تم تیره

نبوغ دیوانه‌وار هیدئو کوجیما | چرا Death Stranding ممکن است به عجیب‌ترین بازی جهان تبدیل شود

نبوغ دیوانه‌وار هیدئو کوجیما | چرا Death Stranding ممکن است به عجیب‌ترین بازی جهان تبدیل شود

تنها چیزی که تا کنون از بازی Death Stranding به طور حتم می‌دانیم این است که این عنوان قرار است بسیار عجیب و غریب باشد. درست است که تنها چندین تریلر از این بازی مورد انتظار ساخته‌ی هیدئو کوجیما منتشر شده است اما جزئیاتی که ماهیت این بازی را فاش کند هنوز در دست نیست. در ادامه‌ی مطلب با سایت نوین اسپات همراه باشید.

شما در بازی Death Stranding کنترل یک کارگر یقه آبی را در دست دارید. ایفای نقش این شخصیت بر عهده‌ی بازیگر سریال مردگان متحرک یعنی «نورمن ریدس» بوده است. او چیزهای مختلفی را به مکان‌های متفاوت می‌برد. گاهی اوقات محموله‌های معمولی و گاهی اوقات هم اجساد انسان‌ها. او در محیطی که به ایسلند شباهت دارد، مسیرهایی طولانی را برای جابجایی این محموله‌ها پیاده روی می‌کند و گاهی اوقات هم ناخن انگشت پایش جدا می‌شود!

البته چند نکته‌ی دیگر را فراموش کردیم. در بازی Death Stranding نوزادانی داخل ظرف‌های شیشه‌ای وجود دارند. همچنین وال‌هایی که به ساحل آمده‌اند و هیولاهای نفتی عجیب و غریب هم در این بازی به چشم می‌خورند. احتمالاً موضوع این بازی با تغییر شرایط اقلیمی و دنیاهای ماورایی در ارتباط باشد. «مدس میکلسن» ایفای نقش شخصیت منفی این بازی را بر عهده دارد و او توانایی کنترل ارتشی از سربازان اسکلتی را دارد که به وسیله‌ی بندهای ناف به او متصل شده‌اند. نوزادان داخل شیشه گاهی اوقات درون بدن شما زندگی می‌کنند. آن‌ها به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که می‌توانند به شما به نشانه‌ی لایک انگشت شستشان را نشان دهند. تانک‌ها هم اجزایی مشابه پاهای هشت پا دارند! اگر تریلرهای منتشر شده از بازی را ندیده بودید توصیفات بالا ممکن است اندکی در درک عجیب و غریب بودن این بازی به شما کمک کرده باشد.

وقتی که کارگردان معروف بازی‌های ویدیویی یعنی «هیدئو کوجیما» در شرکت کونامی کار می‌کرد این موضوعات عجیب و غریب گه گاهی در ساخته‌های او به چشم می‌خوردند. اما شکی در این نیست که محدودیت‌هایی که در بودجه‌ی ساخت یک بازی در آن زمان وجود داشت و مدیریت و نظارتی که بر کوجیما صورت می‌گرفت باعث می‌شد دست و پای او در ارائه‌ای این ایده‌های در هم ریخته و عجیب و غریبش کمی بسته‌تر باشد. اما اوضاع درباره‌ی بازی Death Stranding متفاوت است. سونی اعلام کرده است که به خالق این بازی اعتماد دارد و به او اجازه می‌دهد هر کاری را که دوست دارد انجام دهد و شاید بتوان با اطمینان گفت که نتیجه‌ی این اعتماد چیزی خواهد شد که مشابه آن را در گذشته ندیده‌ایم.

