Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps Ori and the Will of the Wisps

نقد و بررسی Ori and the Will of the Wisps | جلوه‌‌ی جدید هنر

بازی های مرتبط

نام بازی : Ori and the Will of the Wisps

توسعه دهنده: Moon Studios

ناشر: Xbox Game Studios

پلتفرم:  کامپیوتر و ایکس باکس وان

پروفایل بازی

آخرین باری که در مطلبی در خصوص هنر صحبت کردم، به نقد و بررسی گریس باز می‌گشت. بازهم تکرار می‌کنم: هنر مقوله‌ای عجیب است. شاید بتوان آن را به عنوان یک پل ارتباطی برای مغز دریافت کننده و مغز فرستند، معرفی کرد.  Ori and the Will of the Wisps دقیقا پیامی است که از سوی مغز خلاق توسعه دهنده‌ی این اثر دوست داشتنی یعنی استدیوی MOON به مغز من و شما منتقل می‌گردد. نقد کردن هنر، یکی از سخت‌ترین کارهاست که در این مطلب قصد انجام دادن آن را داریم.

Ori and the Will of the Wisps

استدیوی مون با Blind Forest خود را به تمام مخاطبان ثابت کرد. این روز‌ها می‌توان بازی‌های کمتری در زیر ژانر مترویدوینیا پیدا کرد. این موضوع طبیعی است زیرا که این زیر ژانر از طرفداران کمتری برخوردار می‌باشد. اما هیچ‌گاه حداقل‌ها از بین نمی‌روند. این موضوع خوشحال کننده است. بگذارید منطقی‌تر از هر زمان دیگری به جلو رویم. Will of the Wisps یک دنباله‌ی مستقیم به نسخه‌ی پیشین است. آی پی نسبتا جدیدی که از قدمت چندانی برخوردار نیست. انتظار شما از این دسته بازی‌ها به چه صورت است؟ آیا انتظار دارید که در دومین نسخه، بازی به صورت کلی تغییر کند؟ فکر کنم شما هم با بنده موافق باشید که چنین انتظاری  کاملا بیهوده تلقی می‌شود. در اکثر مجموعه‌ها، نسخه‌ی دوم بیشترین پیشرفت را داشته. Ori and the Will of the Wisps هم درست بدین شکل عمل کرده. همه چیز در بازی پیشرفت داشته. تک تک المان‌ها دچار تغییر و یا بهبود شده اند. Will of the Wisps ابعاد بسیار بزرگ‌تر ، باس فایت‌های جذاب‌تر ، سیستم پلتفرمینگ پیچیده‌تر و معماهای جذاب‌تری دارد. همه‌ی این موارد  در مقایسه با Blind Forest  ارزیابی شدند. حال باید به این نکته توجه کنیم که Blind Forest هنوز هم فوق العاده است و می‌تواند شما را حسابی راضی کند.

 

سعی کرده ام که در این مطلب روند کلیشه‌ای (که این روز‌ها در اغلب منابع یافت می‌شوند) را رعایت نکنم و با دیدگاه متفاوت‌تری به Ori and the Will of the Wisps نگاه کنم. ساخته‌ی استدیوی MOON  یک ویژگی بسیار بسیار مهم دارد. این ویژگی چیزی نیست جز المان‌هایی جدید که مترویدوینیا را به سمت جلو حرکت می‌دهند. زیر ژانری (Sub Gnere) بسیار دوست داشتنی که عدم حضورش در صنعت گیم، قلب بنده را به شخصه به درد می‌آورد! آیا Will of the Wisps بازی بدون اشکالی است؟ آیا در کنار تمام موارد بسیار چشمگیر، نقاط ضعفی جزئی هم در آن دیده می‌شود؟ بهتر است کمی بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. اگر موافق هستید، در ادامه همراه بنده و وب سایت نوین اسپات باشید.

در حقیقت داستان کلی به صورت صامت، به همراه اَعمال شخصیت‌های فرعی و اصلی، صدای دلنشین راوی!!! و محیط روایت می‌گردد. این بار تعداد شخصیت‌های فرعی اضافه شده اند و بار سنگینی بر روی دوش آن‌ها قرار داده شده است.

