تم تیره

همان اکشن همیشگی | نقد و بررسی بازی Just Cause 4

نام بازی :  Just Cause 4

ناشر: Square Enix

سازنده: Avalanche Studios

پلتفرم: پی سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان

سبک: اکشن-ماجراجویی

تاریخ انتشار : ۴ دسامبر ۲۰۱۸ / ۱۳ آذر ۱۳۹۷

دانلود برای کامپیوتر از طریق این لینک

بازی‌های جهان باز در حال تغییر هستند. یوبیسافت اخیراً بازی‌های جهان باز خود را به سمت سبک نقش آفرینی کشانده است. راک استار هم علاقه‌ی شدیدی به بخش چند نفره‌ی آنلاین نشان می‌دهد. مجموعه‌ی Just Cause یکی از آخرین بازمانده‌های سبک جهان باز است که سعی کرده است به ریشه‌های خود پایبند بماند و همان شیوه‌ی دیوانه وار خود را حفظ کند. استودیوی Avalanche سعی کرده است با بازی Just Cause 4 به همان تفنگ بازی قدیمی خود ادامه دهد و فضایی هیجانی‌تر از پیش را به مخاطبان ارائه کند و آدرنالین خون آن‌ها را بالا ببرد. در ادامه با نوین اسپات در نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

البته گاهی اوقات تغییر می‌تواند مفید باشد. کسانی هم که شیوه‌های قدیمی خود که امتحانشان را پس داده‌اند را نیز پیش می‌گیرند مستحق سرزنش نیستند اما آیا بازی Just Cause 4 هنوز هم در دنیایی که با بازی‌هایی مثل Red Dead Redemption 2 و Assassin’s Creed Odyssey پر شده است، جایگاهی دارد؟ آیا هنوز هم کسانی هستند که تشنه‌ی یک بازی سند باکس کلاسیک باشند یا این که بازی Just Cause 4 در دنیای امروزی مخاطبی نخواهد داشت؟ این بازی ویژگی‌هایی دارد که آن را دقیقاً مثل Just Cause 3 که ۳ سال پیش منتشر شد، می‌کند. درست است که Just Cause 3 بسیار لذت بخش است اما شاید عده‌ی اندکی بخواهند این بازی رو دوباره تکرار کنند. البته مکان بازی تغییر کرده است. نقشه کمی بزرگ‌تر شده است و چندین ابزار جدید هم به بازی اضافه شده است.

از لحاظ تجاری بازی Just Cause 3 برای ناشر آن یعنی Square Enix به عنوان یک موفقیت به حساب می‌آمد و احتمالاً همین موفقیت بود که باعث شد نسخه‌ی بعدی آن ساخته شود و در واقع پول ساخت آن را فراهم کرد. استودیوی Avalanche نیز ۳ سال فرصت داشته است که ایده‌های جدیدی را حلق کند و نسخه‌ی دیگری از این مجموعه ارائه دهد. با این وجود این بازی از لحاظ تازگی و زدن حرف‌های جدید بسیار از بازی‌های دیگر عقب است و می‌توان گفت حرفی برای ارائه ندارد.

داستان بازی Just Cause 4

در بازی Just Cause 4 بار دیگر در نقش سوپرمن مکزیکی و شورشی استخدامی یعنی «ریکو رودریگز» قرار خواهید گرفت. این بار ریکو سعی دارد کشور آمریکای جنوبی تخیلی Solís را از شر دیکتاتوری به نام «Oscar Espinosa» خلاص کند. دشمنان قدیمی ریکو، The Black Hand، از او حمایت می‌کنند تا به دیکتاتوری خود ادامه دهد. همان‌طور که در کارتون‌ها هم سازمان‌های شیطانی قدرت‌های زیادی دارند، Espinosa و Black Hand هم به نحوی قدرت کنترل آب و هوا را دارند و خود در مخفیگاهی کوهستانی قرار گرفته‌اند که طوفانی آن را محاصره کرده است. گذر از این طوفان برفی غیر ممکن است. ریکو باید راهی برای مقابله با آب و هوا، نفوذ در پایگاه کوهستانی و شکست دادن Espinosa پیدا کند.

اختصاصی نوین اسپات

داستان بازی Just Cause 4 از همان داستان‌های کلیشه‌ای کلاسیک است. البته این نوع داستان‌ها برای بازی‌های ویدیویی شاید نوعی استاندارد به حساب بیاید اما استانداردی که در بازی Just Cause 4 به کار رفته است متعلق به دوران پلی استیشن ۲ است. البته برخی از شخصیت‌های جانبی بازی دوست داشتنی هستند اما در مقایسه با روایت‌های داستانی که از بازی‌های امسال دیده‌ایم کار استودیوی Avalanche در این زمینه بسیار غیر حرفه‌ای بوده است. فهرستی از چیزهایی که باید جمع آوری کنید و مأموریت‌هایی که باید انجام دهید در اختیارتان قرار می‌گیرد و تقریباً انگیزه‌ی شخصیت‌ها و داستان در آن مشخص نیست. قسمت‌هایی نیز پیشینه‌ی داستانی‌ای را درباره‌ی گذشته‌ی ریکو بیان می‌کند اما کمبود احساسات این شخصیت باعث می‌شود کسی به پیشینه‌ی داستانی او اهمیتی ندهد.

