دنبال کردن افزودن به علاقه مندی
54
PC
(Metacritic)
خانه » ارتش‌های فرامعمولی | نقد و بررسی بازی ارتش های فرازمینی

ارتش‌های فرامعمولی | نقد و بررسی بازی ارتش های فرازمینی

e.t armies ارتش های فرازمینی

نام بازی :  ارتش های فرازمینی (E.T Armies)

ناشر: راسپینا

سازنده: راسپینا

پلتفرم: کامپیوتر

سبک: اکشن-ماجراجویی

تاریخ انتشار : شهریور ۱۳۹۴ (فیزیکی) – ۱۳۹۶ به صورت دیجیتالی

صنعت ساخت بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر از جمله‌ حوزه‌های سودآور برای شرکت‌ها و استودیوهای ساخت بازی به شمار می‌رود. از اینرو شرکت‌های ایرانی بسیاری برای تولید و انتشار بازی‌ به خصوص از دهه ۹۰ به بعد تاسیس شده‌اند که هدف خود را توسعه و ساخت بازی با فرهنگ بومی برای کاربران فارسی زبان قرار داده‌اند. چند سال پیش در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای شرکت کردم و تریلری از بازی ارتش های فرازمینی دیدم. آن زمان با مشاهده تریلر این بازی بسیار هیجان زده شدم که تولید کنندگان ایرانی نیز می‌توانند از پس ساخت بازی‌هایی با گرافیک بالا برآیند و تجربه گیم پلی خاطره‌ انگیزی را برای بازیکنان ایرانی بسازند. اما پس از آن نمایشگاه دیگر خبری از این بازی نگرفتم تا چندی پیش که تصمیم گرفتم بازی را امتحان کنم. در ادامه با نقد و بررسی بازی ارتش های فرازمینی یا E.T Armies همراه وبسایت نوین اسپات باشید.

داستان بازی ارتش های فرازمینی

داستان بازی بسیار ساده و خطی است. سالی در آینده دور است و زمین به خاطر جنگ بر سر انرژی ویران شده و در این میان عده‌ای تصمیم به ترک زمین برای یافتن منابع انرژی دیگر گرفته‌اند. حال برخی از افرادی که نتوانستند از زمین فرار کنند که در بازی به آن‌ها “طردشدگان” گفته می‌شود ارتشی را ترتیب داده‌اند تا با حمله به منابع انرژی دیگران، بقای خود را تضمین کنند و شما در نقش «آریا» یکی از سربازان ارتشی است که زمین را ترک کرده‌اند بازی خواهید کرد.

البته اینکه داستان اصلی بازی خطی و ساده است چندان ضربه‌ای به کلیت داستان بازی به خصوص در بازی‌های اکشن نمی‌زند زیرا در کل، داستان اصلی بازی‌های اکشن در اکثر مواقع در رابطه با حمله یک کشور، یک اتحاد یا یک گروه به مکانی است و شما به عنوان بازیکن همواره در جایی قرار دارید که باید دشمن را از مواضع خود عقب برانید. اما مشکل داستان بازی ارتش های فرازمینی این نیست که داستانی ساده دارد بلکه در ادامه بازی هیچ تغییری در داستان بازی مشاهده نمی‌شود و به قول معروف چاشنی‌هایی که می‌تواند به داستان اولیه ساده رنگ و جلا ببخشد در بازی وجود ندارد.

ایرادات دیگری نیز می‌توان به کلیت داستان بازی گرفت، نظیر اینکه چگونه طردشدگانی که در زمینی بدون انرژی تنها گذاشته شده‌اند توانسته‌اند انرژی مورد نیاز برای به پرواز درآوردن سفینه را مهیا کنند؟ یا اینکه این نبرد فرازمینی در کجا رخ می‌دهد؟ این سوالاتی است که حداقل برای من بی‌پاسخ ماندند، هرچند در نگاه اول شاید چندان اهمیتی نداشته باشند. در بازی E.T Armies می‌توانید ببینید که سعی شده تا حدی بازی از لحاظ داستانی و گیم پلی جذاب به نظر رسد اما نواقص موجود در آن سبب می‌شود که بازیکن تلاش گروه سازنده را از یاد ببرد. مراحل بازی چندان زیاد نیست و در واقع می‌توان گفت که کل بازی شامل سه مرحله است، یکی در صحرا، یکی در پالایشگاه و دیگری در سفینه که در مجموع در ۴ الی ۵ ساعت می‌توان بازی را به اتمام رساند. وجود مراحل کم بازی، عدم وجود داستانی خاص و به صورت کلی انیمیشن‌های داستانی در بازی، ارتباطی که بازیکنان باید با کاراکترها برقرار کنند را شکل نمی‌دهد و همین منجر به این می‌شود که اتفاقاتی که در طول بازی رقم می‌خورد هیچ تاثیری از لحاظ احساسی در بازیکن نداشته باشد.

