دنبال کردن افزودن به علاقه مندی
82
PC
(Metacritic)
78
XONE
(Metacritic)
خانه » نقد و بررسی بازی Ashen | فرزند خلف Dark Souls

نقد و بررسی بازی Ashen | فرزند خلف Dark Souls

نام بازی :  Ashen

ناشر: Annapurna Interactive

سازنده: Aurora44

پلتفرم: کامپیوتر و ایکس باکس وان

سبک: اکشن-نقش آفرینی

تاریخ انتشار : ۷ دسامبر (۱۶ آذر)

دانلود برای کامپیوتر از طریق این لینک

From Software با انتشار عنوان Demon’s Souls موفق شد تحولی در صنعت بازی‌های ویدیویی ایجاد کند. این شرکت در ادامه با عرضه‌ی مجموعه‌ی Dark Souls به کار خود ادامه داد و موفق شد سبک خاص خود را به مخاطبان بشناساند. بسیاری از توسعه دهندگان بازی سعی کرده‌اند که با الهام از این عناوین، بازی منحصر به فردی خلق کنند. از جمله‌ی این عناوین می‌توان از Salt and Sanctuary و Death’s Gambit که دو بعدی بودند و Nioh که ساخته‌ی استودیوی تیم نینجا است و یک بازی کامل منحصر به فرد است نام برد. چنین عناوینی سعی کردند فرمول فروم سافت ور را  اندکی تغییر دهند و چیز جدیدی خلق کنند اما Aurora44 در بازی Ashen هیچ ترسی از نشان دادن منبع الهام خود ندارد. این استودیو حتی سعی نمی‌کند تا این موضوع را مخفی کند. نتیجه‌ی این عمل اثری شده است که شاید بتوآن را با عنوان “دارک سولزِ سبک‌تر” خواند. البته این موضوع را نمی‌توان کاملاً نکته‌ای منفی دانست. در ادامه‌ی نقد و بررسی با سایت نوین اسپات همراه باشید.

در واقع Ashen دقیقاً مشابه یک بازی از سری دارک سولز است. این بازی با روایت داستانی درباره‌ی تاریکی و روشنایی و مبارزات بر پایه‌ی درجه‌ی استقامت و باس فایت های درگیر کننده از همان ابتدا شما را به یاد سری سولز می‌اندازد. در دهه‌ی اخیر بازی‌های بی شماری مشابه سری سولز منتشر شده اما شاید بتوان در میان این عناوین Ashen را خالص‌ترین و پرداخته شده ترین آن‌ها خواند. می‌توان هم با دیدی مثبت به این موضوع نگریست و هم با دیدی منفی. اگر بخواهیم با دید منفی به آن نگاه کنیم باید بگوییم که الگو برداری صرف از یک اثر باعث کشته شدن خلاقیت و نبودن چیزهای جدید می‌شود. نمی‌توان این بازی را چیزی اصیل خواند که دارای هویتی مستقل باشد و با شنیدن نام آن به طور نا خود آگاه نام دارک سولز در ذهن تداعی می‌شود. اما اگر بخواهیم به جنبه‌ی مثبت آن هم نگاه کنیم باید بگوییم که Ashen بازی خوبی است چرا که ایده‌ای که سازنده‌ی آن در ذهن داشته است، هرچند تکراری بوده است، اما بسیار ماهرانه و بی نقص اجرا شده است و هرگاه اجرا سازی یک ایده به خوبیِ اجرا سازی ایده‌ی این بازی باشد، صرف نظر از خود ایده، عدم وجود اصالت اهمیت آن‌چنانی ندارد.