بازی Death Stranding نتیجه‌ی گسیخته شدن افسار ذهن هیدئو کوجیماست. خلاقیت فوق‌العاده‌ی کوجیما که توسط ناشر قبلی او کمی مهار شده بود این بار آزادانه به هر سویی که بخواهد پر می‌کشد. نتیجه‌ی این اتفاق هم ممکن است خوب باشد و هم بد. چیزی که از آن مطمئنیم این است که اتفاقات جالبی پیش رویمان است. برای این که شما خوانندگان عزیز نمایی کلی از ایده‌هایی که ممکن است کوجیما در بازی Death Stranding قرار دهد، دریافت کنید، بر آن شدیم تا فهرستی کوتاه از دیوانه‌وار‌ترین ایده‌های این نابغه‌ی دیوانه را برایتان گرد هم آوریم. ایده‌هایی که در این فهرست آورده شده‌اند همگی به یک اندازه غیرقابل باور هستند به همین علت از رتبه‌‌بندی آن‌ها خودداری شده است. در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر از بازی Death Stranding می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

کوجیما در ابتدا می‌خواست باس فایت The End در بازی Metal Gear Solid 3 هفته‌ها به طول بینجامد

یکی از به یاد ماندنی‌ترین بأس فایت های بازی Metal Gear Solid 3 نبرد بین اسنیک و The End است. او یک تک تیر انداز صد ساله است که از پای در آوردن او به مدت زمان زیادی نیاز دارد. کوجیما هنگامی که در ابتدا برای این بازی برنامه ریزی می‌کرد، قصد داشت این بأس فایت چندین هفته طول بکشد. او می‌خواست بازیکن در چندین بخش مختلف با The End موش و گربه بازی کند و این موش و گربه بازی هم از هر بازی عادی‌ای به زمان بیشتری نیاز داشت. در بازی نهایی یکی از راه‌های از پای در آوردن The End این است که برای مدت زیادی او را نکشید. در این صورت او خودش به علت کهولت سن می‌میرد.

ایده‌ی بازی زامبی عجیب و غریب کوجیما

حدود یک دهه‌ی پیش کوجیما در مصاحبه‌ای که با مجله‌ی Edge داشت به طور خلاصه به ایده‌ای اشاره کرد که در ذهن خود برای یک بازی زامبی‌ای داشت. این بازی Metal Gear Survive نبود. او در آن زمان گفته بود:

ایده‌ی زامبی‌ای که من دارم کمی متفاوت است. یک شهر بزرگ را تصور کنید که نیمی از ساکنان آن زامبی هستند. بازیکنان پولی را به عنوان اشتراک پرداخت می‌کنند. داخل شهر شده و در نهایت گاز گرفته می‌شوند. در این مرحله آن‌ها تبدیل به زامبی می‌شوند و دیگر نمی‌توانند شخصیت خود را کنترل کنند. تنها کاری که می‌توانند انجام دهند تغییر زاویه‌ی دوربین است. آن‌ها شخصیت خود را می‌بینند که به انسان‌های دیگر حمله می‌کند و تنها باید برای دیدن پول پرداخت کنند!

ایده‌ی کوجیما از این قرار است که شما به صورت کاملاً عادی به بازی کردن خود ادامه می‌دهید تا این که به ویروس زامبی آلوده شوید. با رخ دادن این اتفاق شما کنترل شخصیتتان را برای همیشه از دست می‌دهید. می‌توانید دوباره اشتراک این بازی را خریداری کنید تا به عنوان یک شخصیت جدید وارد بازی شوید و شخصیت اول خود را که تبدیل به زامبی شده است پیدا کنید و به رنج‌ها و زندگی محنت بارش پایان دهید. او همچنین در مصاحبه‌ای با مجله‌ی PSM2 اعلام کرده بود که می‌خواهد بازی‌ای بسازد که وقتی شما در آن می‌میرید بازی، خودش را به صورت اتوماتیک پاک کند.