خطر لو رفتن داستان بازی: پایان بازی از داستان اصلی بازی به مراتب ضعیف‌تر کار شده است زیرا بازیکنان را در یک پایان باز قرار می‌دهد که مشخص نیست پس از آن چه می‌شود. در مرحله آخر بازی، ماموریت دارید که سفینه طردشدگان را از بین ببرید و به همان دلیل کوتاه بودن مراحل بازی، زمانی که شخصیت «فرهاد» که فرمانده گروه است خود را برای از بین بردن سفینه فدا می‌کند هیچ احساس غمی نخواهید کرد. پس از مرگ فرهاد باید به دنبال فرار از مجموعه باشید. در حین فرار از دست دشمنان باقی مانده ناگهان «اشکان»، شخصیت دیگر بازی به دنبال شما آمده و با وسیله‌ای شبیه به هلیکوپتر فرار می‌کنید. “همین!”، این کلمه‌ای است که پس از پایان بازی به زبان خواهید آورد. حال این پایان بندی را با پایان سری بازی Call of Duty به خصوص در سری Modern Warfare مقایسه کنید. خود من به شخصه در پایان هر کدام از این سری تا مدت‌ها غرق در پایان‌بندی بازی‌ها بودم ولی این احساس پس از پایان بازی ارتش های فرازمینی به شما منتقل نمی‌شود. به نظر شخص من، حداقل بازی باید نشان می‌داد که پس از از بین رفتن سفینه چه اتفاقی رخ می‌دهد. حداقل تیم طراحی می‌توانست با نشان دهد که زمین تبدیل به جهانی بهتر می‌شود.

گیم پلی بازی E.T Armies

علاوه بر داستان، گیم پلی نقش اساسی در جذابیت بازی‌ها دارد، چیزی که متاسفانه بازی‌های ایرانی تاکنون از آن بی‌بهره بودند. البته ارائه گیم پلی جذاب و زیبا علاوه بر وجود خلاقیت در کارگردانی منوط به داشتن امکانات فنی نیز است که شرکت راسپینا با استفاده از فناوری Unreal تا حدی این مشکل را برطرف کرده است. اما با این وجود، بازی پر از اشکال در گیم پلی است و برخی از آن‌ها پس از مدتی آنقدر اعصابتان را خرد خواهد کرد که به فکر رها کردن بازی می‌افتید. در همان ابتدای بازی در مرحله صحرا، شما متوجه ایرادات گیم پلی بازی خواهید شد. تقریباً در هیچ کجای بازی از پریدن استفاده نخواهید کرد زیرا گیم پلی حرکتی تا حد زیادی خطی طراحی شده است و نمی‌توانید از موانع به راحتی عبور کنید. در مورد تیراندازی با اسلحه‌ها هم باید گفت که در ابتدا به نظر خوب می‌آیند اما پس از مدتی متوجه می‌شوید که آنطور که باید و شاید تیراندازی‌ها دقیق طراحی نشده‌اند و باید برای از بین بردن یک نفر یک خشاب را خالی کنید.

در مورد حریفان و طراحی مراحل بازی باید گفت که یکی از نقاط ضعف عمده بازی همین قسمت است. حریفان به طور غیرقابل باوری رویین تن طراحی شده‌اند به طوری که در حالت آسان بازی نیز یک خشاب کامل را باید برای کشتن یک نفر خالی کنید. در برخی مراحل نحوه طراحی به گونه‌ای بسیار سخت طراحی شده است که شما باید با صدها دشمن که از چپ و راست به شما حمله‌ور شده و در ضمن رویین تن هستند مواجه شوید. البته این را هم در نظر بگیرید که پهبادهایی نیز از آسمان به شما حمله می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که در اکثر مراحل بازی با کمبود خشاب مواجه شوید و هر دفعه با کلتتان که خشاب بی‌نهایت دارد با دشمنان مبارزه کنید. این مشکلات در طراحی مراحل، باعث خواهد شد تا بازیکن از بازی زده شده و احتمال نیمه رها کردن بازی افزایش پیدا کند. یکی دیگر از مشکلات اساسی که در بازی به چشم می‌خورد عدم امکان ذخیره بازی توسط کاربر است. این یعنی باید تا جایی که بازی خود به خود ذخیره می‌شود ادامه دهید وگرنه باید تمامی مراحل را از اول طی کنید. وجود این امر من را یاد ۲۰ سال پیش انداخت که بازی‌ها در ابتدا قابلیت ذخیره نداشتند ولی در دوران حاضر نبود چنین امکانی نکته منفی قابل توجه‌ای است.

