تم تیره

آیا Dark Souls Remastered ارزش خریدن دارد؟

آیا Dark Souls Remastered ارزش خریدن دارد؟

شکی نیست که سری دارک سولز حکم طلوعی تازه در صنعت گیم را داشتند و با عرضه شدن هر نسخه، توانستند استانداردهای جدیدی را در این هنر/صنعت پایه‌گذاری کنند. هیدتاکا میازاکی کسی بود که با بینش عمیقش توانست فلسفه‌ی بنیادین دارک سولز را پایه‌گذاری کند. او پس از پروژه‌ی Demon’s Souls که می‌توان از آن به عنوان یک تجربه‌ی موفق اما تا حدی ناقص یاد کرد، تصمیم گرفت پروژه‌ای بی نقص و بی‌نظیر را کارگردنی کند. چیزی که با عرضه شدندش تا سال‌های زیادی فکر و ذهن مردم را درگیر خودش کند و صحبت‌ها را به خود اختصاص دهد. Dark Souls حاصل همه‌ی تجربیات و تحقیقات میازاکی بود. میازاکی‌ای که برای ورود به صنعت بازی‌سازی بیش از اندازه مسن بود اما نبوغ او خیلی زود او را به درجه‌ی رهبری فرام‌سافتور رساند. دارک سولز پروژه‌ای بود که در زمان خودش فهمیده نشد. سال‌های زیادی طول کشید تا بازیکنان و تحلیل‌گران به یک جمع‌بندی اساسی و کلی درباره‌ی این بازی برسند و تشخیص دهند که هیدتاکا میازاکی واقعا در این بازی چه کارهایی کرده. سال‌ها به دنبال هم گذشتند و میازاکی روی پروژه‌های جدیدی کار کرد. Bloodborne، دارک سولز ۳ و حتی نسخه‌ی ۲ که ساختش زیر نظر خود او دنبال نشد اما بازی خوبی از آب درآمد. در تمامی این سال‌ها اما جایگاه دارک سولز همچنان همان‌جایی که بود مانده. دارک سولز یکی از بازی‌هایی است که نرم‌نرم توانست تاریخ ویدئوگیم را عوض کند و طوری روی همه چیز اثر بگذارد که حتی بازی‌های عظیمی چون God of War نیز از آن نوت برداری کنند.

شکی نیست که اگر ده بازی در دنیا لایق بازی شدن باشند، دارک سولز ۱ یکی از آن‌ها است و با این حال، هنوز عده‌ی زیادی هستند که تجربه‌ی این بازی برایشان میسر نشده. از آنجایی که دارک سولز ۳ و بلادبورن به صورت ذاتی برای نسل هشتم آماده شدند، توانستند طرفداران زیادی را نیز پیدا کنند. نسخه‌ی دوم نیز به واسطه‌ی میان نسلی بودنش توانست هر طور که بود از فیلتر نسل هشتم نیز عبور کند و توسط طرفداران مورد استقابل قرار گیرد. اما این وسط فقط دارک سولز ۱ بود که مظلوم و تنها در نسل هفتم گیر کرده بود. از همین رو سازندگان بازی تصمیم گرفتند که بازی را برای نسل هشتم نیز ریمستر کنند تا عده‌ی بیشتری بتوانند یکی از بهترین بازی‌های تاریخ را تجربه کنند.

هیچ کدام از ما شخصا هیچ مشکلی با ریمستر شدن دارک سولز نداریم! اما مسئله این است که با توجه به نمایش‌ها و اخباری که از بازی دیده و شنیده‌ایم، اندکی از آن ناامید شده‌ایم و آن همه اشتیاقمان برای تجربه‌ی بازی به این سوال مهم و اساسی تبدیل شده است که: «آیا Dark Souls Remastered واقع ارزش خریدن دارد؟» در ادامه قصد داریم این بازسازی را بیشتر بررسی کنیم و به این سوال پاسخ واضح تری دهیم.

بازی توسط چه کسی ساخته شده؟ توسط چه کسی بازسازی می‌شود؟

سازنده‌ی بازی چنان که اشاره کردیم، استودیوی فرام سافتور و کارگردان آن هیدتاکا میازاکی افسانه‌ای است. اما مسئله‌ی مهم آن است که تیم سازنده‌ی اصلی دخالتی در ساخت نسخه‌ی بازسازی شده نخواهد داشت و استودیوی جدیدی این وظیفه را بر عهده گرفته. خبر خوب این است که تیم جدید که QLOC نام دارد، سابقه‌ی خوبی در عرضه کردن دوباره‌ی بازی‌ها روی پلتفرم‌های مختلف دارد. آن‌ها پیشتر روی نسخه‌ی پی سی بازی Dragon’s Dogma کار کرده‌اند که این نسخه حتی توانست نسبت به نسخه‌های اصلی بازی نیز نمرات بهتری کسب کند. به همین خاطر می‌توانید خیالتان را بابت پایداری بازی و روانی نرخ فریم آن راحت کنید.