درست است که این بازی شباهات زیادی به سری سولز دارد اما توسعه دهنده برای این که مخاطبان متوجه تمایز این بازی با سری سولز شوند سعی کرده است برخی عناصر جدید را نیز به آن اضافه کند. در Ashen سعی شده است بر روی ارائه‌ی تجربه‌ای تمرکز شود که بر پایه‌ی ایجاد احساس اجتماعی بودن در مخاطب و اعتماد به کسانی که ملاقات می‌کنید باشد. سیستم سلاح‌های بازی در حالت تک نفره ممکن است اندکی از عناصر استراتژیکی مبارزات را کم کند اما با این وجود، Ashen به خوبی می‌تواند یک تجربه‌ی ماجراجویی ناب را به مخاطب منتقل کند، صرف نظر از اینکه مخاطب به صورت تک نفره آن را بازی می‌کند یا با همکاری دیگران.

داستان Ashen

شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را شاید بتوان جزو نکات مثبت Ashen به حساب آورد اما موردی که اکنون می‌خواهیم به آن اشاره کنیم چیزی است که بهتر بود سازنده در آن کمی خلاقیت و نوآوری بیشتری به خرج می‌داد؛ داستان. در Ashen شما در نقش یک شخصیت بی نام قرار خواهید گرفت. در ابتدا به ریشه‌های دنیای بازی گوش می‌کنید و متوجه می‌شوید که بعد از ناپدید شدن Ashen همه چیز در تاریکی و سیاهی فرو رفته است. Ashen شخصیتی خدا گونه است که قدرتی نامحدود دارد. بعد از این که یک انفجار ناگهانی، به طور موقتی باعث بازگشت روشنایی به این سرزمین می‌شود، باعث می‌شود پس از سال‌ها برای اولین بار همه قادر به دیدن باشند. این اتفاق باعث زده شدن جرقه‌ای برای جست و جو برای Ashen می‌شود. این جست و جو به این امید انجام می‌گیرد که با بازگشت او آخرین نشانه‌های تاریکی از بین برود.

شما در رأس این جست و جو قرار دارید و آن را رهبری می‌کنید. در این راه شما یکی از کمپ‌های راهزنان را می‌گیرید و آن را به پایگاهی به نام Vagrant’s Rest تبدیل می‌کنید. از این به بعد هدف شما جستجو در جهان بازی برای پیدا کردن مردمی که با خانه‌ی جدیدتان ملحق شوند و در یافتن Ashen به شما یاری رسانند، می‌شود. داستان بازی تقریباً همان قصه‌ی تقابل روشنایی و تاریکی است که در سری سولز دیده‌ایم البته یک تفاوت داستان اینجاست که در طول بازی با شخصیت‌های متنوع‌تری دیدار خواهید کرد که به صورت فعالانه‌ای در بهبود دنیا با شما همکاری خواهند کرد. این همکاری‌ها هم از طریق ارائه‌ی خدمات و هم از طریق همراهی بازیکن و کمک به او در مبارزات و حل کردن معماها صورت می‌گیرد. بر خلاف بازی‌های مجموعه‌ی سولز، در توسعه‌ی این شخصیت‌ها توجه و تلاش زیادی صورت گرفته است و نتیجه آن این است که بازیکن واقعاً به آن‌ها و تلاش‌هایشان اهمیت می‌دهد. داستان بازی به خودی خود چیز درگیر کننده‌ای ندارد اما این شخصیت‌ها دلیل خوبی برای به پایان رساندن بازی هستند.