در خصوص گسترش در تک تک عناصر Ori and the Will of the Wisps نسبت به نسخه‌ی پیشین صحبت کردیم. ابتدا از داستان شروع  کنیم. شیوه‌ی روایت Will of the Wisps شباهت بسیاری به نسخه‌‌ی پیشین دارد. در حقیقت داستان کلی به صورت صامت، به همراه اَعمال شخصیت‌های فرعی و اصلی، صدای دلنشین راوی!!! و محیط روایت می‌گردد. حال سوال مطرح شده این است که پیشرفت در این المان به چه نحوی صورت گرفته است؟ این بار تعداد شخصیت‌های فرعی اضافه شده اند و بار سنگینی بر روی دوش آن‌ها قرار داده شده است. داستان اوری در خصوص چیست؟ مبارزه با شر و دفاع از خوبی‌ها. مقدس شمردن دوستی و همبستگی. تلاش برای کمک. این‌ها همه مفاهیمی هستند که در داستان و روایت مشاهده می‌شوند و شاید کمتر کسی به آن‌ها توجه کند. قسمتی از این مفاهیم توسط NPC های حاضر در نقشه ارائه می‌گردند. مابقی نیز توسط شخصیت‌های اصلی‌تر. از همین رو گفتم که بار سنگینی بر روی دوش شخصیت‌های فرعی قرار دارد. می‌دانید؟ در برخی از لوکیشن‌ها، داستان به صورت غیر مستقیم روایت می‌گردد. تنها کافیست نگاهی به لوکیشنی همانند Silent Forest  اندازید. آن را با دیگر لوکیشن‌ها مقایسه کنید. به گفته‌‌های اندک NPC های حاضر در آن‌جا دقت کنید. متوجه تفاوت خواهید شد و آن پس زمینه‌ی داستانی در ناخودآگاه شما شکل می‌گیرد.

Ori and the Will of the Wisps

داستان اوری در خصوص چیست؟ مبارزه با شر و دفاع از خوبی‌ها. مقدس شمردن دوستی و همبستگی. تلاش برای کمک. این‌ها همه مفاهیمی هستند که در داستان و روایت مشاهده می‌شوند و شاید کمتر کسی به آن‌ها توجه کند. Ori and the Will of the Wisps به صورت  منسجم پیش می رود. داستان این اثر قصد ندارد مفاهیم پیچیده‌ای را به مخاطبش ارائه دهد، بلکه صرفا می‌خواهد مفاهیم ساده را به شکلی متفاوت به نمایش بکشد. دیالوگ‌ها ساده هستند و اتفاقات (تا حدی) قابل پیش بینی. اما این موضوع اصلا و ابدا نکته‌ی منفی روایت به شمار نمی‌رود. تصویری که در نمایشگر مشاهده می‌کنید، نتیجه‌ی زحمات نویسندگان و طراحان با استعدادی هست که یک کلیشه را با خلاقیت خود، جلا داده اند

