خانه » سبک شناسی بازی | قسمت سوم | مخفی کاری

سبک شناسی بازی | قسمت سوم | مخفی کاری

خب باز نوبت به سری مقالات سبک شناسی بازی رسیده است. در این قسمت قصد داریم تا ژانر مخفی کاری یا Stealth را بررسی کنیم. اگر به این سری مقالات علاقه داریم می‌توانید از طریق این لینک سایر مقالات این حوزه را مطالعه کنید. در ادامه همراه نوین اسپات باشید.

تعریف سبک مخفی کاری

بازی مخفی کاری همانطور که از نامش مشخص است عنوانی است که در آن خبری از جنگ و سر و صدا نیست و هدف اصلی در آن استفاده از روش‌های مخفی کاری برای دور زدن دشمنان یا از پای در آوردن آن‌ها است. چالش اصلی در این نوع سبک استفاده از روش‌هایی است که بتوان بدون شناسایی شدن به اهداف مورد نظر در بازی دست پیدا کرد. هسته اصلی گیم پلی بازی‌های سبک Stealth دوری از مبارزه و تولید حداقل صدا است. البته این بدین معنی نیست که تنها یک روش برای رسیدن به اهداف بازی وجود دارد، بلکه در این نوع بازی‌ها معمولا چندین راه وجود دارد.  شخصیت‌های اصلی بازی‌های مخفی کاری عموماً نینجاها، جاسوس‌ها، دزدها و یا نیروهای ویژه هستند. این سبک‌ها معمولا با ژانرهای دیگر نظیر اول شخص، پلتفرمر و یا سوم شخص ترکیب می‌شود.

تاریخچه بازی‌های Stealth

بازی Manbiki Shounen را می‌توان اولین بازی این سبک دانست. این بازی در سال 1979 عرضه شد و در آن بازیکنان در نقش پسری بودند که باید بدون دیده شدن از مغازه‌ای دزدی کند. در سال 1981 نیز شرکت سگا بازی به نام آرکید 005 عرضه کرد که در آن نیز از المان‌های مخفی کاری استفاده شده بود. در همان سال بازی Castle Wolfenstein یا قلعه ولفنشتاین عرض شد که در گیم پلی آن می‌توان عناصر مخفی کاری را مشاهده کرد. در این بازی، بازیکنان باید با گذر از قلعه نقشه‌های مخفی شده را دزدیده و فرار کنند. در حین این کار، می‌توان از از لباس دشمنان استفاده کرد. بعدها شرکت id Software با بهبود گیم پلی بازی ولفنشتاین این سری را در سری بازی‌های مخفی کاری به یک برند تبدیل کرد.

بازی های سبک مخفی کاری

در بازی Manbiki Shounen برای اولین بار المان‌های مخفی کاری استفاده شد

سرانجام نوبت به کارگردان مطرح ژاپنی یعنی «هیدئو کوجیما» می‌رسد. این کارگردان خلاق با عرضه بازی Metal Gear استانداردهای سبک مخفی کاری را جابه‌جا کرد. در این بازی که محصول سال 1987 است بازیکنان در نقش Solid Snake بازی می‌کردند و در آن باید مهمات خود را کنترل کرده و تا می‌توانستند از دشمنان دوری کنند. در کنار همه این‌ها، دوربین‌های امنیتی و حسگرهای کار گذاشته شده درون محیط بازی از جمله المان‌هایی بود که بازیکنان را به مخفی کاری بیشتر تشویق می‌کرد.

بازی های سبک مخفی کاری

کوجیما با ساخت بازی Metal Gear المان‌های جدیدی را به ژانر مخفی کاری اضافه کرد

آغاز قرن بیست و یکم را می‌توان نقطه‌ی عطفی در سبک بازی‌های Stealth دانست. در این سال‌ها بازی‌هایی چون Tenchu: Stealth Assassins، Metal Gear Solid و Thief: The Dark Project عرضه شدند. بازی Tenchu: Stealth Assassins اولین بازی سه بعدی در این سبک بود و بازی Thief نیز سبک اول شخص را وارد این ژانر کرد. اما بازی Metal Gear Solid را می‌توان عامل محبوبیت این ژانر دانست. وجود کنسول پلی استیشن نیز در به محبوبیت رسیدن این بازی نیز بی‌تاثیر نبوده است.

در سال‌های پس از عرضه بازی‌هایی چون Metal Gear Solid کم کم سبک اکشن نیز وارد این ژانر شد. سری Hitman از جمله اولین بازی‌هایی بود که به بازیکنان اجازه درگیری با دشمنان را نیز می‌داد. سری بازی‌های Splinter Cell نیز در سال 2002 با الهام از سری بازی‌های Metal Gear عرضه شد. همچنین سری بازی‌های Assassin’s Creed نیز در سال 2007 برای اولین بار از المان‌های مخفی کاری در میان جمعیت بهره برد. تمامی این بازی‌ها از زمان عرضه تاکنون تبدیل به یک فرنچایز محبوب شده و همه ساله بازیکنان منتظر عرضه نسخه‌ای جدید از آن‌ها هستند.

المان‌های گیم پلی

نورپردازی در بازی‌های مخفی کاری یکی از عوامل تاثیرگذار در این سبک است. عموماً در این نوع بازی‌ها می‌توان منابع نور را کنترل کرد. در کنار نورپردازی، صدا نیز در گیم پلی بازی‌های مخفی کاری تاثیر دارد. گیمرها باید خودشان استراتژی حرکتشان را در این نوع بازی‌ها برنامه ریزی کنند. در بازی‌های این سبک هوش مصنوعی بازی تا حدی محدود می‌شود و حریفان دارای میدان دید هستند تا بازیکن بتواند پشت اجسام موجود در بازی مخفی شوند.

در این نوع بازی‌ها اغلب دشمنان دارای یک برنامه حرکتی قابل پیش بینی هستند و از اینرو بازیکنان می‌توانند با برنامه چینی از پس آن‌ها برآیند. البته در این نوع بازی‌ها روش‌های مختلفی برای دور زدن دشمنان وجود دارد و این بستگی به بازیکنان دارد که از کدام روش استفاده کنند. همچنین این ژانر در برخی از اوقات با سبک ترسناک ادغام شده تا ترس را بیش از پیش به بازیکنان القا کند.

می‌توانید سایر مقالات سبک شناسی بازی را از طریق این لینک مطالعه کنید.

نوشته شده توسط
عاشق بازی های نقش آفرینی و اکشن اول شخص

رای بدهید!

1 0

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.