گیم‌پلی بازی Just Cause 4

مانند نسخه‌ی قبلی این مجموعه ریکو در بازی Just Cause 4 سه ابزار اصلی دارد: قلاب او که بر روی دستش قرار می‌گیرد و دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای است، چتر نجات و لباس پرواز. می‌توانید از قلاب استفاده کنید تا سریعاً به یکرشیء نزدیک شوید و می‌توانید به صورت ترکیبی نیز از چتر نجات و قلاب استفاده کنید. لباس پرواز نیز به شما اجازه می‌دهد فواصل طولانی را به سرعت با پرواز در آسمان طی کنید. اگر مهارت کافی و کمی شانس داشته باشید می‌توان گفت که می‌شود هر جایی از بازی بدون این که حتی زمین را لمس کنید به پرواز ادامه دهید. قلاب در بازی Just Cause 4 کمی پیشرفته‌تر شده است. در این بازی می‌توانید اشیا موجود را با استفاده از بادکنک‌هایی به هوا بفرستید.

اختصاصی نوین اسپات

همچنین محدوده‌ی بسیار وسیعی از تغییرات برای قلابتان وجود دارد که با پیشروی در بازی می‌توانید آن‌ها را آزاد کنید. این تغییرات باعث می‌شوند خرابی‌های بیشتری به بار بیاورید و بیشتر لذت ببرید. مکانیک‌های جدیدی که در بازی Just Cause 4 اضافه شده‌اند مسلماً برای ساخت تریلرهای جذاب و ویدیوهای یوتیوب جالب است اما ممکن است هر بازیکنی حوصله‌ی این کارها را نداشته باشید. خوشبختانه استفاده از این مکانیک‌ها و به کار بردن خلاقیت در تخریب محیط اطرافتان ضروری نیست و می‌توانید به راحتی هر بخشی را که دوست دارید نابود کنید، با پرتاب یک نارنجک به سمتان به کار خود پایان دهید.

اگر همه‌ی توانایی‌هایی که ریکو در بازی دارد با هماهنگی یکدیگر کار کنند تجربه‌ی بازی برایتان بسیار هیجان انگیز خواهد شد اما این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. اگر بخواهیم این بازی را در این زمینه با عنوانی مثل Spider-Man مقایسه کنیم، جابجایی در بازی ممکن است کمی آزار دهنده باشد. استفاده از قلاب باعث می‌شود اکثر اوقات از یک لبه آویزان شوید در صورتی که ممکن است ترجیح دهید بالای لبه قرار گیرید. همچنین وقت‌هایی که از قلاب استفاده نمی‌کنید یا پرواز نمی‌کنید حس می‌کنید در حال کنترل یک خرس هستید. ریکو بسیار آهسته و با سرعت خیلی کمی حرکت می‌کند و اکثر اوقات اشیایی که در محیط قرار دارند بر سر راهتان قرار می‌گیرد و برایتان مزاحمت ایجاد می‌کند. می‌توان گفت به ازای هر صحنه‌ای از بازی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد و در شما هیجان ایجاد می‌کند، صحنه‌ی دیگری وجود دارد که اعصابتان را به هم می‌ریزد.

اختصاصی نوین اسپات

مأموریت‌ها نیز تجربه‌ی سفرتان به جهان Solís را خسته کننده تر می‌کنند. استودیوی Avalanche در طراحی آزاردهنده‌ترین مأموریت‌ها سنگ تمام گذاشته است. مأموریت‌های اسکورت، مأموریت‌های زمانی و مأموریت‌های هک کردن ترمینال‌های کامپیوتری. بازی Just Cause 4 همه‌ی این‌ها را دارد. البته مأموریت‌های خوبی هم در بازی وجود دارد اما این مأموریت‌ها هم زیاد باعث بالا کشیدن بازی Just Cause 4 نمی‌شوند. بهتر بود اکثر مأموریت‌ها بر تخریب و نابودی تأکید داشتند. چرا به جای این که در یکی از پایگاه‌های دشمن چند کلید را خاموش و روشن کنیم آن را با خاک یکسان نکنیم؟

عملکرد بازی، دیدگاه فنی و جلوه‌های بصری

اگر بخواهیم از لحاظ جلوه‌های بصری و فنی به بازی Just Cause 4 نگاه کنیم، می‌توان گفت که Solís حیرت انگیزترین جهان بازی است که استودیوی Avalanche تا کنون ساخته است. اندازه‌ی نقشه‌ی این بازی تقریباً با Medici Island در Just Cause 3 برابری می‌کند اما این نقشه از تنوع مکانی بیشتری برخوردار است و بخش‌های کمتری از آن توسط آب پوشیده شده است. در این بازی می‌توانید در جنگل‌ها، صحراها، قله‌های برفی و یک ساحل آفتابی به گشت و گذار بپردازید. گذر از Solís با هلیکوپتر تقریباً به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد و اگر بخواهید این کار را با پای پیاده انجام بدهید از پای در خواهید آمد.

