دنبال کردن افزودن به علاقه مندی
86
PC
(Metacritic)
83
PS4
(Metacritic)
87
XONE
(Metacritic)
خانه » رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

بیش از یک دهه از معرفی مجموعه‌ی Assassin’s Creed می‌گذرد. این نام تجاری موفق در طی این سال‌هایی که در عرصه‌ی رسانه و سرگرمی حضور داشته است در قالب‌های مختلفی برای سازندگان آن سود آور بوده است. حداقل ۷ نسخه‌ی فرعی، ۹ رمان، ۱۱ کمیک، یک سریال تلویزیونی مستقل در دست توسعه، یک فیلم با بازی «مایکل فسبندر» با استفاده از شهرت و نام تجاری همین بازی ساخته شده است. در ادامه با سایت نوین اسپات همراه باشید.

نام این مجموعه آن‌قدر فراگیر شده است که ایده‌هایی که در مرکز آن قرار دارند (دین سوء برداشتی از پیام‌های کدگذاری شده‌ای است که توسط نسلی باستانی و بسیار پیشرفته برای ما به جای گذاشته شده‌اند؛ یک درگیری مخفیانه میان طرفداران آزادی و کسانی که در پی کنترل دیگران هستند، همواره طی نسل‌های گذشته در بین رهبران و متفکران تاریخ، در جریان بوده است) از ایده‌ای جدید و حیرت آور به صحبت‌هایی تکراری و همیشگی و خسته کننده تبدیل شده است.

مطمئناً همه‌ی گیمر ها به یاد دارند که چند سال قبل، این مجموعه چقدر شجاع و ریسک پذیر بود (و گاهی اوقات هنوز هم ممکن است باشد). اگر قرار است حتی یک جمله را از این مقاله به خاطر بسپارید آن جمله این است: در انتهای بازی ۲ Assassin’s Creed بازیکن باید برای آشکار ساختن حقیقتی درباره‌ی یک تمدن بسیار پیشرفته‌ی ما قبل انسانی که دین انسان‌ها توسط آنان ساخته شده است، با پاپ به صورت تن به تن مبارزه می‌کرد! بیایید برای مدتی کوتاه به این موضوع فکر کنیم که چه اتفاقی باعث شد که از میان تمام بازی‌های ویدیویی‌ای که در این کره‌ی خاکی، درباره‌ی تئوری‌های توطئه‌ی بحث برانگیز ساخته شده‌اند، این مجموعه‌ی خاص بتواند شهرتی باور نکردنی پیدا کند و به پدیده‌ای خاص تبدیل شود.

سال گذشته بازی Assassin’s Creed Origins به نوعی این مجموعه را ریبوت کرد و به آرامی اندکی از اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را که قرار است آرام آرام به خورد مخاطبان داده شود، در قالب روایتی پیچیده از تاریخ بشریت بیان کرد. این شروع تازه دقیقاً همان چیزی است که مجموعه‌ی Assassin’s Creed به آن نیاز دارد. جدیدترین نسخه‌ی این مجموعه تا این لحظه Assassin’s Creed Odyssey است و این بازی هم با اضافه کردن اندکی تغییرات خوشایند در گیمپلی و گسترش جهان بازی، موفق شده است خوب عمل کند و راه Assassin’s Creed Origins را ادامه دهد.

بازی Assassin’s Creed Odyssey مثال خوبی برای نشان دادن فراز و نشیب‌های این مجموعه است. چرا که با وجود افت این مجموعه و تکراری شدن آن در طول زمان و نداشتن ایده‌های جدید، گاهی اوقات Assassin’s Creed موفق شده است بازی‌های AAA حیرت انگیزی را به مخاطبان ارائه کند و همه را شگفت زده کند. این مجموعه به تنهایی توانسته است ماجراهای  دزدان دریایی، جرائم سازماندهی شده‌ی دوران ویکتوریا، مجموعه‌ی هنرمندان مقاوم، یک سیب که توانایی از بین بردن حیات بشر را دارد و البته یک مبارزه‌ی تن به تن با پاپ الکساندر ششم را به نمایش گذارد و همه‌ی این‌ها به این علت بوده است که “حقیقت همان‌جاست”. حال زمان آن رسیده است که نسخه‌های اصلی مجموعه‌ی Assassin’s Creed را از بدترین به بهترین، رتبه بندی کنیم.

