوین قبل از انتشار پی اس ۵ عرضه شوند. خود سونی ادعا کرده است که این عناوین برای سخت افزار نسل فعلی منتشر خواهند شد. در نسل قبل هم بازی Grand Theft Auto V تنها دو ماه مانده به انتشار پلی استیشن ۴ منتشر شد پس هیچ چیز معلوم نیست. سونی شرکت باهوشی است و سعی می‌کند کاری را انجام دهد که میزان سودش به حداکثر برسد. در ۵ سال گذشته سونی ثابت کرده است که توانسته است با انتشار و پشتیبانی از پلی استیشن ۴ عملکرد خوبی را به مخاطبان و طرفدارانش ارائه کند. البته این کنسول در سال‌های اولیه‌ی عرضه‌اش خالی از مشکل هم نبود. اگر بخواهیم نقطه‌ی شروع پلی استیشن ۴ را با جایگاه امروزی آن مقایسه کنیم شگفت زده خواهیم شد. از بازی‌های فوق العاده‌ای که برای این پلتفرم منتشر شده است تا سورپرایزهایی که هر ماه برای پلی استیشن ۴ اعلام می‌شد. هر چند ممکن است عمر این کنسول رو به پایان باشد و کنسول بعدی سونی دیر یا زود عرضه شود اما به نظر می‌رسد با پشت سر گذاشتن این ۵ سال، هنوز به نقطه‌ی اوج و بهترین بخش‌های پلی استیشن ۴ نرسیده باشیم.

رای بدهید!

0 0

۱۱ دیدگاه ها

  1. باسلام و عرض ارادت

    مقاله بسیار پر محتوی و جالبی بود، از زحمات آقا مهدی تشکر و قدردانی میشود.

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز روزتون به خیر
      مرسی از وقتی که اختصاص دادین.
      لطف دارین واقعا. انجام وظیفه س

      پاسخ
  2. درووووود…..عالییی …. واقعا دست مریزاد…… بحث خوبی بود …… از این نوع مقاله و بحث ها من استقبال می کنم ….ممنونم

    پاسخ
    • سلام
      امیدوارم راضی بوده باشید.

      پاسخ
  3. سلام و عرض ادب خدمت شما.مقالۀ بسیار زیبا و جامعی بود و به طوری کلی از خواندن آن لذت بردم.واقعاً امروزه چنین مقالاتی،حتی در سایتهای نامدار نیز،یافت نمیشوند و کسی به این نوع از مقالات تاریخچه‌ای بهره‌ای نمیدهد،اما نوین اسپات تنها سایتی است که این نوع مقالات عالی را قرار میدهد و به نظر مخاطبانش اهمیت میدهد.مدت زیادی است که با سایت شما همراه هستم و مقالات و خبرهای شما را دنبال میکنم،اما یه مدتی بود که رمز عبورم را یادم رفته بود به همین علت،نمیتونستم کامنت بنویسم اما حالا پیداش کردم و بسیار خوشحالم که در چنین سایت پرثمره‌ای کامنت میزارم.
    .
    .
    .
    یه حرفی دارم که مربوط به این بخش نیست،اما در راستای بهتر شدن سایت است و آن این است،که اگر بخش نقد و بررسی سینما را نیز به سایت اضافه کنید،نورعلانور میشود و خودم شخصاً حاضرم که به عنوان نویسنده،در این بخش کار کنم.

    با تشکر از شما و سایت خوبتان.موفق باشید.

    پاسخ
    • سلام
      مرسی و نظر لطف شما هست امیدوارم براتون امکانات خوبی فراهم کرده باشیم.
      البته ما ترجیح میدیم برخلاف باقی تخصصا وقت و انرژیمون رو صرف گیم و یک محور کنیم. اگر به دنبال خبر و دنیای سینما هستید بهتره به سایت www.30nama.websiteسر بزنید که از دوستانمون هستند و کارشون در این زمینه بسیار عالی و بی نقصه

      پاسخ
      • بسیار ممنونم که جواب بنده را دادید،کارتون خیلی خوبه که سایت را صرفاً برای گیم احداث کردید،مطالبتون خیلی عالیه و از خیلی قبل با سایت ۳۰namaآشنایی دارم و از طریق همون سایت و YouNeverWinبا سایت آشنا شدم.

        با تشکر از شما

        پاسخ
  4. عالی بود. اطلاعاتی که ارایه دادید بسیار کامل بود. امیدوارم انحصاری‌هایی که نام بردید تا زمان عرضه پی اس ۵ برای پی اس ۴ عرضه شوند. خودم که عاشق متال گیر و شخص کوجیما هستم و اصلا نمیتونم برای بازی بعدی‌اش صبر کنم.
    د لست هم که احتمالا روی پس اس ۴ میاد. مانند نسخه اول که سال آخر عرضه شد. اما در کل فکر میکنم نسخه با کیفیت و کامل این بازیها برای پی اس ۵ به عنوان ریمستر عرضه بشن.
    ممنون میشم اگر یک مطلب در مورد پی اس ۵ و انتظاراتی که ازش میرود مانند سخت افزار و … هم قرار دهید.

    پاسخ
    • سلام،
      از اینکه این مقاله رو پسندیدید بسیار خوشحال هستیم. در مورد پلی استیشن ۵ هم اتفاقا مقاله ای درون سایت وجود دارد کافیه به این لینک مراجعه کنید.
      ویژگی های مورد انتظار پلی استیشن ۵

      پاسخ
  5. سلام و بسیار خدا قوت به همه دست اندرکارای سایت

    واقعا دست مریزاد
    خیلی کامل و جامع هست این مقاله ای رو که گذاشتید
    بسیار متشکر از زحماتتون

    پاسخ
    • سلام،
      ممنون از اینکه مطلب رو پسندیدید. همه هدف ما در بخش تحریریه ارائه مطالب بروز و جذاب برای طرفداران بازی های ویدئویی است.

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.