دنبال کردن افزودن به علاقه مندی
77
PC
(Metacritic)
83
PS4
(Metacritic)
87
XONE
(Metacritic)
80
Switch
(Metacritic)
خانه » نقد و بررسی Mortal Kombat 11 | حداکثر میزان آدرنالین

نقد و بررسی Mortal Kombat 11 | حداکثر میزان آدرنالین

Mortal Kombat

نام عنوان: Mortal Kombat 11

توسعه دهنده: NetherRealm

ناشر: برادران وارنر

پلتفرم: پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ و اکس باکس وان و کامپیوتر‌های شخصی

ژانر: مبارزه‌ای

پروفایل بازی

نقد زیر بر اساس نسخه‌ اولیه (نسخه‌ی آپدیت نشده) نوشته شده است

جاه طلبی. کلمه‌ی ترسناکی است مگر نه؟ اما پایه و اساس بسیاری از امورات موفق را تشکیل می‌دهد. من مرتال کامبت را به چنین کلمه‌ای می‌شناختم. فرنچایز مورد علاقه‌ی من در سبک Fighting ملزم به بهترین بودن است. یعنی اگر چیزی به غیر از این اتفاق بیفتد، منِ طرفدار به بدترین شکل ممکن نا امید می‌شوم. شاید یکی از مواردی که کمبودش حسابی در این نسخه احساس می‌شود، همین جاه طلبی باشد. می‌دانید انگار که کف گیر نو آوری سازندگان کم کم به ته دیگ خورده. Nether Realm (استدیو‌ی توسعه دهنده‌ی مرتال کامبت ۱۱) به جای خلق فرمول تازه، تصمیم به تکامل فرمول‌های قبلی خود گرفته است. این که چنین امری را بپذرید و یا خیر، کاملاً به سلیقه و انتظارات شما بستگی دارد. یک مسئله‌ی دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. این موضوع اصلاً چیز بدی نیست. بسیاری از علاقه مندان به بازی‌های کامپیوتری زمان کافی برای بدست آوردن آیتم‌های مورد نظر خود ندارند. ولی وقتی ناشر و سازنده از این مقوله سو استفاده کنند، آن‌جاست که آزیر خطر به صدا در خواهد آمد. اکثر ما الکترونیک آرتز را با این صفت به خاطر می‌آوریم. کمپانی که استاد نابود کردن فرنچایز‌های مختلف و چاپیدن جیب مشتریان است. برادران وارنر هم کم از الکترونیک آرتز ندارند. کلاً کمپانی‌های پول ساز اهمیتی به مشتری نمی‌دهند و تمام شعار‌هایشان فقط و فقط به قصد گول زدن مخاطب است. ممکن است استدیو به کیفیت بازی خود اهمیت دهد اما ناشر تنها پول را مقابل چشم‌های خود می‌بیند.

Mortal Kombat

حقیقت تلخی است مگر نه؟ حتماً هم با خودتان فکر می‌کنید “کاریش نمیشه کرد دیگه. همینه. ناشرا فقط می‌خوان از جیب ما بدزدن”. بله این طرز فکر کاملا صحیح است. وقتی شمای‌ِ ناشر، بازی را تکه تکه می‌کنید و هر قسمت آن را جدا می‌فروشید و یا تنها به خاطر اهداف مالی کار‌های غیر ضروری انجام می‌دهید و جفت پا توی صورت مشتری می‌روید، منِ مصرف کننده نباید بازی را خریداری کنم.

حالا می‌خواهید یک حقیقت تلخ‌تر را برای شما بیان کنم؟ من و میلیون‌ها نفر دیگر آن قدر Mortal Kombat را دوست داریم که اگر به ۵۰ قسمت مختلف هم تقسیمش کنند، نمی‌توانیم از خرید آن منصرف شویم. از این مسائل بگذریم و به مطلب اصلی بپردازیم. راستی تا یادم نرفته بگویم که در مطلب پیش رو از سارکزم‌های مختلفی (طعنه و کنایه) استفاده کردم. توصیه من به شما این است که آن‌ها را زیاد جدی نگیرید. در ادامه با نقد و بررسی نسخه‌ی یازدهم مجموعه بازی‌های خونین Mortal Kombat همراه بنده و نوین اسپات باشید.