قصد ندارم داستان بازی را اسپویل کنم و از همین رو نمی‌توان زیبایی‌های روایت را با مثال توضیح داد. Ori and the Will of the Wisps به صورت  منسجم پیش می رود. داستان این اثر قصد ندارد مفاهیم پیچیده‌ای را به مخاطبش ارائه دهد، بلکه صرفا می‌خواهد مفاهیم ساده را به شکلی متفاوت به نمایش بکشد. دیالوگ‌ها ساده هستند و اتفاقات (تا حدی) قابل پیش بینی. اما این موضوع اصلا و ابدا نکته‌ی منفی روایت به شمار نمی‌رود. تصویری که در نمایشگر مشاهده می‌کنید، نتیجه‌ی زحمات نویسندگان و طراحان با استعدادی هست که یک کلیشه را با خلاقیت خود، جلا داده اند و چه موضوعی بهتر از این!! اگر بخواهیم کمی سخت گیرانه نگاه کنیم، ‌باید گفت که تمام سوژه‌ها تبدیل به کلیشه شده اند و این موضوع غیر قابل اجتناب است. به هر حال زمان می‌گذرد و داستان‌های بسیاری توسط مغز راویان مختلف ساخته می‌شوند. این داستان‌ها کم و بیش با الهام از یکدیگر پیکره بندی شده اند و از همین رو اکثر موارد مشاهده شده در روایات، به نوعی کلیشه تلقی می‌گردند. اینجاست که خلاقیت نویسنده و طراح باید به میان کشیده شود و بار منفی واژه‌ی کلیشه را از آن جدا سازد. موضوع دیگری که در روایت Ori and the Will of the Wisps دیده می‌شود، انتقال بسیار ملموس احساسات است. بدون اینکه کلامی از دهان اوری و یا دوستانش درآید، با آن‌ها همذات پنداری می‌کنید. حتی اگر قلبی از سنگ داشته باشید،‌ با مشاهده‌ی صحنه‌های احساسی Ori and the Will of the Wisps لبخند کجی بر روی صورتتان پدید خواهد آمد. لبخندی برگرفته از رضایت.

پایان بندی بازی دوست داشتنی است. در خصوص آن هیچ چیزی نخواهم گفت ولی پایان Will of the Wisps به صورت عجیبی بر روی من تاثیر گذاشت و سبب شد که به مدت چند دقیقه به صفحه‌ی نمایشگر خیره بمانم. این دسته از بازی‌ها حس عجیبی دارند. می‌دانید؟ مزه‌شان برای سال‌ها زیر زبانتان خواهد ماند. هر لحظه که یاد آن‌ها و سکانس‌های جذابشان افتید، خوشحال می‌شوید. از این دسته عناوین در صنعت بازی‌های ویدیویی زیاد پیدا می‌شود.Will Of The Wisp  در روایت داستان کم نمی‌گذارد. شما را راضی خواهد کرد و حسابی با احساساتتان بازی می‌کند!!

Ori and the Will of the Wisps

موضوع گیم پلی در Will of the Wisps را می‌توان از چند جهت بررسی کرد. اولین موضوع حائز اهمیت، تغییر در المان‌های مختلف بازیست. دومین موضوع، بهبود المان‌ها و سومین و آخرین موضوع، گسترش المان‌ها می‌باشد. یک گیم پلی سالم و لذت بخش از دو عنصر کلی و بزرگ تشکیل شده که اولین آن‌ها طراحی مرحله‌ی استاندارد (تعیین کیفی این موضوع با توجه به ژانر صورت می‌گیرد) و دومین، مکانیک‌های خوش ساخت می‌باشد.

اجازه دهید تا حجت را از همین ابتدا برای شما تمام کنم. گیم پلی Ori and the Will of the Wisps بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت آن است. این اثر تمام موارد لازم برای مطرح شدن به عنوان یک دنباله‌ی درخور و لایق برای یک شاهکار را داراست. موضوع گیم پلی در Will of the Wisps را می‌توان از چند جهت بررسی کرد. اولین موضوع حائز اهمیت، تغییر در المان‌های مختلف بازیست. دومین موضوع، بهبود المان‌ها و سومین و آخرین موضوع، گسترش المان‌ها می‌باشد. یک گیم پلی سالم و لذت بخش از دو عنصر کلی و بزرگ تشکیل شده که اولین آن‌ها طراحی مرحله‌ی استاندارد (تعیین کیفی این موضوع با توجه به ژانر صورت می‌گیرد) و دومین، مکانیک‌های خوش ساخت می‌باشد. هر دوی این عناصر در Ori and the Will of the Wisps به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. بازی در ژانر اکشن ماجراجویی پلتفرمینگ (زیر ژانر: مترویدوینیا) توسعه یافته و آن‌قدر خوب عمل کرده است که به راحتی می‌توان چنین ادعایی را مطرح نمود:

Ori and the Will of the Wisps ژانر مترویدوینیا را به گونه‌ای منحصر به فرد، پیشرفت داده است.