رتبه بندی بازی‌های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

۱۱٫ Assassin’s Creed: Revelations

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

صرف نظر از خطر افت کیفیت این مجموعه و کشته شدن خلاقیت در آن، توسعه دهندگان سری Assassin’s Creed تصمیم گرفته‌اند که همیشه از بستر و اسکلت سبک سوم شخص مخفی کاری برای بازیشان استفاده کنند. این سبک تا حدی امتحان خود را پس داده است و شاید علت استفاده از آن نیز همین باشد. در هر نسخه‌ی این مجموعه یک شخصیت پارکور کار با استفاده از یک جفت تیغ مخفی تصمیم می‌گیرد یک رژیم سیاسی را با کمک جمعیت، کپه‌های کاه و رفتن به ارتفاع‌های بلند برای مخفی ماندن از دید دیگران، بر اندازی کند.

اما بازی Assassin’s Creed: Revelations تا حدی از این قاعده مستثنی است.این بازی تمام عناصری را که به خاطر آن شناخته شده است را دارد و حتی چیزهای بیشتری مانند بمب‌ها را به آن افزوده است. انواع مختلف بمب‌های دست ساز در بازی وجود دارد که می‌توانید خودتان آن‌ها را بسازید و به کار برید. با وجود اینکه این بازی در رتبه‌ی آخر این فهرست قرار دارد اما نمی‌توان به آن خرده گرفت. توسعه دهندگان این بازی مطمئناً توانسته بودند با این نسخه به چیز متفاوتی دست پیدا کنند برای مثال سیستم بمب‌ها در بازی عالی بود اما برخی از ایده‌های خام و ناپخته نیز در بازی وجود داشت که شاید حذف آن‌ها به نفع بازی می‌بود.

مثلاً یک سیستم دفاع از قلعه در بازی Assassin’s Creed: Revelations وجود داشت که ۶ سال بعد در بازی Middle-earth: Shadow of War شاهد سیستمی مشابه آن اما بسیار بهتر از آن بودیم. البته این نکته را هم ذکر کنیم که به نظر ما «دزموند» در بازی Assassin’s Creed: Revelations بهترین شخصیت پردازی را داشت. هر چند او در بین طرفداران از محبوبیت زیادی برخوردار نبود اما این شخصیت برای مدتی طولانی شخصیت اصلی خط زمانی مدرن در مجموعه‌ی Assassin’s Creed بود و شخصیت پردازی او در این نسخه از بازی به اوج خود رسید.

در مجموعه‌ای از پازل‌های سه بعدی در این بازی (با وجود این که Assassin’s Creed: Revelations در سال ۲۰۱۱ توسعه یافت اما می‌توانید در این بخش‌های بازی از عینک ۳ بعدی استفاده کنید) ، دزموند برای یافتن حقایت وجودی خود، در مکان‌هایی انتزاعی و فرضی پیش می‌رود. همچنین در حین تکمیل کردن این پازل‌ها دیالوگ‌هایی پخش می‌شود که پیشینه‌ی داستانی دزموند را به عنوان جوان فراری  بیست و چند ساله که در نیویورک سرگردان است، روایت می‌کند. اگر همیشه برایتان سؤال بوده است که اگر « John Updike » سری اساسینز کرید را می‌ساخت، چگونه از آب در می‌آمد پس حتماً باید Assassin’s Creed: Revelations را تجربه کنید.

۱۰٫ Assassin’s Creed 3

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

بازی Assassin’s Creed 3 واقعاً یک آش شله قلمکار است. توقعات تجاری بالا از این بازی و عطش ناشران آن برای گنجاندن ایده‌های هر چه بیشتر در آن به علاوه‌ی مدت زمان محدود توسعه‌ی این بازی و تیم توسعه‌ی چند صد نفری آن باعث شد این کثرت ایده‌ها به جای آن که برای بازی مفید باشد، به صورت نصفه و نیمه رها شوند و به بازی ضرر بزنند. از لحظه‌ای که کار توسعه دهندگان در کانادا تمام شد آن‌ها به شانگهای آمدند و حتی یک لحظه هم وجود نداشت که فردی در جایی ایده‌های خود را به این بازی وارد نکند.

از آن زمان تا کنون تقریباً یوبیسافت برای توسعه‌ی تمام بازی‌های خود روندی مشابه را پیش گرفته است اما به نظر می‌رسد بازی Assassin’s Creed 3 بیش از هر عنوان دیگری از یوبیسافت، ترکیبی شلخته و نامتوازن از ایده‌های ناقص باشد. البته مدت زمان توسعه‌ی بازی زیاد هم کم نبود اما برای عنوانی که محصول نهایی آن قرار است ترکیبی از ایده‌های فراوان و بخش‌های متفاوت بسیاری باشد مطمئناً جای سؤال است که چه میزان از این زمان به باید به شکل دادن به روند ساخت چنین بازی‌ بزرگی تخصیص یابد و آیا این زمان به بازی Assassin’s Creed 3 اختصاص یافته است یا خیر؟ به نظر می‌رسد جواب این سؤال منفی باشد.