روز-داخلی- استدیو‌ی Nether Realm

(قسمت اول)

کارمند: خب داستان رو چه کنیم؟ تو دو نسخه‌ی قبلی خیلی هیجان انگیز روند رو پیش بردیم. اتفاقاتی افتاد که همه رو شوکه کرده. الان انتظارا خیلی بالاتر از قبل رفته. باید حسابی تمرکز کنیم تا بتونیم صلابت داستان و جذابیتش رو برای مخاطبامون نیگر داریم. میدونی من تو ذهنم یه داستان فوق العاده جذابه با کلی اتفاق غیر قابل پیش بینی و یه پایان بندی عقلانی که به سبک و سیاق بازیمون بخوره. شما ایده‌ای نداری؟

اد بودن: چرا. زمانو دست کاری کنیم باز. برگردونیم عقب.

کارمند: !!! تو نسخه‌ی نهم این کارو کردیم. گندش درمیاد. بعدشم امیولت Raiden شکسته. خودمونیم گفتیم که فقط یک بار دیگه مهلت داره. چجوری این کارو بکنیم؟

اد بون: یه شخصیت میسازیم میگیم این از اول بوده. زمانم میتونه این ور اونور کنه. خیلیم قویه. هیچ کاریشم نمیشه کرد. لازمم نیست اصلا پردازشی روش انجام بدیم. میگیم فلانی این بوده. این کارا رو هم کرده. همین بسه.

کارمند: خب این ایده مشکل دا….

اد بودن: به کارت برس

کی میگه داستان مهم نیست؟

به جرات می‌گویم که ریبوت کردن داستان مرتال کامبت در نسخه‌ی نهم، یکی از بهترین اتفاقاتی بود که برای این فرنچایز رخ داد. این نسخه جان تازه‌ای در کالبد Mortal Kombat دمید. روایت داستان در مرتال کامبت ۹ دوست داشتنی و پر از سورپرایز‌های مختلف بود. (همان جاه طلبانه‌ای که در ابتدای متن خدمتتان عرض کردم). اتفاقاتی برخاً ناگوار که جلای خاصی به قصه می‌دادند. دقت کنید که تلخ بودن یک ماجرا، دلیلی بر بد بودن آن نیست. بستر داستانی مرتال کامبت کاملاً پذیرای چنین شرایطی است و جسارت نویسنده برای از لب تیغ رد کردن گردنِ شخصیت‌های اصلی و تغییر هویت آن‌ها، ستودنی بود. روایت قصه با شخصیت‌های فرعی یا کسانی که از محبوبیت کمتری برخوردارند اصلاً کار ساده‌ای نیست.

Mortal Kombat

چقدر دلم برای اسکورپین قدیمی تنگ شده بود….

خب متاسفانه شاهد چنین قصه گویی در Mortal Kombat 11 نیستیم. اکثر اتفاقات کاملاً قابل پیش بینی هستند و با یک پایان معمولی خاتمه می‌یابند. آن دوران که از شدت سورپرایز شدن به صفحه‌ی نمایشگر خیره می‌شدید با خودتان می‌گفتید:

خدای من. حالا بقیه داستان چجوری پیش میره؟

گذشت. ناگفته نماند که دو نسخه‌ی قبلی خیلی جسورانه روایت شدند و کار سازندگان را برای جمع و جور کردن داستان واقعاً سخت کردند. اصلاً یک طرفه به قاضی نمی‌روم و نمی‌گویم که داستان بازی غیر قابل قبول است. کاهش میزان جسارت نویسنده بود که کمی من را آزار داد (آن هم به‌خاطره این که انتظار خیلی خیلی بالایی از روایت داشتم). با تمام این اوصاف قصه گویی مرتال کامبت ۱۱ یک سر و گردن از عناوین هم سبک خود بالاتر است.

همان‌طور که اشاره کردم جمع کردن داستان (با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در نسخه‌ی دهم افتاد) کار واقعاً سختی بود. Raiden که دیوانه شد! از طرفی هم که اکثر شخصیت‌های اصلی حالت شیطانی پیدا کردند. کوان چی هم که توسط اسکورپین کشته شد و دیگر کسی نمی‌تواند آن‌ها را به حالت اول خود بازگرداند. کوتال کان که حاظر به همکاری نیست. فقط می‌ماند چند شخصیت اصلی و چند تا تازه وارد. شما فکر کن پسر Kenshi و پسر عموی Kung Lu و چند نفر دیگه بخواهند با با تمام این نیرو‌ها مبارزه کنند. خب این موضوع به مذاق هیچ کس خوش نخواهد آمد. به همین خاطر بود که گفتم نمی‌توان زیاد از داستان خرده گرفت و با کمی کاهش انتظار می‌توان از آن لذت برد.

Mortal Kombat

سازنده‌ها واقعاً در پرداخت کرونیکا کم کاری کرده اند. خیلی جای کار بود. خیییییییییلی.