پرسه زدن در نقشه‌ی نسبتا گسترده‌ی این اثر آن‌قدر سرگرم کننده است که توصیف آن در یک مقاله نمی‌گنجد. اوری لذت بخش است و این لذت را لحظه به لحظه به مخاطبان خود انتقال می‌دهد. حال می‌توانید با پیدا کردن فروشنده‌های مختلف، قابلیت‌های جدیدی برای خود آزاد کنید. توسعه دهندگان طبقه بندی بسیار استانداری برای این قابلیت‌ها در نظر گرفته اند. دیگر خبری از درخت مهارت‌ها و اسکیل‌های مشخص نیست. دیگر لازم نیست که برای بدست آوردن یک مهارت مورد نظر، واحد پول درون بازی را خرج کنید و درخت مهارت را پله به پله، با خرید مهارت‌های نسبتا ناکارآمد، طی کنید. این بار توسعه دهندگان حالت‌ مختلفی را برای شما در نظر گرفته اند. فروشنده‌های بسیاری در سرتاسر نقشه‌ی بازی حضور دارند. هرکدام از آن‌ها نیز کارایی متفاوتی دارند و اوری را از لحاظ مختلفی آپگرید می‌کنند. برخی از آن‌ها سلاح‌های جدید می‌فروشند، برخی دیگر قابلیت‌های شما را آپگرید می‌کنند و … از این دسته از موارد.

Ori and the Will of the Wisps

موضوع حائز اهمیت دیگری که توجه من را در Ori and the Will of the Wisps به خود جلب کرد، حضور ماموریت‌های فرعی و نقش پررنگ  آن‌ها در گیم پلی بود. بسیاری از محتواهای مخفی و فرعی، کیفیت بالایی دارند و واقعا حیف است که آن‌ها را پشت گوش اندازید. کیفیت موارد فرعی در Will of the Wisps دست کمی از ماموریت‌های اصلی ندارد. داستان‌های بسیار سطحی‌ای هم به این موارد فرعی الصاق شده تا علاوه بر پاداش وسوسه کننده، انگیزه‌های بیشتری برای گشت و گذار در نقشه و پیدا کردن ماموریت‌ها و …. داشته باشید. بازی شما را به سمت محتواهای بی نظیر خود راهنمایی می‌کند و در این راه، تنهایتان نخواهد گذاشت.

Ori and the Will of the Wisps

سیستم مبارزات Ori and the Will of the Wisps به صورت کلی متحول شده و به بهترین شکل ممکن در پیکره‌ی گیم پلی این اثر قرار گرفته. مبارزات حس عجیبی به شما منتقل می‌کنند. با تمام وجود ضربات خود را احساس می‌کنید. این موضوع به دلیل صداگذاری بسیار مطلوب، افکت‌های تصویری و همچنین ضربه پذیری طبیعی دشمنان است. حال اوری می‌تواند از اسلحه‌های متفاوتی برای نابود کردن دشمنان خود استفاده کند. از همین رو تنوع مبارزات و سکانس‌های مربوطه نیز افزایش پیدا کرده است. پلتفرمینگ نیز یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های Ori and the Will of the Wisps به شمار می‌رود. این بخش هم به خوبی دیگر قسمت‌ها پیاده سازی شده اما مشکلی در آن دیده می‌شود. همه چیز در Will of the Wisps دچار پیشرفت شده و رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است اما در پلتفرمینگ، ‌قضیه کمی متفاوت‌تر است. البته این موضوع ایراد بزرگی نیست. در حقیقت Ori and the Will of the Wisps ایراد بزرگی ندارد. این ایراد نیز صرفا به یک دلیل دیده می‌شود. اما این دلیل چیست؟

آن‌قدر همه چیز به زیبایی در بازی پیشرفت کرده که شاید حضور برخی از المان‌های پلتفرمینگ پر استفاده (که در نسخه‌ی پیشین نیز با همین سبک و سیاق در بازی حضور داشتند) کمی توی ذوق بزند. خوشبختانه پس از انتشار اولین آپدیت، بهینه سازی نسخه‌ی کامپیوترهای شخصی به میزان زیادی بهبود یافت و بسیاری از مشکلات فنی برطرف شد. این نقد نیز با کمک نسخه‌ی PC این اثر نوشته شده است. ایراد گیم پلی Ori and the Will of the Wisps ، با سخت گیری بسیار زیاد، در همین چند خط جای می‌گرفت.