علاوه بر این بازی Assassin’s Creed 3 مانند نسخه‌ی قبلی آن، Revelations، فضا و حال و هوای نسخه‌های قبلی را نادیده می‌گیرد. این کار مطمئناً کمکی به بهتر شدن بازی نمی‌کند. در نسخه‌های قبلی مجموعه‌ی اساسینز کرید، بازیکن بر روی سقف ویلاها و شهرهای متراکم و پر از ساختمان حرکت می‌کرد اما بازی Assassin’s Creed 3 بازیکنان را به شهرهایی با کوچه‌های عریض و جنگل‌های انبوه آمریکا می‌برد. هر چند این فضای بستر مناسبی را برای روایت داستانی جالب را فراهم می‌کند اما این فضا مطمئناً با شیوه‌ی گیمپلی بازی به طور کامل سازگار نیست.

۹٫ Assassin’s Creed Unity

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

آیا تا به حال تخریب کنترل شده‌ی یک ساختمان مسکونی را از نزدیک دیده‌اید؟ این توصیفی است که با شنیدن نام بازی Assassin’s Creed Unity ممکن است در ذهن بسیاری تداعی شود. مانند تخریب و نابودی کامل یک هتل قدیمی برای بازسازی آن. دستیابی به این مهم نیاز به دانش فراوان، برنامه ریزی دقیق و توجه و دقت به جزئیات فراوانی دارد. تماشای این پدیده واقعاً زیباست اما بعد از اتمام آن، تنها چیزی که باقی می‌ماند سنگ و کلوخ است.

بازی Unity اولین نسخه از مجموعه‌ی اساسینز کرید است که به طور کامل برای کنسول‌ها و سخت افزار رایانه‌های نسل فعلی توسعه یافته است و با وجود اینکه ۴ سال از انتشار آن می‌گذرد شاید بتوان گفت که تا کنون از نظر جلوه‌های بصری برترین نسخه‌ی این مجموعه بوده است. این امر واقعاً اتفاق نادری در بازی‌های رایانه‌ای است و با توجه به سر و صدایی که سخت افزارهای جدید و سرعت پیشرفت آن‌ها به پا کرده است، معمولاً نسخه‌های جدید یک مجموعه حداقل از لحاظ جلوه‌های بصری بر نسخه‌های قدیمی‌تر برتری دارند.

همچنین در بازی Unity  بخش چند نفره در دل کمپین بازی قرار گرفته است و حالت بازی جداگانه‌ای به آن اختصاص نیافته است. در بازی‌های Assassin’s Creed بازیکن در نقش رهبر ارتشی از قاتلانی است که توسط AI کنترل می‌شوند اما در Unity هر فرد بخشی از یک تیم انسانی است. به نظر می‌رسد ترکیب این حالت چند نفره با جلوه‌های بصری چشم نواز برای تیم توسعه دهنده‌ی این بازی کار بسیار سنگینی بوده است و این تیم در دستیابی به اهداف خود موفق عمل نکرده. در هنگام عرضه‌ی این بازی در سال ۲۰۱۴ میلادی، Unity از باگ‌ها و مشکلات آزار دهنده (و گاهی اوقات خنده دار) فراوانی رنج می‌برد.

مانند بازی Revelations، با وجود نقص‌های این بازی، هنوز هم دلایلی برای تجربه‌ی آن وجود دارد. در Unity ایده‌ها و هنرنمایی‌های خاصی وجود دارد. بازسازی پاریس در این بازی در زمان انقلاب فرانسه شاید زیباترین و بهترین فضای موجود در کل مجموعه‌ی Assassin’s Creed باشد. بعد از انتشار این بازی که با مشکلات بسیاری همراه بود، توسعه دهندگان تقریباً این بازی را از پایه و اساس بازسازی کردند و اکنون با گذشت ۴ سال از انتشار این بازی و از بین رفتن مشکلات فنی و باگ‌های آن، تجربه‌ی Unity خالی از لطف نیست.

۸٫ Assassin’s Creed

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

چیزی که نسخه‌ی اول مجموعه‌ی Assassin’s Creed را خاص می‌کند (به جز مدل شخصیت‌های آن که شبیه مجسمه‌های خمیری داخل موزه‌ها است) این است که در هر لحظه از تجربه‌های آن حس خاصی دارید که در حال تجربه‌های یکی از غیر معقول‌ترین بازی‌های رایانه‌ای تمام تاریخ هستید.