بد نیست کمی هم به خوبی‌های این روایت اشاره کنیم. اگر بخواهیم از بین عالی، خوب، متوسط و ضعیف لقبی را به قصه گویی Mortal Kombat 11 نسبت دهیم، بهترین گزینه، موردی مابین خوب و عالی می‌باشد. لازم به ذکر است که برای به اتمام رساندن خط داستانی به ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز مندید. دیالوگ‌ها و تقابل شخصیت‌ها با ورژن قبلی خودشان بسیار راضی کننده کار شده. روند به صورت پیوسته پیش می‌رود و با یک پایانی که معتقدم می‌توانست جسورانه‌تر و بهتر از آب در بیاید، به پایان می‌رسد. احساس می‌کنم مرتال کامبت کمی از خلاف جریان بودن در آمده و به‌ سمت داستان‌های سوپر هیرویی سوق پیدا کرده.

همان‌طور که خودتان در جریان هستید، مهم‌ترین شخصیتی که به مرتال کامبت ۱۱ اضافه شده کرونیکا نام دارد. بانوی زمان. می‌دانید این شخصیت کچل به خودیه خود بد نیست. هم از صدا گزاری مناسبی بهره می‌برد هم ظاهر جالبی دارد. اما اصلاً پرداخت خاصی بر روی آن انجام نمی‌شود و این بزرگ‌ترین نقطه ضعف وی تلقی می‌شود. واقعاً عجیب است. پتانسیل کرونیکا برای تبدیل شدن به یک آنتاگونیست خوب و قابل قبول، بالا بود. من حضور شخصیت‌های جدید در این فرنچایز را ایراد نمی‌خوانم. به هر حال مدت زیادی از تولد مجموعه گذشته و خلق شخصیت‌های جدید می‌تواند به روند مجموعه کمک شایانی بکند. از این موضوع بگذریم و به صحبت درباره‌ی کرونیکا بپردازیم. کل ابهت این شخصیت منفی در چند دیالوگ دهان پر کن که تنها قادر به تاثیر گذاشتن بر روی نوزادان عزیز می‌باشد، خلاصه شده. خب آنتاگونیست در فرنچایزی مانند Mortal Kombat از اهمیت بالایی برخوردار است. این که در چند سکانس نشان دهید کرونیکا فلان کار را کرد (وای چه خفن!!) که پرداخت محسوب نمی‌شود. وقتی تا انتهای روایت هیچ ارتباط و یا احساسی بین آنتاگونیست و مخاطب به وجود نمی‌آید، یک جای کار می‌لنگد.

برعکس کرونیکا، پرداخت بر روی Cassie Cage خیلی خوب صورت گرفته. دختر جانی کیج یکی از مهره‌های اصلی روایت داستان محسوب می‌شود.

مثالی بزنم تا بهتر منظور را درک نمایید. چرا شوکان همواره به عنوان یکی از برترین آنتاگونیست‌های Mortal Kombat یاد می‌شود؟ از سابقه‌ی وی که بگذریم، به ویژگی‌های اصلی شوکان می‌رسیم. ظاهر وی تناسب زیادی با جایگاهش دارد. اعمال بی رحمانه در قبال شخصیت‌های محبوب و یا اصلی مرتال کامبت سبب می‌شود تا بازی کننده شوکان را به عنوان آنتاگونیست قبول کند. کرونیکا آن قدر مصنوعی دست به انجام اعمال شوم می‌زند که توصیف آن غیر ممکن است. شاید آنتاگونیست کاغذی، بهترین لقب برای کرونیکا باشد. علاوه بر تمام مواردی که توضیح دادم، مبارزه با کرونیکا بسیار راحت‌تر از مبارزه با دیگر باس فایت‌های مرتال کامبت طراحی شده. با تحدید‌های این بانو نه احساس خطر می‌کنید نه نظرتان راجع بهش عوض می‌شود. فقط منتظر می‌مانید تا سکانس بعدی آغاز شود.

Mortal Kombat

Old School

داستان زیباست اما به اندازه‌ی دو نسخه‌ی قبلی جاه طلبانه و بی پروا روایت نمی‌شود. در کل از تجربه‌ی ۴ ساعته‌ی آن لذت خواهید برد.