در بازی Snatcher گرم شدن دیسک پیامی مخفی را فعال می‌کرد

وقتی که کوجیما در حال ساختن بازی Snatcher بود، می‌خواست پیامی را در دیسک فلاپی بازی مخفی کند که تنها هنگامی که این دیسک در معرض گرما قرار می‌گیرد، پیام نمایان شود. این گرما در اثر بازی کردن و قرار گرفتن دیسک در جایگاه فلاپی ایجاد می‌شد. او همچنین می‌خواست بوی خون نیز در هنگام بازی به مشام مخاطب برسد. کوجیما در مصاحبه‌ای با Engadget اعلام کرده بود:

هنگامی که در حال ساخت بازی Snatcher که یک بازی پی سی است، بودم، در آن زمان ما از دیسک‌های فلاپی استفاده می‌کردیم. یکی از کارهایی که علاقه داشتم انجام دهد و توانایی انجام آن را هم نداشتم این بود که می‌خواستم پیامی مخفی بر روی دیسک وجود داشته باشد. در واقع می‌خواستم چیزی روی دیسک بنویسم یا پرینت کنم.

شاید وقتی دیسک را در داخل درایو قرار می‌دهید و به مدت حدود ۱۵ دقیقه بازی می‌کنید، گرمای دیسک باعث ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی با موادی که پیام با آن‌ها نوشته شده بود شود و بوی خاصی تولید کند. بویی مانند خون یا چیزی مشابه آن. و وقتی که دیسک را از دستگاه بیرون آوردید پیامی را روی آن ببینید که در حال محو شدن باشد. این در واقع یکی از ایده‌هایی بود که برای بازی Snatcher داشتم اما متأسفانه به خاطر این ایده بر سر من داد زدند و به من اجازه‌ی عملی کردن آن را ندادند.

تعویض کنترلر بازی در بأس فایت Psycho Mantis

یکی دیگر از باس فایت های عجیب و غریبی که کوجیما طراحی کرده است سایکو منتیس. ممکن است برخی از شما این بازی را به یاد نداشته باشید. نسخه‌ی اول بازی Metal Gear Solid بر روی کنسول پلی استیشن ۱ منتشر شده بود. در آن زمان بازیکن مجبور بود برای انجام هر بازی کنترلر را به صورت فیزیکی درون یکی از اسلات های کنسول پلی استیشن ۱ جا بزند. همچنین برای save کردن بازی‌ها نیز از مموری کارت استفاده می‌شد که جایگاه قرارگیری آن درست بالای اسلات دسته‌ها بود. سایکو منتیس در واقع یک ذهن خوان بود. در شروع این باس فایت او در واقع مموری کارت شما را می‌خواند و به سایر بازی‌های Konami که انجام داده‌اید اشاره می‌کند. وقتی که وارد مبارزه با او می‌شوید گویا او همه‌ی حرکات شما را پیش بینی می‌کند. تنها راهی که برای شکست او پیش رویتان است این است که کنترلر را از اسلات اول خارج کرده و در اسلات دیگر جا بزنید. با این کار او دیگر توانایی خواندن ذهن شما و پیش بینی حرکت‌هایتان را نخواهد داشت.

فرکانس تماس با Meryl

اگر شما هم مثل ما یکی از نسخه‌های کپی بازی Metal Gear Solid را در اختیار داشتید ممکن بود در آن زمان با توجه به محدودیت‌هایی هم که در اتصال به اینترنت وجود داشت، در به پایان رساندن بازی با مشکل مواجه شوید. در یکی از بخش‌های این بازی بازیکن مجبور بود تا با وارد کردن یک فرکانس رادیویی خاص با یکی از شخصیت‌های بازی به نام Meryl تماس بگیرد. این فرکانس بر روی پشت قاب بازی نوشته شده بود. البته خود بازی شما را از این موضوع آگاه می‌کرد اما باز هم این اتفاق برای کسانی که اولین بار بازی را تجربه می‌کردند جالب و دیوانه وار بود.