لحظه‌ای خودتان را به جای مدیر ارشد استودیوی یوبیسافت در سال ۲۰۰۴ میلادی بگذارید، در این زمان بزرگ‌ترین بازی‌های رایانه‌ای روی کره‌ی زمین Half-Life 2، World of Warcraft و Grand Theft Auto هستند. مردی به نام «Patrice Désilets» که در کارنامه‌ی کاری خود بازی‌های Prince of Persia: The Sands of Time و Donald Duck  را دارد موفق می‌شود فرنچایز جدیدی را خلق کند که از لحاظ شهرت حتی با بازی Grand Theft Auto نیز رقابت می‌کند. اما تفاوت عمده‌ای میان این دو مجموعه وجود دارد. در  Assassin’s Creed خبری از تفنگ و ماشین و آهنگ‌های پاپ و یا فضاهای عظیم مولتی پلیر نیست.

این بازی در سرزمین مقدس در سال ۱۹۱۱ جریان دارد و بازیکن در آن در نقش یک قاتل در یک گروهک سیاسی مخفی قرار می‌گیرد. همچنین بازیکنان کنترل شخصیت دیگری را نیز به نام دزموند به دست دارند و این بخش از خط داستانی در زمان حال جریان دارد. دزموند در دستگاهی قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌تواند خاطرات ژنتیکی از اجداد خود را به یاد آورد. حتی این مقدار از پیچیدگی داستانی برای بازی کافی نبود و قصه تنها به اینجا ختم نمی‌شود. هم در زمان حال و هم در زمان گذشته جست و جویی برای یافتن شی‌ای در حال انجام است. این شی از سیب باغ بهشت الهام گرفته شده است و گویا قدرت کنترل ذهن انسان‌ها را دارد.

پس از شکل گیری ایده‌ی این بازی و توسعه و انتشار آن، بازی  Assassin’s Creed موفق شد نقدهای متوسط و نیمه مثبتی دریافت کند و منتقدان بیشترین ایرادی را که به این بازی وارد کردند، کمبود کارهایی بود که می‌شد در بازی انجام داد اما این بازی حتی قبل از انتشارش نیز موفق شد سر و صدای بسیار زیادی به پا کند. استودیوی یوبیسافت نیز بعد از آن با انتشار نسخه‌های فرعی و دنباله‌ها و محتوای بسیار زیاد دیگر از خجالت منتقدان در آمد و چندین سال بعد، ایراد اصلی منتقدان تبدیل شد به وجود محتوای بیش از حد در این مجموعه؛ مأموریت‌های جانبی اضافی، حالت‌های بازی اضافیو به طور کلی بازی‌های اضافی.

اگر اکنون دوباره به سراغ نسخه‌ی اول بازی Assassin’s Creed بروید ممکن است برای بار دیگر، یک نکته‌ی جالب را درباره‌ی این بازی کشف کنید: سادگی ناپخته‌ی این بازی ممکن است باعث شود ارتباط برقرار کردن با آن کمی دشوار باشد. چیزهای زیادی برای دیدن در این بازی وجود ندارد و حتی کارهایی که می‌توانید انجام دهید از این هم کمتر است. این بازی مانند قطره چکان کوچکی است که برای تغذیه‌ی خوره‌های رسانه از ایده‌های قدرتمند پر شده است.

۷٫ Assassin’s Creed ROGUE

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

این بازی را می‌توان به نوعی به عنوان دنباله‌ی بازی Black Flag به حساب آورد. بازی Assassin’s Creed Rogue به گذر سریع این مجموعه به ناخدایی کشتی، پیدا کردن گنج و دزد دریایی بودن، ادامه می‌دهد. بزرگ‌ترین تفاوتی که این بار وجود دارد این است که بازیکن در این بازی در نقشTemplarای قرار دارد که در گذشته  اساسین بوده است و اکنون تصمیم گرفته است برای انتقام از دوستان سابقش برای خیانت به او، شروع به شکار و کشتار آنان کند.

اما با این وجود برای تمام کسانی که طرفدار پیچش‌های داستانی هستند، قابلیت بازی کردن در نقش شخصیت منفی داستان ممکن است بحث‌هایی درباره‌ی مرز بین خوبی و بدی ایجاد کند. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است در هر دو دسته‌ی موجود در نزاع مرکزی مجموعه‌ی اساسینز کرید، اعضای فاسدی وجود داشته باشد که به مقاصد خوب و صادقانه‌ی گروه ضربه بزنند. مطمئناً بازی Assassin’s Creed Rogue به اندازه‌ی Black Flag غنی نیست و از لحاظ جلوه‌های بصری و زیبایی نیز پسرفت‌هایی نسبت به این نسخه داشته است (برای مثال جزایر گرمسیری که در بازی بلک فلگ وجود داشت حذف شده‌اند و با توندراهای قطبی جایگزین شده‌اند) و حتی تراکم خلاقیت و وجود نو آوری نیز در آن بسیار کاهش یافته است.