Geras از کرونیکا هم بدتر است! یعنی آن قدر مزخرف که حتی کلمه‌ی بی ارزش هم برای او زیاد تلقی می‌شود. آخه شخصیت انقدر فکاهی؟ تنها نکته‌ی مثبت وی صدا گذاری اوست. این که کاراکتر نامیرا باشد و یا وارد صحنه شود و چند تن از آدم‌های معمولی را قلع و قمع کند که نشد پرداخت. باز صد رحمت به کالکتور!! حداقل یک ویژگی دارد که دلمان را به آن خوش کنیم. (بدبخت و بیچاره بودن. برده‌ی شوکان. یک خدمتکار منفور و در عین حال وفا دار که الکی قپی نمی‌آید!!). چنین چیزی برای Geras صادق نیست. یکی دیگر از نکاتی که حسابی توجه من را به خود جلب نمود، ادامه‌ی مانور دهی بر روی Cassie Cage بود. طراحی و شخصیت پردازی دختر جانی کیج از گذشته بهتر شده و تکامل را به وضوح در او مشاهده می‌کنیم. می‌دانید، مهم نیست که من از فاز جوان پسندانه‌ی دختر کیج راضی باشم یا نه. مهم این است که اگر قرار به خلق شخصیتی شد، بدین شکل پرورش یابد.

روز-داخلی- استدیو‌ی Nether Realm

(قسمت دوم)

کارمند: خب برای گیم پلی چه ایده‌هایی داریم؟ به نظرم باید تغییرات بنیادی و جدیدی رو اعمال کن….

اد بودن: فایلای Injustice 2 هنوز تو دیتا بیس موجوده؟

حداکثر میزان آدرنالین

البته صحبت بالا با کمی اغراق همراه بود. خوش بختانه مرتال کامبت شیوه‌ی مبارزه‌‌ی مخصوص به خود را دارد. فقط این شیوه بیشتر شما را یاد بازی قبلی استدیو‌ی Nether Realm خواهد انداخت تا نسخه‌ی قبلی مرتال کامبت!! تغییرات صورت گرفته در پیکره‌ی مبارزات، کاملاً در جهت تکامل پیش رفته اند و نه تحول. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که منظور از تحول چیست؟ کافیست گیم پلی نسخه‌ی دهم و نهم را مقایسه نمایید. صحبت سر بهتر بودن هرکدام از آن ها نیست. بلکه موضوع تحسین جسارت Nether Realm برای خلق دو بازی متفاوت و هم سبک می‌باشد. قبل از هر چیز باید خدمتتان عرض کنم که سرعت مبارزات و به‌طور کلی حرکت کردن شخصیت‌ها نسبت به Mortal Kombat 10 کمی کاهش یافته. همچنین نحوه‌ی انتخاب قابلیت‌ها و خلق شیوه‌ی مبارزه‌ی مخصوص به خود از روی Injustice 2 الهام گرفته شده است. خوشبختانه لباس‌ها در مرتال کامبت ۱۱ تنها جلوه‌ی ظاهری دارند و هیچ تاثیری بر روی اضافه شدن قدرت مبارز نخواهند داشت.

Mortal Kombat

به نظر بنده آفلاین بازی کردن مرتال کامبت را ببوسید و بگذارید کنار. همه‌ی ویژگی‌های مهم بازی نیاز به اتصال دائمی اینترنت دارد

 

نکته‌ی طلایی میزان سرعت پر شدن نوار‌های دفاع و حمله می‌باشد. به جرات می‌گویم که این میزان آن قدر استاندارد طراحی شده که لذت مبارزات را دو چندان می‌کند.

Fatal Blow تغییر دیگری است که در روند مبارزات ایجاد شده. دیگر خبری از X ray نیست. درست همانند آن چیزی که در نسخه‌ی هفتم مجموعه بازی‌های Tekken دیدیم، فیتال بلو با نزدیک شدن خط سلامتی هر مبارز به انتها، فعال خواهد شد. تصمیم سازندگان برای اعمال این تغییر کاملاً درست و به جا بوده است. فیتال بلو روند مبارزات را بسیار هیجان انگیزتر می‌کند و شانس برگرداندن ورق را برای شما به ارمغان می‌آورد. دو نوار Offensive و Deffensive هم که معرف حضورتان هست. از آفنسیو برای تقویت حملات خود و ادامه دادن چند ضرب‌ها استفاده می‌کنید. دیفنسیو هم کمک می‌کند تا از کمبو‌های حریف مقابلتان فرار کنید.

Mortal Kombat

شخصی سازی‌ها شباهت زیادی به نسخه‌ی دوم اینجاستیس دارند. قابلیت‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید و حتی مدل‌های مختلفی برای شرایط متفاوت تدارک ببینید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده نمایید.