گیم پلی Ashen

سیستم مبارزات در این بازی شدید و چالش بر انگیز است. اما این سیستم به هیچ وجه ناعادلانه نیست. حمله، دفاع و جاخالی دادن هر یک به میزان متفاوتی از درجه‌ی استقامت شما کم می‌کند و مدیریت هوشمندانه‌ی درجه‌ی استقامتتان رمز موفقیت در بقا و پیروز شدن در مبارزات است. اگر قبلاً یک بازی مشابه سری سولز را تجربه کرده‌اید، مبارزات دقیقاً همان‌طوری است که فکرش را می‌کنید. دشمنان ضربه‌های سهمگینی به شما وارد می‌کنند و اگر تعدادشان زیاد باشد به راحتی می‌توانند شما را از پای در بیاورند. آموختن الگوهای حمله‌ی آن‌ها و فهمیدن حرکاتشان می‌تواند تمرین سرگرم کننده‌ای باشد. کنترل بازی به گونه‌ای است که رویکرد روشمندی را برای مبارزات در پیش رویتان قرار می‌دهد و با عادت کردن به آن در آن غرق می‌شوید و لذت فراوانی خواهید برد. باس فایت های بازی هم هیجان انگیز و خطرناک هستند. صرف نظر از نحوه‌ی بازی کردن شما، به احتمال زیاد باس فایت‌ها بخش‌هایی از بازی هستند که بیشترین مرگ‌های بازیکن مربوط به آن‌هاست.

باس‌های Ashen شما را مجبور می‌کنند که به طور پیوسته خودتان را با شرایط سازگار کنید. هیچ دو  باسی در این بازی رفتار مشابه ندارند. هر باس یک وسیله‌ی خاص دارد که بر نحوه‌ی مبارزه با  باس تأثیر چشمگیری دارد. برای مثال یکی از  باس فایت های وسط بازی، زنی غول آسا است که یک فانوس جادویی دارد. او از این فانوس جادویی استفاده می‌کند تا ضربات سهمگینی به شما وارد نموده و سلامتی خودش را افزایش دهد. شما می‌توانید با فاصله گرفتن از او، برای نابود کردن فانوس او تله بگذارید و در واقع خودتان را به عنوان طعمه قرار دهید. با این کار او از روی ناچاری فانوسش را به سمت شما پرتاب می‌کند و می‌توانید آن را نابود کنید. انجام این کار باعث می‌شود بتوانید آسیب بیشتری به او برسانید و درجه‌ی سلامتی او را بهتر کاهش دهید. اما با نابود کردن فانوس گران‌بهای او، این  باس وارد جنونی خشونت‌بار شده و به شیوه‌های متفاوتی به شما حمله می‌کند. تصمیم گیری در رابطه با اینکه فانوس را نابود کنید یا خیر بر عهده‌ی خودتان است. در برخی از موارد مانند همین مثال، پیدا کردن وسیله‌ی خاص هر  باس ممکن است آن باس فایت را بسیار ساده‌تر از قبل کند اما ممکن است شیوه‌ی بازی کردن شما را هم تغییر دهد. این امر برای باس فایتی که در آن گیر کرده‌اید می‌تواند بسیار مفید باشد و به طور کلی موضوع فوق‌العاده‌ای است.

به جای اینکه یک استراتژی ثابت و تکراری را برای همه‌ی باس‌ها به کار ببرید و احساس کنید برای پیروز شدن تنها راه ممکن این است که در همان استراتژی، بهتر از پیش عمل کنید، گاهی اوقات بازی برای امتحان کردن چیزهای جدید و استفاده از استراتژی‌های تازه به شما پاداش می‌دهد. همچنین این ویژگی  باس فایت ها باعث می‌شود احساس درماندگی و ناامیدی‌ای که در اثر گیر کردن بر روی یک  باس فایت و باختن‌های بیش از حد ایجاد می‌شود، کمرنگ‌تر شود. البته تعداد باس فایت های بازی نسبتاً کم است. علت این امر هم مدت زمان تقریباً کوتاه بازی است. با توجه به این که مدت زمان لازم برای به پایان رساندن بازی بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت می‌باشد و تعداد باس فایت ها نیز کم است، تک تک باس فایت ها عالی طراحی شده‌اند و شکست دادن هر یک از باس‌ها مطمئناً حس پیروزی و رضایت در شما ایجاد خواهد کرد.