ممکن است حتی بعد از به پایان رساندن آن احساس کنید تنها بخش اندکی از بودجه‌ای که به عناوین دیگر مجموعه‌ی اساسینز کرید اختصاص یافته بود، برای این پروژه در نظر گرفته شده است. حتی بخش تبلیغات آن نیز مانند نسخه‌های دیگر اساسینز کرید نبود و این موضوع تعجبی نیز ندارد چرا که این بازی همراه با Assassin’s Creed Unity منتشر شد و Unity تقریباً تمام بودجه‌ای که قرار بود به بخش تبلیغات و بازاریابی اختصاص یابد را بلعید.

یکی از آرزوهای از بین رفته‌ی طرفداران Black Flag این بود که بازی  Assassin’s Creed Rogue آن طور که شایسته‌اش بود، پشتیبانی می‌شد و به توسعه‌ی آن به میزان کافی توجه و اهمیت داده می‌شد چرا که مجموعه‌ی اساسینز کرید با تمام توان خود سعی کرد تمرکز این مجموعه را از پارکور به بخش کشتیرانی انتقال دهد و این موضوع توسط طرفداران نیز پذیرفته شد و به مذاق آنان خوش آمد. البته شاید این آرزوهای طرفداران کاملاً هم از بین نرفته باشد و بازی پیش روی استودیوی یوبیسافت یعنی  Skull & Bones که در آن باید با کشتی‌های دیگر به نبرد بپردازید، بتواند خواسته‌ی دیرینه و به گور برده شده‌ی این افراد را دوباره زنده و برآورده کند.

۶٫ Assassin’s Creed Syndicate

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

بازی Assassin’s Creed Syndicate تقریباً تمام اهدافی که قرار بود Unity به آن دست پیدا کند را ارائه می‌کند. شاید بتوان گفت که بازی Assassin’s Creed Syndicate به نوعی بازگشت به ریشه‌های این مجموعه محسوب می‌شود. این بازی عناصر مخفی کاری و پارکور که در نسخه‌ی های اولیه‌ی مجموعه‌ی ASSASSIN’S CREED وجود داشت را گرفته است و عصاره‌ای از درام جنایی دوران ویکتوریا را به آن تزریق کرده است.

مطمئناً فضای لندن در بازی Assassin’s Creed Syndicate به اندازه‌ی شهر پاریس در Unity حیرت انگیز و چشم نواز نیست و مأموریت‌های این بازی از یک فرمول ثابت و تکراری پیروی می‌کنند اما می‌توان گفت که همه چیز در این بازی به اندازه‌ی کافی خوب و قابل قبول است. وجود دو شخصیت اصلی در بازی (یک دو قلو که یکی از آنان مردی جنگجو دیگری زنی مخفی کار است) به بازیکن اجازه می‌دهد بتواند از طرق مختلفی دشمنانش را نابود کند. و شاید مهم‌ترین نکته‌ی این بازی این باشد که بخش مبارزات با وسایل نقلیه در این بازی دیگر زجر آور نیست و بازیکنان را شکنجه نمی‌کند!

در آخر باید بگوییم که این بازی از مأموریت‌های تکراری، سیستم مبارزه‌ی تاریخ گذشته و کارهای ملال آور دیگری که مجبورید در آن انجام دهید، رنج می‌برد اما تجربه‌ی آن خالی از لطف هم نیست و ممکن است اوقات فراغت خوبی را برایتان فراهم کند.

۵٫ Assassin’s Creed  Origins

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

ممکن است از برخی جهات مختلف، بازی Assassin’s Creed Origins شما را به یاد نسخه‌ی اول مجموعه‌ی Assassin’s Creed بیندازد. البته بخش‌های مبارزه و مسیریابی تغییرات اساسی کرده‌اند و بازی Origins ممکن است نقشه‌ی راه استودیوی یوبیسافت برای دهه‌ی آینده‌ی مجموعه‌ی Assassin’s Creed باشد. در عین حال بازیکنان با تجربه‌ی این عنوان احساس نخواهند کرد که ایده‌های جاه‌طلبانه و جدید بسیاری در آن وجود دارد بلکه این بازی بیشتر شبیه آلبوم برترین آهنگ‌های یک هنرمند است. هر چیزی که در این بازی وجود دارد حس جدیدی را به بازیکن منتقل می‌کند اما در عین حال ممکن است احساس کنید که قبلاً هم جایی دیگر این حس‌ها را تجربه کرده‌اید اما نه لزوماً در مجموعه‌ی Assassin’s Creed .

