تم تیره

شبیه‌سازی برای قتل | نقد و بررسی بازی Hitman 2

Hitman 2

سازنده: IO Interactive

ناشر: Warner Bros

پلتفرم‌ها: پلی استیشن۴، ایکس باکس و ویندوز

سبک: مخفی کاری

دانلود بازی

بازی Hitman 2 شاید در مقایسه با نسخه قبلی خود که شروعی بر یک ریبوت جدید برای هیتمن بود اثر متفاوتی نباشد، ولی شاخصه‌هایی دارد که آن را تبدیل به اثری متفاوت در ژانر مخفی‌کاری کرده است. هرگاه در صنعت گیمینگ یک ip معرفی می‌شود همگان منتظر آن می‌شوند تا در نسخه های بعدی‌اش شاهد پیشرفت‌های چشمگیری باشند و این مسئله همواره درباره دنباله های یک بازی صادق بوده است؛ با این وجود نقدی که تقریباً بر تمام دنباله ها وارد شده این است که بسیاری از آن‌ها یک تقلید از بازی قبلی خود هستند و هیچ چیز جدیدی برای ارائه به گیمر ندارند. این مسئله درباره بازی Hitman 2 هم صادق است، با این تفاوت که «شبیه بودن به نسخه قبل» دقیقاً همان چیزیست که از بازی مذکور انتظار می‌رفت و باید به سازنده نه بابت تقلید از بازی نخست، بلکه بابت رعایت استاندارد های سری هیتمن تبریک گفت.

اختصاصی نوین اسپات

اگرچه بسیاری از منتقدان این حوزه، بازی Hitman 2 را فصل دومی بر بازی دو سال قبل مجموعه هیتمن می‌دانند، اما این اثر به تنهایی قادر است که عنوانی مستقل باشد. بازی Hitman 2 اگرچه از همان ساختار هیتمن در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده، اما تمامی شاخصه‌هایی که در Hitman 2016 وجود نداشت را عملی کرده و به سطح استاندارد جدیدی رسانده است. شاید پیش خود بگویید که بازی Hitman 2 دقیقاً همانیست که دو سال پیش تجربه کردیم، اما تفاوت اساسی این بازی با آنچه در ۲۰۱۶ منتشر گردید این است که اثر فعلی را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های سال در نظر گرفت؛ اتفاقی که برای هیتمن قبلی عملاً چیزی غیرممکن بشمار می‌رفت.

سری بازی‌های Hitman بواسطه پشتوانه بسیار غنی خود که سال‌ها پیش منتشر شدند، همواره اثری محترم در نزد گیمرها بوده است. این بازی به خوبی یاد آور دوران خوش هیتمن بر روی کنسول پلی استیشن ۲ است. آن زمان که نسخه Blood Money این اثر به عنوان شاهکار نسل به حساب می‌آمد را به خوبی یادمان است. هیتمن جدید اگرچه با لفظ شاهکار فاصله دارد ولی همچنان اثریست که می‌توان به شایستگی از آن نام برد. در ادامه همراه وبسایت نوین اسپات در نقد و بررسی بازی Hitman 2 باشید.

گیم‌پلی بازی Hitman 2

هر آنکه با مجموعه Hitman آشنایی دارد این را خوب می‌داند که گیمرها در این بازی نقش «مامور ۴۷» را بازی می‌کنند که یک قاتل خاموش کچل است که بدون ایجاد کمترین سر و صدا و سرنخی می‌تواند اهدافش را از پای در آورد. در بازی Hitman 2 دقیقاً فرمولی که از یک هیتمن «بسیار خوب» انتظار می‌رود را شاهد هستیم. گیمر در طول بازی باید تعدادی از اهداف را در نقشه‌ای وسیع به قتل برساند و در این بین قادر است تا از هر راهی که باب میلش است استفاده کند. دو سلاح در سری هیتمن وجود داشته‌اند که همواره در حکم یک امضا برای مجموعه بوده‌اند. یک رشته سیم از جنس فیبر که هیتمن برای خفه کردن دشمنان از آن استفاده می‌کند و یک اسلحه هفت‌تیر مجهز به صداخفه کن که در طول بازی بیشتر از هر سلاح دیگری به کمک‌تان خواهند آمد. اگر نسخه Hitman: Blood Money را به یاد داشته باشید، کیف دستی مخصوص هیتمن را به یاد دارید که به مامور ۴۷ اجازه آن را می‌داد تا سلاح‌های غیرمجاز را به راحتی بدون اینکه جلب توجه کنند با خود حمل نماید.

اختصاصی نوین اسپات

قالب سندباکس گونه بازی بسیار هوشمندانه طراحی شده است. نقشه بازی وسیعتر از محیط تمامی نسخه‌های گذشته است و گیمر با حجم وسیعی از آپشن‌های مختلف جهت پیشبرد اهداف خود مواجه است و دست گیمر برای آزمون و خطا بیشتر از هر هیتمن دیگری باز است و این یعنی دقیقاً همان چیزی که یک «فن هیتمن» باید در نسل فعلی با تجربه کردنش «قانع و راضی» باشد. دو سلاحی که در بالا معرفی کردیم تنها مثال کوچکی از دنیای وسیع ابزار آلات مامور ۴۷ در این بازی هستند. تقریباً هر وسیله‌ای که درون بازی مشاهده می‌کنید می‌تواند در حکم یک وسیله کشتار مورد استفاده قرار گیرد.به طور مثال بعضی لحظات بازی هستند که می‌توانید با استفاده از یک سرنگ ساده، در غذای هدف خود سم مرگبار تزریق کنید و از فاصله دور بدون آنکه مشکوک به چیزی شود، نظاره گر مردنش باشید.