می‌دانید، تلاش سازندگان برای بالانس کردن مبارزان واقعاً قابل تقدیر بوده. به هر حال کاراکتر‌ها بسیار متنوع اند و یکسان کردن قدرت آن‌ها کاری سخت و زمان گیر است. این مقوله هنوز جای کاری دارد. چندی از مبارزان باید هرچه سریع‌تر Nerf شوند تا تعادل نسبی بین همه‌ی شخصیت‌ها به وجود آید. برای مثال عرض می‌کنم شخصیت x دارای کمبو‌ها و چند ضرب‌های غیر قابل Punish شدن بیشتری نسبت به شخصیت y می‌باشد. یا شروع حمله و ضربات x بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از y است (y برتری دیگری برای جبران این مسئله ندارد). حال اگر تصور کنیم که دو بازیکن با مهارت کاملاً یکسان رو به رو یکدیگر قرار گرفته اند، احتمال برد x بیشتر از y است. البته توقعی هم نداشتم که از ابتدا همه‌ی شخصیت‌ها بالانس باشند. باید به سازندگان کمی زمان داد تا گزارش‌های مختلف از سمت پلیر‌ها را دریافت کنند. مطمئناً در آینده شاهد عرضه‌ی آپدیت‌های مربوط به این مقوله خواهیم بود.

Mortal Kombat

قبول دارید که بروتالتی زدن بیشتر از فیتالتی به آدم حال می‌دهد؟‌!!

Mortal Kombat 11 از مود‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند. اول از همه بگوییم که آفلاین بازی کردن این قسمت را به طور کلی ببوسید و کنار بگذارید زیرا که یک کارِ کاملاً بیهوده تلقی می‌شود. مگر این که بخواهید خط داستانی را تجربه کنید و یا به‌صورت دو نفره بر روی یک پلتفرم با دوستانتان به رقابت بپردازید. متاسفانه هیچ کدام از پیشرفت‌هایتان در هنگام آفلاین بودن ذخیره نخواهد شد. بدون اتصال اینترنت مهم‌ترین بخش‌های بازی یعنی Tower Of Time و Krypt غیر قابل دسترسی می‌باشند. از طرفی هم تمام فیتالتی‌ها، آگیومنت‌ها، تجهیزات مختلف و ….. در این دو مود یافت می‌شوند. خب فکر کنم کاملاً متوجه شدید که چرا نباید مرتال کامبت را آفلاین بازی کرد! حالا این که چرا بازی به اتصال دائمی اینترنت نیاز دارد موضوع بحث بر انگیزیست. آیا این سیستم برای جلوگیری از تقلب کردن و یا کاهش میزان آن در بازی قرار گرفته؟ برخی از طرفداران ادعا دارند که کریپت و برج‌های زمان می‌توانستند به‌صورت کاملاً آفلاین طراحی شوند. البته این ادعا مقداری نا معتبر به‌نظر می‌رسد زیرا که برج‌های زمان هر چند ساعت یک بار دچار تغییرات مختلف می شوند. شاید اتصال دائم به اینترنت به مذاق بسیاری از بازی کنندگان ایرانی نسازد ولی بنده به چشم ایراد به آن نگاه نمی‌کنم. خب بهتر است به سراغ بررسی این دو مود بسیار پر اهمیت برویم. شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین مشکلات بازی مربوطه به این دو بخش هستند.

Mortal Kombat

از ته دل آرزو می‌کنیم که هرچه سریع‌تر آپدیت‌هایی برای رفع مشکلات برج‌های زمان عرضه شود.

Towers Of Time مجموعه‌ای از برج‌های معروف همیشگی Mortal Kombat هستند که به‌صورت داینامیک تغییر می‌کنند. در حقیقت منبع درآمد اصلی شما برج‌های زمان محسوب می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی‌ این بخش که آن را از سایر برج‌ها جدا می‌کند، اضافه شدن افکت‌های مختلفی به مبارزه است. نا گفته نماند که آیتم‌های زیادی تحت عنوان Konsumables در اختیار شما قرار دارند (با برد در برج‌ها و یا گشت و گذار در کریپت می‌توانید انواع مختلف این آیتم‌ها را پیدا کنید)  و بازی کننده با در نظر گرفتن شرایط مبارزه و افکت‌های حریف، آزاد به انتخاب یک یا دو عدد از آیتم‌های مذکور می‌باشد. خب تا به اینجای کار همه چیز عالی و فوق العاده به نظر می‌رسد ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که Nether Realm با ایجاد چالش‌های غیر منطقی به این بخش گند زده!!!