یکی از مشکلات دیگری که می‌توان به بازی ارتش های فرازمینی گرفت عدم پشتیبانی از بخش چند نفره است. با وجود اینکه اخیراً بخش مولتی پلیر به بازی اضافه شده است اما به نظر می‌رسد که سروری برای پشتیبانی از بازی‌های چند نفره وجود ندارد. این بخش شاید بیشتر برای بازی بین دوستان مناسب باشد، هرچند در حین جهت ایجاد یک شبکه برای بازی بین دوستانتان، با پیام‌ها و خطاهای مختلفی مواجه می‌شوید که لذت بازی چند نفره را از شما خواهد گرفت و سبب خواهد شد که بازی Counter-Strike را به آن ترجیح دهید.

موسیقی، طراحی‌های بصری و صداگذاری

در مورد موسیقی بازی می‌توان گفت که موسیقی متن بازی ارتش‌ های فرازمینی چندان بد کار نشده ولی مشکلی که در بازی وجود دارد این است که به علت کم بودن تعداد مراحل بازی پس از مدتی تکراری و خسته کننده می‌شود. به خصوص در زمانی که دشمنی به سمت شما حمله‌ور می‌شود یک موسیقی خاص از قبل شروع به نواختن می‌کند که این امر سبب خواهد شد که هیجان بازی کمتر شود. در مجموع می‌توان گفت که موسیقی بازی با وجود اینکه قابل قبول است اما چندان کاربر را به خود جلب نمی‌کند. بخصوص که در صحنه‌های حساس وجود چنین موسیقی به احساسی شدن صحنه بازی بسیار کمک می‌کند. به طور مثال، اگر بازی Battlefield 1 را بازی کرده باشید در داستان The Runner، زمانی که «Frederick Bishop» در حال مردن است موسیقی بی‌نظیری با نام Zajdi Zajdi پخش می‌شود و به طوری صحنه مرگ «Bishop» را احساسی می‌کند که دوست دارید همان لحظه بازی را رها کرده و به حال او گریه کنید.

در مورد طراحی ظاهری کاراکترها و در کل طراحی محیط بازی باید گفت که بازی ارتش های فرازمینی تاحدی موفق بوده است هرچند انیمیشن‌های بازی هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارند. بافت‌ها و طراحی سطوح بازی قابل قبول است اما همانطور که پیشتر اشاره شد انیمیشن کاراکترها دچار ضعف‌های قابل توجهی‌ای است که باعث می‌شود بازخورد منفی در بازیکنان ایجاد کند. به طور مثال طراحی مو بازیکان اصلا جذاب کار نشده و گویی از یک نمونه از پیش آماده شده در نرم افزار طراحی انیمیشن استفاده شده است. همچنین در زمانی که کاراکترها شروع به صحبت می‌کنند متاسفانه دهان و صورتشان چندان تغییر نکرده و این خود یادآورد انیمیشن‌های دهه ۷۰ است که انیماتورهای ایرانی تازه شروع به تولید انیمیشن کرده بودند. اما در مورد گرافیک کلی بازی می‌توان گفت که بازی گرافیک قابل قبولی دارد.

در مورد صداگذاری‌های موجود در بازی ارتش های فرازمینی باید گفت که سعی شده است از بازیگران حرفه‌ای برای اینکار استفاده شود و حضور بهزاد فراهانی به عنوان مدیر دوبلاژ و صداپیشه شخصیت فرهاد تا حدی توانسته مشکلات بازی را پوشش دهد. به نظر شخص من، صدای شخصیت اشکان چندان برای کاراکتر طراحی شده مناسب نبود و نمی‌توانستم قبول کنم که این صدا متعلق به این شخصیت است. البته این را نیز باید اضافه کرد که مشکل پویا نبودن انیمیشن‌ها و عدم حرکت مناسب صورت و دهان در هنگام حرف زدن سبب شده بود که صداگذاری‌های بازی E.T Armies نیز چندان چنگی به دل نزنند.