چه ویژگی‌های جدیدی اضافه شده؟

تقریبا می‌توان گفت هیچ. نام این بازی ریمستر است و ریمسترها معمولا با مکانیک‌ها و ویژگی‌های گیم‌پلی بازی کاری ندارند. اصلا وظیفه‌ی کلی آن‌ها این است که بازی را به سلامت و با تمام ویژگی‌های قدیمی روی سکوی جدید فرود آورند! البته دارک سولز جدید قرار است به منظور روان‌تر کردن بخش آنلاین، هم آیتم‌هایی که برای وارد شدن به این حالت نیاز دارید را کمی زودتر از موعد در اختیارتان قرار دهد. این نسخه حتی محدودیت چهار نفر در بخش آنلاین را به شش نفر ارتقا داده. این‌گونه می‌توان با خیال راحت گفت که تجربه‌ی بخش آنلاین کیفیت بهتری خواهد داشت اما سایر مکانیک‌های بازی دست نخورده.

رزولوشن و فریم‌ریت تا چه اندازه پیشرفت کرده؟

مهم‌ترین پیشرفت گرافیک بازی تغییر کردن رزولوشن آن است و فریم ریت دیگر قرار نیست روی عدد اعصاب خرد کن ۳۰ قفل باشد. (هرچند ما مطمئن نیستیم دارک سولز ۶۰ فریم اصلا دارک سولز بشو هست یا نه!) در ادامه برایتان شرح می‌دهیم که هر پلتفرم قرار است چه فریم ریت و چه رزولوشنی از بازی دریافت کند:

پی سی: رزولوشن ۴K طبیعی – ۶۰ فریم بر ثانیه

پلی استیشن ۴: رزولوشن ۱۰۸۰p – ۶۰ فریم بر ثانیه

پلی استیشن ۴ پرو: رزولوشن ۴K آپ اسکیل شده – ۶۰ فریم بر ثانیه

ایکس باکس وان: رزولوشن ۱۰۸۰p – ۶۰ فریم بر ثانیه

ایکس باکس وان ایکس: رزولوشن ۴K آپ‌اسکیل شده – ۶۰ فریم بر ثانیه

نینتندو سویچ: رزولوشن ۱۰۸۰p درون داک – رزولوشن ۷۲۰p در حالت دستی – سی فریم بر ثانیه

پیشرفت‌های بصری در چه حد و اندازه‌ای هستند؟

مهم‌ترین سوال در رابطه با این ریمستر همین است. اصولا بازی تا چه اندازه پیشرفت کرده است؟ در این رابطه با دیدن ویدئوهایی که از بازی منتشر شده می‌توان گفت: «تقریبا هیچ!» بازی نه تنها در تکسچرها و مدل‌ها تفواتی نکرده، بلکه منظره‌ها و قاب‌های مختلف آن هم تفاوت چندانی با نسخه‌ی اصلی ندارد. شما می‌توانید تا ابد ویدئوهای منتشر شده را تماشا کنید و قسم بخورید که چرا! تفاوت‌های اندکی هم میان بازی اصلی و این نسخه مشاهده می‌شود اما نظر ما همچنان همین است! نام Remastered اصلا و ابدا برازنده‌ی این نسخه نیست! انتظار ما قطعا این نبود که تکسچرها و مدل‌ها از نو ساخته شوند و همه چیز تغییر کند اما حداقل تکسچرها می‌توانستند رزولوشن بهتری داشته باشند. حداقل مدل‌ها می‌توانستند اندکی نرم‌تر شوند و از پالیگان‌های بیشتری بهره ببرند. درست است که سیستم نور و سایه‌ی بازی بهبود یافته اما به کار رفتن این سیستم در نسخه‌ی جدید، باعث شده آن تیرگی و اتمسفر فوق‌العاده‌ی همیشه‌گی بازی نیز به نسخه‌ای روشن‌تر و رنگین‌تر تبدیل شود. درست است که ارتقای فریم ریت بازی می‌تواند تجربه‌های جدیدتری خلق کند اما باز هم محدود گردن تغییرات بازی در همین حد و حدود واقعا کار پستی است!  اصلا مگر می‌شود یک بازی روی نسل هشتم پورت شود و کیفیت ۷۲۰p داشته باشد؟ رزولوشن فو‌ل اچ‌دی صرفا یکی از اصول ساده‌ی پورت کردن بازی‌های نسل هفتمی روی این نسل است! بازی‌ای که دو شرط فوق را محقق کند تازه می‌شود اسمش را «پورت» گذاشت! بدون شک تیم مارکتینگ فرام سافتور و Bandai Namco از عوضی‌ترین انسان‌هایی هستند که شخصا در زندگی‌ام دیده‌ام. این را حتی می‌توان به سادگی از ۶۰ دلاری بودن دارک سولز ۳ روی استیم (بعد از گذشت دو سال!) متوجه شد!