فکرش را بکنید هوش مصنوعی دشمن رو به رویتان در حد یک عدد شلغم خام است ولی آن قدر افکت احمقانه و مسخره به مبارزه و نفع حریف اضافه شده که کشتن این شلغم ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و اعصابتان را به هم بریزد. مشکل اینجاست که برخی از مبارزات در برج‌های زمان هیچ ربطی به مهارت شما در مبارزه ندارند. یعنی شانس از مهارت مهم‌تر می‌شود و این عمق فاجعه است. بگذارید مثالی بزنم تا این معضل را بهتر شفاف سازی کنم. تصور کنید شوکان در مقابل شما قرار گرفته. وی دو افکت مختلف را به همراه خود دارد. یکی با ضربه زدن به شما خط سلامتی خودش را افزایش می‌دهد و دیگری دنیا را به رنگ قرمز درخواهد آورد. اگر در این حالت گارد خود را حفظ نکنید، به سرعت از میزان سلامتیتان کاسته می‌شود و خواهید مرد.

  • شما ۵۰ ثانیه تمرکز خودتان را جمع می‌کنید و از انواع و اقسام تکنیک‌ها برای شکست هوش مصنوعی استفاده می‌کنید. با تمام افکت‌های بیجا و غیر منطقی هم کنار می‌آیید. نهیاتاً یک سوتی بسیار کوچک می‌دهید و تمام. زحماتتان از بین خواهد رفت. به دستان شوکان (بهتر است بگوییم به دستان تلفیق افکت‌های بی معنی و غیر منطقی) تکه تکه می‌شوید

مقوله‌ی سختی، زمانی لذت بخش است که میزان مهارت شما را به چالش بکشاند. یعنی هنر توسعه دهنده چنین چیزیست. وگرنه هر کسی می‌توانست بازی بسازد! نکته‌ی جالب می‌دانید کجاست؟ خود سازنده از چنین مسئله‌ای آگاه است و پس از عذر خواهی، در صدد حل این مشکل بر آمده!!

Mortal Kombat

طراحی و پیچ در پیچ بودن کریپت کاملاً راضی کننده است. فقط مشکل میزان ارزش پول بازیست. بازی به اندازه‌ی تلاشتان به شما پاداش نمی‌دهد.

بد نیست نیم نگاهی هم به کریپت داشته باشیم. قبل از هر چیز باید خدمتتان عرض کنم که طراحی کریپت در این نسخه بی‌نظیر است. آن قدر راز و روش‌های مختلف و راه‌های گوناگون و …. در این قسمت گنجانده شده که برای مدت طولانی‌ای شما را سرگرم خواهد کرد. مشکل اصلی در اینجا سیستم زجر آور برای بدست آوردن پول رایج در بازیست. برای مثال عرض می‌کنم شما فردی هستید که تنها تمایل به شرکت در مسابقات آنلاین Kasual دارید. خب با هر بردتان ۴۰۰ سکه به جیب می‌زنید. قیمت یک سری از صندوق‌ها در کریپت سر به فلک می‌کشد. چه مدت باید بازی کنید تا بتوانید تنها یکی از صندوقچه‌های گران قیمت را باز کنید؟ لوت صندوقچه‌ها کاملاً اتفاقی می‌باشد. پس از مدتی طولانی با جیب پر و امید لوت‌های خوب به سمت یکی از این جعبه‌های گران قیمت می‌روید و نهایتاً بوم. بازی بهترین تجهیزات، آگیومنت‌ها، فیتالتی‌ها و … مبارزی را به شما می‌دهد که حتی حاظر نیستید برای یک ثانیه نگاهش کنید.

مشکل، سیستم Loot اتفاقی نیست. ارزش پول بازی با میزان تلاش شما رابطه‌ی متعادلی ندارد و برای بدست آوردن Koin و یا Heart باید کلی زمان بگذارید و تلاش کنید. در نهایت هم چیزی نصیبتان می‌شود که نمی‌خواهید. اگر  سیستم پاداش دهی مقداری بالانس شود، انگیزه‌ی مخاطب برای کامل کردن بخش‌های مختلف افزایش می‌یابد.

با هر بروتالتی دو و هر فیتالتی یک Heart نصیبتان می‌شود (در نسخه‌ی اولیه و بدون آپدیت). صندوقچه‌های مخصوص هم نیاز به ۲۵۰ قلب برای باز شدن دارند سازندگان گرامی متوجه این مشکل هم شده اند و به زودی شاهد تغییر سیستم پاداش دهی خواهیم بود. همچنین با انجام چالش‌های روزانه و یا تکمیل کردن برج‌های زمان می‌توانید پول خوبی به جیب بزنید.

Mortal Kombat

اتفاقات بسیار ناگواری بعد از باز کردن این جعبه رخ داد…..