Raiden

اگر شما هم در هنگام عرضه‌ی بازی Metal Gear Solid 2، زمانی که اینترنت به این شکل که قبل از عرضه‌ی بازی همه چیز آن را به جز داستان بازی برایتان اسپول کند، نبود، این بازی را تجربه کرده بودید، به احتمال ۱۰۰ درصد فکر می‌کردید که قرار است در کل طول بازی کنترل شخصیت Snake را به دست بگیرید. تمام تصاویر هنری و تریلرهایی که برای معرفی این بازی منتشر شده بودند Snake را به عنوان شخصیت اصلی بازی معرفی می‌کردند. اما وقتی بازی منتشر شد متوجه شدیم که تنها مدت کوتاهی در نقش این شخصیت قرار خواهیم گرفت. در واقع تنها مقدمه‌ی بازی با Snake بود و قسمت اعظم ادامه‌ی بازی، بازیکن را در نقش یک شخصیت جایگزین با موهایی نرم و مضحک قرار می‌داد که تقریباً تمام طرفداران سراسر جهان از او متنفر بودند؛ Raiden.

کاتسین خلع سلاح اتمی

در بازی Metal Gear Solid 5 کوجیما یکی از کاتسین‌های بازی (صحنه سینمایی درون بازی) را حذف کرده بود که چندین هفته بعد از انتشار آن عده‌ای با گشتن در فایل‌های بازی این کاتسین را پیدا کردند. این کاتسین قرار بود هنگامی پخش شود که همه بازیکنان سراسر جهان تصمیم بگیرند در بخش آنلاین، سلاح اتمی ذخیره نکنند. واضح است که چنین اتفاقی هیچ‌گاه رخ نخواهد داد چرا که مردم افتضاح هستند. نکته‌ای که کوجیما قصد داشته به آن اشاره کند نیز همین بوده است. در ادامه می‌توانید این ویدئو را مشاهده کنید.

6 دیدگاه
  1. Sam
    دی ۸, ۱۳۹۷ در ۳:۵۳ ب.ظ پاسخ

    فقط میتونم بگم WoooooooW
    و ممنون بابت مقاله

    1. mehdi
      دی ۱۲, ۱۳۹۷ در ۱۱:۴۳ ق.ظ پاسخ

      خواهش میکنم دوست عزیز

  2. White Beard
    دی ۸, ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۸ ب.ظ پاسخ

    ممنون بابت مقاله، بسیار عالی بود.
    این مرد نابغۀ دنیای گیم است و تا حالا هیچکس به پایش نرسیده نخواهد رسید. شینجی میکامی و هیدئو کوجیما، خدایان بازیسازی هستند و نمونۀ آنها هیچ وقت یافت نخواهد شد. مطمئناً دز استرندینگ، به بهترین بازی جهان تبدیل میشود و هیچ شکی در آن نیست و کسانی که با مسخره به آن شبیه ساز کولبری میگفتند، خودشان متوجه میشوند که حرفشان از بیخ نادرست بوده. بازی های این استاد بزرگوار بسیار عالی و فلسفی هستند و باید با درکی واقع بینانه به آن نگریست، تا آن را درک کرد.

    بسیار از شما متشکرم بابت مقاله. امیدوارم موفق باشید.

    1. mehdi
      دی ۱۲, ۱۳۹۷ در ۱۱:۴۵ ق.ظ پاسخ

      سلامت باشید. خوشحالم که خوشتون اومده از مقاله.

  3. علی
    دی ۱۱, ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۸ ب.ظ پاسخ

    ممنون بابت مقاله عالی تون کاش این یه بهانه بشه لینک دانلود نسخه های کاملشو بذارین سایت برای pc/ps1/ps2/ps3/psp و غیره و برخی نسخه هاشم هستند که طرف دار ها کاری کردن که روی کامپیوتر اجرا بشه

  4. آرش
    دی ۱۸, ۱۳۹۷ در ۱۲:۵۲ ق.ظ پاسخ

    کوجیما = روانی بازی ساز
    تنها تعریفش همینه
    کاش تو کشورمون هم از اینجور روانی ها داشتیم.

ارسال دیدگاه