بخش چند نفره چه ویژگی‌های اضافه‌ای دارد؟

بخش چند نفره‌ی بازی از سه جهت ارتقا داده شده است. نخست این که پایداری اتصال بازی بسیار بیشتر شده و دیگر هنگام احضار کردن بازیکنان دیگر با عبارت Summoning Failed مواجه نخواهید شد. نکته‌ی بعدی این است که این بار به جای ۴ نفر، ۶ نفر می‌توانند به صورت آنلاین با یکدیگر بازی کنند و آخرین پیشرفت بازی نیز به مچ میکینگ از طریق پسورد مربوط می‌شود. این ویژگی که از دارک سولز ۳ به این نسخه آمده کمکتان می‌کند دوستان خود را پیدا کنید و حتی اگر لولتان با یکدیگر هماهنگ نباشد باز هم بتوانید بازی کنید.

قیمت این نسخه چقدر است؟ آیا می‌ارزد؟

جالب است بدانید که با همه‌ی کاستی‌ها و چیزهایی که بازی به یک ریمستر واقعی بدهکار است، قیمت بازی همچنان ۴۰ دلار است. (به یاد داشته باشید بازی‌ای همانند Shadow of The Colossus هم دقیقا چهل دلار قیمت دارد) این قیمت برای همه‌ی پلتفرم‌ها یکسان اتس اما یک استثنای کوچک برای پی سی بازها در نظر گرفته شده است. آن‌هایی که پیشتر نسخه‌ی اصلی بازی را روی استیم خریداری کرده‌اند، برای تهیه‌ی این نسخه پنجاه درصد تخفیف خواهند گرفت.

نسخه‌ی پی سی تا چه اندازه ارزش دارد؟!

دارک سولز روی کنسول‌های پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ با رزولوشن اچ دی و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد. نمی‌دانم این مسئله را می‌دانید یا نه اما پورت دارک سولز برای پلتفرم پی سی، یکی از افتضاح‌ترین پورت‌هایی بود که تاریخ ویدئوگیم تا به حال به خودش دیده بود. حالا با همه‌ی این اوصاف، پی سی بازها به طراحی مودهایی روی آورده بودند که می‌توانستند با آن‌ها بازی را درست کنند. فایلی که با نام DSFix شناخته می‌شد و میان پی سی بازها طرفداران زیادی داشت، می‌توانست قفل سی فریم بازی را بشکند و آن را با موفقیت با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کند. به همین خاطر است که نسخه‌ی ریمستر شده، تقریبا هیچ فرقی با نسخه‌ی پی سی بعلاوه‌ی مود رایگان DSFix ندارد! با این که برای پی سی بازها پنجاه درصد تخفیف در نظر گرفته شده، ولی گویا قرار است یک سیستم نور بهبود یافته و چند جابه‌جایی‌های مختصر در بخش آنلاین بیست دلار پای آن‌ها آب بخورد! و در ضمن این مسئله مشخص نشده است که اگر کسی بازی را روی استیم داشته باشد و بخواهد برای تجربه‌ی نسخه‌ی ریمستر به سراغ (مثلا) پلی استیشن برود دقیقا باید چه‌کار کند.

کلام آخر

به عنوان آخرین سخن دوست دارم برایتان مثالی بزنم. Dark Souls Remastered برای من مثل بدنی است که تا در چند سال گذشته دست و پا نداشته! اما در عین حال ادعا می‌کند که می‌تواند بدود! درست است که بازی به تازگی دست و پا دار شده، اما این‌ها تازه اولیه‌ترین شرایط زندگی یک بدن معمولی است. دویدن یعنی یک مرحله بالاتر! اگر همه‌ی بازی‌ها از ابتدا دست و پا داشتند، دارک سولز در ابتدا همین دست و پا را هم نداشت. سازندگان در واقع با بخشیدن اولیه‌ترین استانداردهایی که یک بازی باید رعایتشان کند سعی می‌کنند سر بازیکنان منت بگذارند و حق و حقوقشان را به آن‌ها بازفروشی کنند! حرکتی که از هیچ تیمی جز تیم مارکتینگ بندای نامکو بر نمی‌آید.

ICARUS

گیمر، متال‌هد و ارداتمند به همه‌ی زمینه‌های گیک‌پسند

ارسال دیدگاه