از این پس قصد داریم تا در وبسایت نوین اسپات بخشی را به بررسی بازی‌های ایرانی بپردازیم و اینبار قرعه به نام بازی E.T Armies افتاد. امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید. در ادامه ویدئویی را از گیم پلی بازی نیز تهیه کرده‌ام که می‌توانید آن را مشاهده کنید. در این ویدئو سعی بر این بود که قابلیت‌های مختلف بازی نظِیر کار با سلاح درون بازی را به شما نشان دهم.

گیم پلی بازی E.T Armies

جمع بندی
تلاشی ناکام برای تغییر ذائقه بازیکنان ایرانی . در مجموع پس از اتمام بازی، با وجود اینکه این بازی جوایز متعددی را کسب کرده است اما تمام آن آرزو‌ها و انتظاراتی که در نمایشگاه از بازی ارتش های فرازمینی در ذهنم شکل گرفت به کلی نابود شد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که بازیی که در آن تعداد نفراتی که به طور مستقیم بر روی گیم پلی، داستان و طراحی مراحل بازی اثر داشتند به کمتر از انگشتان دو دست می‌رسد ( طبق تیتراژ ابتدایی و پایانی بازی)، نباید انتظار تبدیل شدن به بازی نظیر Call of Duty یا Battlefield را داشت. در پایان باید گفت که بازی‌های ایرانی چون ارتش های فرازمینی راهی طولانی برای رسیدن به استانداردهای جهانی دارند و باید در زمینه تولید بازی‌های این چنینی که قرار است بستری برای بازی‌های چنده نفره ایرانی در آینده باشند، سرمایه گذاری بیشتری شود.
نقاط قوت
  • طراحی محیط بازی
نقاط ضعف
  • ایرادات زیاد در بخش گیم پلی بازی
  • داستانی خطی و کوتاه
  • عدم هماهنگی صدا و انیمیشن‌های بازی
4.3
ضعیف
نوشته شده توسط
عاشق بازی های نقش آفرینی و اکشن اول شخص

رای بدهید!

0 0

۵ دیدگاه ها

  1. بازی ارتشهای فرازمینی پر باگهای نا بخشودنیه.اگه برید فروم استیمش دستتون میاد چه بازیه بدیه.
    به نظر من War Thunder خیلی بهتره اگه میشه اونو آپدیتش کنید توی ۲۷ آذر گفتید میزارید هنوز نذاشتیدش.

    0
    پاسخ
    • سلام
      پیامتون در مورد بازی War Thunder برای تیم دانلود و آپدیت بازی ها ارسال شد در اسرع وقت آپدیت جدید آپلود میشه روی سایت

      0
      پاسخ
      • خیلی ممنون

        0
        پاسخ
  2. چه جالب که وقتی گفتید توی نمایشگاه دیدینش منم یاد خودم افتادم. دقیقا ۴ سال پیش بود (اگر درست یادم باشه) توی نمایشگاه اِلسیت مشهد تریلر این بازی با صدای بلند و هیجانی از یک غرفه شروع به پخش شد و همه حاضرین سالن جذبش شدن. دقیق اینو یادمه که هممون همونجا که ایستادیم سه مرتبه حداقل تریلرش رو از اول نگاه کردیم و هر دفعه ذوق زدیم که چه بازی دارن میسازن.
    نتیجه اصلا با چیزی که تبلیغ کردن متناسب نبود.
    شاید این همه نقد منفی و نظرات بازیکنان بخاطر انتظار بالایی باشه که درون مردم ایجاد کردن.
    ولی در کل بازم ممنون از راسپینا که توی این شرایط بدون حمایت و پر از سنگ و مانع جلوی راهشون حاضره این جور ریسک ها رو انجام بده و مسلما کاربران ایرانی منجمله خودم حداقل این رو کامل درک میکنیم که یک بازی با تیم زیر ۲۰ نفر و حتی کمتر قرار نیست جای COD و یا Battelfield با بیش از چندصد و حتی هزار نفر رو بگیره. این کجا و اون کجا.

    0
    پاسخ
    • سلام،
      بله متاسفانه یکی از چیزهایی که ضربه زیادی به بازی زد همین تبلیغاتی بود که براش می شد. متاسفانه باید گفت که بازیسازان ایرانی کار سختی در سبک شوتر اول شخص با وجود بازی هایی چون COD و Battlefield دارند و این وظیفه بنیاد ملی بازی های رایانه ای هست که از این شرکت ها حمایت کنه که در آینده بشه انتظار بازی های بهتری در این سبک را داشت

      0
      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.