در طول بازی و نقشه‌های متنوعی که در آن گام بر می‌دارید شخصیت هایی هستند که می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید. شاخصه مامور ۴۷ آن است که هرچقدر اطلاعاتش درباره محیطی که در آن قرار دارد بیشتر باشد، به همان اندازه می‌تواند برای هدف خود مرگ «دردناکتری» را رقم بزند؛ در نتیجه درون بازی به گشت و گذار بپردازید تا مامور ۴۷ محیط را آنالیز کند و برای یک قتل حرفه‌ای، ایده پردازی کند. به طور مثال یکی از اهداف‌تان عاشق خالکوبی کردن است. چه راهی بهتر از اینکه خودتان را در نقش یک هنرمند این کاره جا بزنید و به هنگام خالکوبی کردن از فاصله بسیار نزدیک وی را از بین ببرید؟ یا هدف دیگرتان فردی بیمار ولی بسیار خطرناک است. پرستارش چند دقیقه از روز را برای غذا دادن به پرندگانش اختصاص می‌دهد. چرا از همین چند دقیقه برای کشتن هدف استفاده نکنیم؟ بازی Hitman 2 شبیه سازی برای قتل و کشتار است و همین دلیل بسیار خوبی برای درجه سنی بزرگسال این اثر است.

اختصاصی نوین اسپات

هیتمن ۲ عنوانی نیست که بتوان در آن عجله به خرج داد و دشمنان را به رگبار گلوله بست، در نتیجه سیستم گان‌پلی درون بازی هیتمن چیزی نیست که باید به آن اهمیتی داد، چون با توجه به خط داستانی بازی، مامور ۴۷ آدمی نیست که سلاحی رگباری به دست گیرد و میدن جنگ راه بندازد. در طول این بازی هرچقدر حس کنجکاوی‌تان بیشتر باشد، به همان اندازه پاداش بیشتری نصیب‌تان خواهد شد. همین مسئله باعث شده تا گیم پلی بازی بسیار متنوع باشد و این حس به سراغ گیمر بیاید که کاش فرصتی مهیا شود تا راه های دیگر به قتل رساندن هدف را نیز تجربه کند. بعد از هر مرحله خواهید توانست آن را تکرار کنید و با روشی جدید نظاره‌گر مرگ دشمنان تان باشید.

داستان بازی Hitman 2

این اثر سعی بر آن دارد که برای گیمر داستانی تعریف کند ولی تقریباً هیچ داستان منسجمی برای بازی Hitman 2 وجود ندارد و شما صرفاً یک ماشین کشتار جمعی متحرک هستید که به دنبال اهداف خاصی می‌گردید و آن ها را به هلاکت می‌رسانید. «دایانا برن وود» که مدام از طریق هدفون با مامور ۴۷ در ارتباط است سعی بر آن دارد تا پیشینه داستانی هر کدام از شخصیت‌ها را برای مامور ۴۷ زمزمه کند و این چیزی نیست که شایسته نام اثری باشد که لفظ HITMAN را یدک می‌کشد. اگر به نسخه های اولیه هیتمن نگاه کنیم شاهد آنیم که مامور ۴۷ همواره به دنبال علت قتل قربانیانش بود و تنها زمانی دست به کار می‌شد که دلایل کافی برای انجام ماموریت می‌داشت، اما در نسخه جدید هیتمن شما همواره مطیع سخنان اپراتور خود یعنی دایانا هستید و هیچ قدرت اختیاری به شما داده نشده است.

اختصاصی نوین اسپات

این بازی بهمراه نسخه قبل در مقایسه با Hitman Absolution اگر از لحاظ گیم‌پلی بهتر باشند، بدون شک در بخش داستانی هیچ چیز به یاد ماندنی و دراماتیکی برای ارائه به گیمر ندارند؛ در نتیجه انتظار آن را نداشته باشید که داستانی دراماتیک و درگیرکننده در انتظارتان باشد، چرا که تقریباً هیچ چیزی به اسم داستان در این بازی وجود ندارد و اگر هم داشته باشد، جزئیاتش بسیار ساده و قابل پیش بینی است. در دوره‌ای که بسیاری از بخش‌های داستانی درون بازی‌ها بوسیله CGI و لحظات سینماتیک روایت می‌شوند، سازندگان تصمیم گرفته‌اند تا با استفاده از تصاویر منقطع و کمیک مانند به روایت داستان بپردازند. اگر چند نسل پیش بودیم بدون شک چنین نحوه روایت داستانی را می‌توانستیم بسیار هنری و زیبا در نظر بگیریم ولی در نسلی که هیچ محدودیتی برای خلق لحظات سینماتیک در بازی‌ها وجود ندارد، چنین رویکردی از سوی سازنده پذیرفتنی نیست.

8
خوب

نقاط قوت

  • گیم‌پلی متنوع
  • گرافیک بهبود یافته در مقایسه با نسخه قبل
  • هوش مصنوعی و رابط کاربری
  • آزادی عمل بسیار
  • طراحی مراحل بسیار جذاب

نقاط ضعف

  • عدم وجود خط داستانی مشخص
9 گیم‌پلی
5 داستان
9 گرافیک
9 موسیقی متن و صداگذاری
محمد

The most monstrous monster is the monster with noble feelings -Fyodor Dostoyevsky

ارسال دیدگاه