روز-داخلی- کمپانی برادران وارنر

– روند ساخت چطور پیش میره؟

اد بون: واقعاً راضی کنندست. کلی نقشه‌ی مختلف داریم تا مخاطبا رو راضی کنیم.

– خوبه. کاراتون که تکمیلی شد میایی یه دونه رزومه به من میدی. بعد من بهت می‌گم چجوری بازیو تیکه تیکه کنیم و جدا جدا بفروشیم تا سود بیشتری گیرمون بیاد

اد بون: خب اینجوری برای طرفداران نارضایتی پیش میاد….

– چرا فکر می‌کنی همچین موضوعی برای من اهمیتی داره؟ من پولمو میخوام. بعدشم گندش دراومد دوتا مصاحبه می‌کنی و عذر خواهی و این حرفا و ….. تموم میشه میره. پرداخت درون برنامه‌ای هم که داریم. سال بعدم همه اینارو جمع می‌کنیم دوباره یه نسخه‌ی Komplete Edition میدیم تو بازار. بازم یه قشر کثیری اونو میخرن چون میخوان بازی رو کامل داشته باشن. اینجوری با مصرف کمترین زمان بیشترین سود رو درمیاریم. بلد نیستی چجوری پول دربیاری نه ؟

توهین به شعور مخاطب

شخصیت Frost به راحتی قابل آزاد شدن است. فقط کافیست که در چپتر چهارم بخش داستانی، فقط ساب زیرو را برای مبارزه کردن انتخاب کنید.

شش هزار و پانصد کریستالِ زمان با قیمت گزافی در فروشگاه بازی فروخته می شود. از آن طرف شوکان را باید جداگانه بخرید. باورتان می‌شود فراست را برای خرید گذاشته اند!!!؟؟ چند ماه بعد هم کامبت پک‌ با قیمت ۴۰ دلار عرضه می‌شود. می‌دانید نکته‌ی جالب کجاست؟ در قسمت شخصی سازی، برای هر مبارز دو یا سه مدل لباس در ۵۰ تا ۶۰ رنگ مختلف وجود دارد که توسط کریپت یا برج‌های زمان آزاد می‌شوند. از آن طرف فروشگاه بازی هم لباس‌های مختلفی را در اختیار شما خواهد گذاشت. فرق این دو مورد این جاست که در اولی پس از ساعت‌ها تلاش، نهایتاً لباس صورتی اسکورپین گیرتان می‌آید و دومی با پرداخت چند دلار می‌توانید از لباس ویژه‌ی اسکارلت در جنگ سرد استفاده کنید!!! تا این حد !!

Mortal Kombat

قضاوت با خودتان. بنده صحبت نمی‌کنم

بازی را تکه تکه کردید و هر تکه را به نحوه‌ی مختلفی به طرفداران تحمیل می‌کنید؟ این توهین به شعور مخاطب است. ۶۰ دلار برای زحماتتان کافی نیست؟ چرا هست ولی تا وقتی که می‌شود گیمر را تیغ زد و جیبش را خالی کرد چرا این کار را نکنیم؟ این رویه در حال همه گیر شدن می‌باشد و مختص مرتال کامبت نیست. دقت داشته باشید که بسته‌ی الحاقی و یا محتوای پس از انتشار بد نیست. به شرطی که بازی کامل عرضه شود. برای مثال عرض می‌کنم، بسیاری از شما نسخه‌ی سوم مجموعه بازی‌های ویچر را تجربه کرده اید. بازی بدون هیچ گونه قفلی عرضه شد (به علاوه‌ی تعداد زیادی بسته‌ی الحاقی رایگان). پس از آن هم دو DLC مردانه (که هرکدامشان یک بازی بودند) با قیمتی کاملاً معقول ارائه شدند. فروش بازی هم خوب بود. به این می‌گویند پشتیبانی درست و حسابی.

Mortal Kombat

اگر حریف بیچاره را یک جوری بزنید که از شدت عصبانیت Alt+f4 را فشار دهد، کویتالتی رخ می‌دهد!! کسانی که به هر دلیلی وسط مسابقه بازی را ترک می‌کنند، بازنده‌ محسوب می‌شوند و خود بازی آن‌ها را برای شما تکه تکه می‌کند. مرسی!