جهان بازی طوری است که به سادگی محو آن خواهید شد و در آن گم می‌شوید. به طور کلی این جهان زیباست. برخی مواقع در هنگام بازی بر روی پلی استیشن ۴ برخی اشیاء یا سایه‌ها به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند که ممکن است ذوق بازیکن را کور کند اما به طور کلی تأثیر زیادی بر زیبایی بازی ندارد. عملکرد بازی در هنگام گیمپلی بسیار خوب است اما در کاتسین ها با کندی شدید و نقص‌های ظاهری عجیبی روبرو خواهید شد. متأسفانه مشکلات فنی به همین موارد ختم نمی‌شوند. کرش های متعدد لذت تجربه‌ی بازی را برایتان از بین می‌برند. در طول بازی ممکن است ۳ یا ۴ بار بازی قفل کند.

اختصاصی نوین اسپات

درست است که جهان بازی Just Cause 4 از برخی جهات چشم نواز است اما از جلوه‌هایی که برای نشان دادن آب و هوا به کار برده شده است هیچ انتظاری نداشته باشید. گردبادهایی که در بازی وجود دارند شدیداً در دید شما قرار می‌گیرند و دوری کردن از آن‌ها کار بسیار ساده ایست. به جز در برخی از موارد، افکت‌های آب و هوایی در بازی (که شامل گردبادها، رعد و برق‌ها، طوفان‌های شن و کولاک‌ها می‌باشند) نقش زیادی در مأموریت‌ها ایفا نمی‌کنند. به طور کلی بازیکن احساس نخواهد کرد که این طوفان‌ها موضوع مهمی در Solís باشد که باید از آن‌ها بترسند.

جهان Solís

حتی اگر طوفان‌ها واقعی به نظر می‌رسیدند میزان خرابی‌ای که به بار می‌آوردند برای کسی اهمیت نداشت. جهان Solís ممکن است با ابهت باشد اما با وجود بازی‌هایی مثل Red Dead Redemption 2 احساس خواهید کرد استودیوی Avalanche تنها سعی کرده است مخاطب را کمی سرگرم کند. NPC های بازی Just Cause 4 تنها مایه‌ی مزاحمت هستند که باید با آن‌ها سروکله بزنید. این مثال تنها بخشی از مواردی در جهان این بازی است که بدون هدف و معنی در بازی قرار داده شده‌اند. شما ممکن است به روستایی بروید که در آن همه در حال صحبت کردن با یکدیگر یا رخت پهن کردن و یا شاید شرکت کردن در مهمانی باشند اما تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که از کنار آن‌ها عبور کنید و به دنبال چیزهایی بگردید که منفجر می‌شوند.

اختصاصی نوین اسپات

اگر می‌خواهید در این بازی پیشروی کنید سریعاً تجربه‌ی بازی برایتان تبدیل به کار تکراری “جست و جو برای پیدا کردن مواد منفجره” می‌شود. جهان بازی آن طور که فکر می‌شد تخریب پذیر نیست. همه‌ی ساختمان‌ها و اشیاء قابل تخریب نیستند و شما برای ساختن ارتش خود و گرفتن بخش‌های مختلف نقشه باید برخی از “اشیاء هرج و مرج” خاص را نابود کنید. بالا بردن لِول ارتشتان کاری خسته کننده است و برخی مواقع ممکن است احساس کنید موقعیت کافی برای منفجر کردن چیزها وجود ندارد.

جمع بندی؛ سرگرم کننده اما تکراری

اگر بخواهید بازی را به سرعت به پایان برسانید به ۱۵ الی ۲۰ ساعت زمان نیاز دارید. مطمئناً برای تکمیل صد درصد بازی به زمان بیشتر نیاز است اما به نظر می‌رسد کمتر بازیکنی انگیزه‌ای برای انجام چنین کاری داشته باشد. در آخر بگوییم شاید لذت بخش ترین بخش‌های بازی زمانی باشد که داخل یک هلیکوپتر باشید یا یک نقطه‌ی خوب برای پرواز پیدا کنید و لحظه‌ای را اختصاص دهید که از دنیای زیبایی که استودیوی Avalanche ساخته است لذت ببرید. البته همین امر که بهترین لحظات بازی لخظاتی است که از فضای اطرافتان لذت می‌برید خود نکته‌ای منفی به حساب می‌آید.

6.4
معمولی

نقاط قوت

  • امکان استفاده از خلاقیت در تخریب جهان
  • جهان بازی از لحاظ جلوه‌های بصری چشم نواز است

نقاط ضعف

  • داستان غیرحرفه‌ای و کلیشه‌ای
  • عدم وجود نوآوری به میزان کافی
  • ماموریت‌های خسته‌کننده
  • مکانیک‌های گیمپلی گاهی دست و پا گیر می‌شوند
  • مشکلات فنی
4.5 داستان
7 گیمپلی
7.5 جلوه های بصری
6.5 دیدگاه فنی
1 دیدگاه
  1. ARIA
    آذر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۶:۳۷ ب.ظ پاسخ

    بسیار افتضاح و بی محتوی

ارسال دیدگاه