اما فضا و شخصیت‌های بازی قاعدتاً کاملاً جدید هستند. گاهی اوقات ممکن است حس کنید داستان بازی با سرعت خوبی پیش نمی‌رود و در روایت آن کمی عجله شده است. مکان‌ها و افرادی که در بازی وجود دارند حال و هوایی را ایجاد کرده‌اند که باعث شده است بازی از فضای اروپایی سابق خود فاصل بگیرد. سری Assassin’s Creed همیشه خود را در قالب بخشی از تاریخ که می‌توانید آن را بازی کنید، نشان داده است پس وجود مکان‌های جدید در آن همیشه قابل قبول و خوشایند است.

۴٫ Assassin’s Creed Odyssey

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

اگر Origins فونداسیون باشد، قطعاً بازی ASSASSIN’S CREED ODYSSEY خانه‌ای است که بر روی این فونداسیون بنا شده است. این بازی مطمئناً بر اساس نسخه‌ی قبلی‌اش ساخته شده است اما نقشه‌ی عظیم، تأکید بیشتر بر مبارزات تن به تن و عناصر نقش آفرینی عمیق‌تر باعث شده است در این فهرست، جلوتر از نسخه‌ی قبلی خود قرار گیرد.

البته تغییرات ایجاد شده در این بازی به اندازه‌ی فراز و نشیب‌هایی که در گذشته مجموعه‌ی Assassin’s Creed به خود دیده است، نیست اما باز هم این تغییرات باعث شده‌اند تجربه‌ی روان‌تر و خوشایندتری برای مخاطبان فراهم شود. داستان سرایی و درام نکته‌ای است که مجموعه‌ی Assassin’s Creed در آن استاد است و Odyssey نیز از این قاعده مستثنی نیست.. داستان این بازی به صورت قطره‌ای و اندک اندک، طی ساعت‌های متمادی و مأموریت‌های فراوان، به خورد بازیکن داده می‌شود و این نکته باعث می‌شود هر از چند گاهی با مرور داستان در ذهنتان مشتاق‌تر و هیجان زده تر شوید.

اما برای کسانی که حوصله‌ی دنبال کردن داستانی چندین ساعته را ندارند نیز نکات مثبت دیگری وجود دارد. Kassandra  و Alexios هر دو دارای شخصیت پردازی قوی و خوبی هستند و این برای اولین بار است که در مجموعه‌ی Assassin’s Creed  می‌توانید شخصیت قابل بازی را خودتان انتخاب کنید. بازی Odyssey وظیفه‌ی دیگری را نیز انجام می‌دهد که این وظیفه، بردن مخاطبان به سفری تاریخی است. یونان باستان در این بازی شامل دره‌های سنگی، چشم انداز های چندین کیلومتری و سواحلی با شن و ماسه‌ی سفید رنگ می‌باشد. همه چیز در این بازی رنگارنگ و زیباست و خوشبختانه قابلیت photo mode نیز در آن وجود دارد. جهان بازی به طور کلی حیرت انگیز است.

بالاتر از همه، مهم‌ترین دستاوردی که بازی ASSASSIN’S CREED ODYSSEY موفق به کسب آن شده است این است که این بازی ثابت کرد که یک حتی فرنچایز قدیمی متحجر نیز می‌تواند تحول پیدا کند. این بازی ویژگی یا خصوصیت خاصی که قبلاً در بازی‌های دیگر مشاهده نشده باشد، ندارد اما مشخص است که توسعه‌ی آن با دقت، علاقه و مهارت خاصی انجام گرفته است. چندی پیش نیز نمرات و نقدهای این بازی منتشر شد و ASSASSIN’S CREED ODYSSEY توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند.

۳٫ Assassin’s Creed 2

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

بازی Assassin’s Creed 2 دقیقاً تمام عناصری را که برای ایجاد یک بازی خوب لازم بود، به میزان مساوی با یکدیگر ترکیب کرد و تعادلی بین ایده‌ی موجود در نسخه‌ی اولیه‌ی Assassin’s Creed و Brotherhood برقرار کرد. برخی معتقدند این بازی نقطه‌ی اوج مجموعه‌ی ASSASSIN’S CREED است و شاید حرفشان نیز تا حدودی منطقی باشد. فضای این بازی (ونیز، واتیکان و اطراف شهر توسکان) متنوع و رنگارنگ است.