دنوو تبدیل به سرطان بازی های PC شده است. متاسفانه این قفل بازدهی بازی‌ها را به شدت کاهش می دهد. با تمام این اوصاف بهینه سازی Mortal Kombat ۱۱ بسیار بی نظیر است. تنها مشکلی که ممکن است برخی از کاربران را اذیت کند، نصف شدن نرخ فریم ریت در هنگام کات سین ها و یا فیتال بلو ها می باشد. بد نیست در پایان اشاره ای به جلوه های بصری خیره کننده‌ی بازی داشته باشیم. مشاهده‌ی قطرات معلق خون در هوا آن قدر پر چزئیات کار شده که باعث می‌شود تا در هنگام فیتالتی زدن به نمایشگر خیره شوید. کیفیت بافت‌ها و نورپردازی کاملاً قابل قبول بوده. صداگزاری همه‌ی شخصیت‌ها به جز سونیا بلید به زیبایی انجام شده. متاسفانه خانم راندا روزی نتوانسته از پس وظیفه‌ی خود به خوبی برآید. نمی‌دانم چرا ولی هر وقت که دیالوگ‌های سونیا شروع می‌شد، احساس می‌کردم یک عروسک کوکی شروع به حرف زدن می‌کند!!

سخن پایانی

راستش را بخواهید اول تصمیم داشتم تا نمره‌ی کمتری را به بازی اختصاص دهم. ولی زمانی که فهمیدم سازندگان در صدد رقع مشکلات بازی برآمده اند و به زودی شاهد بهتر شدن اوضاع می‌باشیم، در تصمیم خود تجدید نظر کردم.

من بسیاری از خاطرات شیرین کودکی و نوجوانی ام را مدیون Mortal Kombat هستم. راستش را بخواهید انتظار بهترین بازی مبارزه‌ای تاریخ را از این قسمت داشتم. خوش بختانه اکثر مشکلاتی که عرض کردم به زودی حل می‌شوند. پس بهتر است کمی دندان روی جگر بگذارید و پس از عرضه‌ی آپدیت‌های مختلف، اقدام به خرید بازی کنید.

این تصویر مربوطه به آپدیت شب گذشته است. عذر خواهی سازندگان با مقدار زیادی پول رایج بازی!!! آن‌ها اظهار داشته اند که به زودی مشکلات را برطرف خواهند کرد. بدین معنا که چالش‌های برج‌های زمان بالانس می‌شود و نهایتاً به اندازه‌ی زحماتتان Koin گیر می‌آورید. بهتر از این نمی‌شود.

نقد فوق بر اساس نسخه‌ اولیه (نسخه‌ی آپدیت نشده) نوشته شده است

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازی Mortal Kombat 11 می‌توانید به پروفایل بازی مراجعه کنید.

جمع بندی
خوش بختانه Nether Realm متوجه عمده مشکلاتِ Mortal Kombat 11 شده و در صدد برطرف کردن آن‌ها برآمده. اگر تا به امروز بازی را خریداری نکرده اید، پیشنهاد می‌کنم که چند روز دیگر هم صبر کنید تا آپدیت‌ها اعمال شوند. متاسفانه این آپدیت‌ها از میزان حرص و طمع برادران وارنر برای چاپیدن طرفداران نمی‌کاهد ولی حداقل آن جهنمی که ما تجربه کردیم را با چشمان خود مشاهده نمی‌کنید و در عوض با یکی از برترین بازی‌های مبارزه‌ای نسل رو به رو می‌شوید.
نقاط قوت
  • خط داستانی قابل قبول
  • سیستم مبارزات دوست داشتنی و لذت بخش
  • مود‌های متفاوت و سرگرم کننده
نقاط ضعف
  • آنتاگونیست کاغذی!!
  • طراحی بد چالش‌های Towers Of Time
  • سیستم پاداش دهی نا متعادل
  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای غیر معقول و ناراحت کننده
8.7
عالی

رای بدهید!

7 0

۵ دیدگاه ها

  1. امسال به نظر میرسه که با وجود نیاز به اینترنت دیگه خبری از مورتال بازی در جمع دوستان نباشه! ممنون از نقد بسیار خوب

    0
    پاسخ
  2. نقد جالبی بود خسته نباشید

    1+
    پاسخ
    • تشکر از این که زمانتون رو گذاشتید و مطالعه کردید و نظرتون رو با ما درمیون گذاشتید

      0
      پاسخ
  3. واقعا مسائلی مثل پرداخت درون برنامه‌ ای و سیاستای کثیف ناشرا داره اسم عناوین بزرگی رو خراب میکنه.
    امیدوارم کمتر شاهد چنین چیزایی باشیم.
    در مورد ویچر هم با نظرتون موافقم.
    نقد خوبی بود ممون

    1+
    پاسخ
    • بله دوست عزیز متاسفانه کاریش نمیشه کرد
      مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید امیدوارم از خوندن مطلب لذت برده باشید

      0
      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.