Ori and the Will of the Wisps

موضوع حائز اهمیت دیگری که باید به آن اشاره کرد، جای‌گذاری بسیار مناسب پلتفرم‌هاست. توسعه دهندگان با دقت و وسواس بسیار بسیار زیادی محیط‌ها و سکوهای مربوطه را طراحی کرده اند تا قدم زدن و گشت و گذار در این لوکیشن‌های چشم نواز، لذت بخش‌تر از هر زمان دیگری باشد. نقشه‌ها از وسعت بالایی برخوردارند و نکته‌ی مهم‌تر اینجاست که برای گشت و گذار در آن‌ها و تکمیل ماموریت‌های فرعی و چالش‌های مربوطه، وسوسه می‌شوید. بازی پاداش‌های بسیار خوبی را برای کسانی که در محیط جستجو می‌کنند،‌ در نظر گرفته است و هیچ‌گاه ناامیدتان نخواهد کرد. در این محیط بسیار زیبا، خطرهای متعددی نیز وجود دارد. درست همانند پلتفرم‌ها، دشمنان نیز در بهترین موقعیت خود قرار گرفته اند.

Ori and the Will of the Wisps

باور کنید خود بنده هم از تعریف و تمجید از Will of the Wisps خسته شده ام، با این اوصاف، کم لطفی است اگر نخواهیم به جلوه‌های بصری چشم نواز،‌ نورپردازی به شدت زیبا، طراحی‌های بی نظیر، چشم انداز‌های خارق العاده و … موارد مشابه دیگر، اشاره نکنیم. تمام این عناصر دلنشین با یک عنصر دیگر به نام موسیقی متن ترکیب می‌شوند و انفجاری عظیم در قسمت دریافت اطلاعات مغز شما به وجود می‌آورند. انفجاری به یاد ماندنی و ویژه که برای همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. هنر، هیچ مرزی نمی‌شناسد.

نقد کردن Ori and the Will of the Wisps کار بسیار سختی است. نمی‌خواهم به خاطر چارچوب‌های به وجود آمده در این حیطه، به صورت بی مورد بازی را زیر سوال ببرم. هرکسی می‌تواند با توجه به نظر شخصی خود ایراداتی به Will of the Wisps وارد کند اما من ترجیح می‌دهم که در مقوله‌ی نقد و بررسی، اهمیتی به سلیقه‌ی خود ندهم. Will of the Wisps یکی از برترین عناوین سال ۲۰۲۰ است. از تجربه‌ی آن غافل نشوید.

جمع بندی

تمام عناصر تشکیل دهنده‌ی Ori and the Will of the Wisps دست به دست هم می‌دهند تا انفجاری عظیم در قسمت دریافت اطلاعات مغز شما به وجود آورند. انفجاری به یاد ماندنی و ویژه که برای همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. هنر، هیچ مرزی نمی‌شناسد. از تجربه‌ی ساخته‌ی جدید استدیوی MOON غافل نشوید.

امتیاز سایت

خوب9

میانگین امتیاز کاربران

8.7

نقاط قوت

  • فضا سازی فوق العاده
  • گیم پلی خوش ساخت و متنوع
  • خلاقیت‌های فراوان
  • موسیقی متن بی نظیر
  • باس فایت‌های نسبتا خوب

نقاط ضعف

  • استفاده از برخی مکانیک‌های نسخه‌ی پیشین به صورت مکرر
  • متاسفانه با انتشار آپدیت، بازهم بازدهی نسخه‌ی کامپیوترهای شخصی جای کار دارد

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Novinspot
`