شاید به نظر برسد داستان این بازی بسیار از هم گسسته و آشفته است اما مطمئناً این داستان با دقت عمیقی طراحی شده است. همچنین بازی Assassin’s Creed 2 شروع سه‌گانه‌ای بود که داستان کامل شخصیت اول بازی یعنی Ezio را روایت می‌کرد. Ezio یک قاتل ایتالیایی سرکش بود. شیوه و استایل خاص او به گونه‌ای بود که شخصیت‌های اول دیگر نسخه‌های این مجموعه به سختی می‌توانند حتی به او نزدیک شوند. این بازی را شاید بتوان معادل فیلم‌هایی مثل A New Hope، Alien و The Godfather دانست. این بازی محشر است اما دنباله‌های بهتری دارد.

۲٫ Assassin’s Creed 4: Black Flag

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

آزمون و خطا و انحراف از مسیر اصلی برای آزمایش و دیدن نتیجه، در مجموعه‌ی Assassin’s Creed بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. این باز خالقان Assassin’s Creed، بازی را به طور کلی از مسیر اصلی خود منحرف کردند و ریسک بزرگی را متحمل شدند و ریسک آن‌ها نیز نتیجه داد. این که از طرفداران بخواهید ساعت‌ها از زمان خود را صرف ناخدایی کشتی دزدان دریایی بکنند کاملاً با فلسفه‌ی سنتی این بازی که تمرکز بر مخفی کاری، سرعت و ارتش یک نفره بودن بود، در مغایرت قرار دارد. به نظر می‌رسد موفقیت بازی Assassin’s Creed 4: Black Flag یک علت ساده داشته باشد: توسعه‌ی این بازی کاملاً به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده پیش رفت که باعث شد اثری عالی از آب دربیاید.

آوازهایی که در کشتی خوانده می‌شوند، حیوانات حیرت انگیزی که در بازی وجود دارند، فراز و نشیب امواج دریا و حس مالکیتی که مخاطب نسبت به کشتی‌اش دارد همگی در کنار یکدیگر تجربه‌ای ناب را به مخاطب ارائه خواهند کرد. خط زمانی زمان حال نیز کمی با دیگر نسخه‌ها متفاوت است و نتیجه‌ی این امور باعث شده است بازی Black Flag به عنوان مجموعه‌ای کاملاً جدا از ASSASSIN’S CREED به نظر برسد. این بازی هیچ تعهدی به اصول کلی مجموعه‌ی ASSASSIN’S CREED ندارد و می‌توان حتی آن را بازی‌ای مستقل در نظر گرفت.

البته جای تأسف بسیار است که دنباله‌ی ASSASSIN’S CREED 4: BLACK FLAG در قالب بازی‌ای آنلاین و مبارزه‌ای میان کشتی‌ها، ظاهر شد. مطمئناً ظرفیت این بازی بسیار بیشتر از این‌ها بود و حداقل باید یک بازی جهان باز در قالب نسخه‌ای فرعی، برای ادامه‌ی این بازی در نظر گرفته می‌شد. اما شاید همین امر باعث شده باشد که بازی Black Flag تا کنون تازگی خود را حفظ کرده باشد و شاید اگر نسخه‌های فرعی دیگری از آن ساخته می‌شد، اکنون چنین از این بازی تعریف و تمجید نمی‌کردیم. استودیوی یوبیسافت تصمیم گرفت به جای اینکه بخش کشتیرانی و دزد دریایی را ادامه دهد به شیوه‌های سنتی خود بازگردد و تا کنون نیز به همان شیوه‌ها ادامه داده است.

۱٫ Assassin’s Creed Brotherhood

رتبه بندی بازی های مجموعه‌ی Assassin’s Creed

گاهی اوقات در سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی اتفاقاتی رخ می‌دهد که صرفاً هدفشان جذاب کردن داستان است و اگر کمی به این اتفاقات فکر کنید می‌بینید که اصلاً با عقل جور در نمی‌آیند. این اتفاقات وقتی رخ می‌دهد که نویسندگان داستان سعی می‌کنند به منطق اساسی‌ای که داستان بر پایه‌ی آن بنا نهاده شده است، فشار بیاورند و گاهی اوقات هم ممکن است این منطق را از بین ببرند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد دیگر بازگشت به نقطه‌ی اولیه و منطق اساسی داستان غیر ممکن است. به عبارت این امر مانند این است که بخواهیم خمیردندانی که از جایگاهش خارج شده است را دوباره به ظرفش بازگردانید. برای مثال سریال Happy Days را در نظر بگیرید. در این سریال شخصیتی به نام Fonzie  وجود دارد که نماد خونسردی است و می‌تواند تقریباً هر کار غیر ممکنی را انجام دهد. نویسندگان سعی کرده‌اند این ویژگی‌های شخصیتی او در داستان ظهور پیدا کند. در یکی از قسمت‌ها Fonzie در حال اسکی کردن بر روی آب است و از روی یک کوسه می‌پرد.

تقریباً می‌توان گفت که این کار باحال ترین کار ممکنی است که Fonzie  می‌تواند انجام دهد و این نقطه تقریباً پایان سریال Happy Days است. این اتفاق کمی احمقانه و غیر منطقی بود اما بعد از آن دیگر سازندگان چیز خاصی برای ارائه نداشتند و شخصیت Fonzie  نابود شد. به مثال دیگری توجه کنید. هومر سیمسون یک پدر کم عقل است. در یکی از قسمت‌ها او باعث می‌شود فرانک گرایمز به طور اتفاقی خودکشی کند. این کار احمقانه‌ترین کاری است که هومر سیمسون می‌تواند انجام دهد. این اتفاق هومر سیمسون را از یک پدر کم عقل به احمقی تبدیل کرد که حماقتش به قدری است که ممکن است حتی تلفات دهد!

هر دو قسمت این سریال‌های تلویزیونی فوق العاده بودند اما باعث شدند قسمت‌های بعدی جذابیت خاصی برای بیننده نداشته باشند. به این اتفاق به اصطلاح پریدن از روی کوسه (jump the shark) می‌گویند. در واقع بازی Assassin’s Creed: Brotherhood نیز در آن زمان از روی کوسه پرید! در واقع نقدهایی که به نسخه‌ی اول مجموعه‌ی ASSASSIN’S CREED در باب کمبود کارهایی که می‌توان در بازی انجام داد، وارد شد باعث شد بازی Assassin’s Creed: Brotherhood پر از هر چیزی باشد که در یک بازی می‌توان انجام داد.

در این بازی می‌توانید برای خود یاران assassin جمع آوری کنید، می‌توانید مانند یکی از رؤسای مافیا، رم را از پشت پرده کنترل کنید. می‌توانید از یک اسب به اسب دیگری بپرید و در همین حین فردی که بر اسب دیگر سوار است را نیز به بکشید. حرکات بازی تندتر شده است، سلاح‌ها مرگبارتر شده‌اند. تیر و کمانی نیز در بازی وجود دارد که در واقع نقش همان تپانچه را ایفا می‌کند. نقشه بازی پر از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید و مردمی که می‌توانید بکشید.

در زمان عرضه‌ی Assassin’s Creed: Brotherhood، این بازی مانند هدیه‌ای بسیار سخاوتمندانه از طرف یوبیسافت به بازی بازان بود اما آن‌ها نمی‌دانستند که خوبی بیش از حد این نسخه قرار است نسخه‌های بعدی این فرنچایز را نابود کند. مطمئناً Brotherhood ایده‌هایی را به این فرنچایز آورد که تکرار آن‌ها در نسخه‌های بعدی تبدیل به عادتی برای استودیوی یوبیسافت شد. این عادت برای بازیکنان بسیار ملال آور است. اما این ایده‌ها در آن زمان بسیار تازه و نو بودند و بسیار هم خوب توسعه یافته بودند. این بازی نقطه‌ی آغاز سقوط فرنچایز ASSASSIN’S CREED بود و استودیوی یوبیسافت نیز تقریباً هر سال نسخه‌ای مشابه از آن را به خورد بازیکنان داده است.

نظر شما چیست؟ آیا با انتخاب‌های این لیست موافقید. در بخش دیدگاه‌ها لیست پیشنهادی خود را ارائه دهید.

رای بدهید!

13 4

۴ دیدگاه ها

  1. من موافقم

    0
    پاسخ
  2. سلام
    قشنگ ترین نسخه این بازی نسخه الطیر یعنی نسخه اولیه بعدش نسخه دوم بعدش اتزیو و پیریاش دیگه نسخه جدیدش اصلا توجهم رو جلب نکرد مخصوصا نسخه اوریجینز که از لحاظ گرافیک و داستان داغون بود.اودیسی هم همون اوریجینزه با گرافیک بهتر .

    1+
    پاسخ
  3. واقا شما این رده بندی اشتباه تشخیص دادین.من تمام سری های اساسین کرید رو داشتم و با قاطعیت میگم اساسین کرید بلک فلک از همه گنتر است و اساسین کرید یونیتی با اینکه نقص دارد ولی از همه بهتر است

    0
    پاسخ
    • دوست عزیز رتبه بندی براساس میزان محبوبیت و تاحدی سلیقه نویسنده است و در کل رتبه بندی چون براساس امتیاز و یا مرجع رسمی نبوده سلیقه ای محسوب میشه و هر کس میتونه نظر متفاوتی داشته باشه

      0
      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.