به جز باس فایت ها بخش های چالش برانگیز دیگری نیز در بازی وجود دارد. در سیاه چال‌ها غالباً گوشه‌ها و نقاطی وجود دارد که مخفیگاه دشمنان است. آن‌ها به صورت ناگهانی از این مکان‌ها بیرون خواهد آمد و به شما حمله خواهند کرد. درست است که این جملات بسیار آشنا هستند و تداعی کننده‌ی شیوه‌ی بازی‌ای هستند که شاید در شما استرس ایجاد کند، اما یاد گرفتن گذر از چنین مکان‌هایی و پیشروی در بازی با حواس جمع، در شما حس رضایتمندی ایجاد خواهد کرد. شاید بتوان هر لحظه‌ی گیمپلی Ashen را با عبارت “آشنا ولی راضی کننده” توصیف کرد. با وجود این که کسی که سری سولز را بازی کرده باشد تمام عبارات بالا به گوشش آشناست اما باز هم بی انصافی است که بگوییم بازی Ashen هیچ گونه اصالتی ندارد. تأثیراتی که این بازی از سری سولز گرفته است حتی شاید برای کسی که آشنایی زیادی با عناوین FromSoftware نداشته باشد نیز واضح باشد و از همان ابتدا متوجه آن شود.

در Ashen تمرکز کمی بر روی stats شده است. سلامتی و استقامت تقریباً تنها چیزهایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید اما همان‌طور که گفتیم این بازی یک نسخه‌ی کوچک‌تر، سبک‌تر و جمع و جورتر از دارک سولز است، این موضوع به نفع بازی است و به بهتر شدن آن کمک کرده است. یکی از علت‌هایی که باعث شده است این موضوع به بهبود Ashen کمک کند این است که بازی به همان میزان که برای کهنه کاران این ژانر و کسانی که با سری سولز زندگی کرده‌اند جذاب است، برای تازه کارانی که با این سبک آشنایی ندارند نیز خوشایند است. کهنه کاران به لطف پیاده سازی بی نقص ایده‌ی بازی از آن لذت خواهند برد و تازه کارانی نیز که با بازی‌هایی مشابه سری سولز آشنایی ندارند به علت عدم وجود عناصر زیاد و گیج کننده با آن سریع‌تر ارتباط برقرار خواهند کرد.

با پیشروی در Ashen، تغییرات زیادی در بازی اتفاق می‌افتد و چیزهای جدیدی به شما نشان داده می‌شود. برای مثال اصلی‌ترین آن‌ها رشد Vagrant’s Rest که در واقع همان خانه‌ی شما است. NPC های جدید ساکن سرزمین شما می‌شوند و برای خود شروع به ساختن کلبه و خانه می‌کنند. با پیشروی بیشتر در بازی، تعداد خانه‌های ساخته شده افزایش می‌یابد و روستای شما به آرامی از یک مجموعه‌ی کوچک از کلبه‌ها، به چیزی بزرگ‌تر از آن تبدیل می‌شود. آرام آرام یک جامعه شکل می‌گیرد. بازرگانان و فروشندگان مغازه‌هایی باز می‌کنند و همان‌طور که حدس می‌زنید، به عنوان بازیکن این مورد حسابی به کارتان خواهد آمد. آپگریدهایی که در این مغازه‌ها وجود دارد روز به روز بیشتر به دردتان خواهد خورد. مشاهده‌ی رشد تدریجی Vagrant’s Rest در طول بازی حس بسیار خوبی دارد و اینکه NPC هایی که شخصیت پردازی خوبی دارند، این مکان را پر کرده است باعث می‌شود هر بار که به این مکان بازمی‌گردید بیشتر از دفعه‌ی قبل لذت ببرید.

این NPC ها غالباً مأموریت‌های خاصی دارند که اکثر این مأموریت‌ها حمله به نقاط مختلف در جهان بازی است. این مأموریت‌ها بسیار لذت بخش بوده و با انجام آن‌ها می‌توانید نقاط بیشتری از جهان چشم نواز بازی را ببینید. متأسفانه شما کنترلی بر چگونگی رشد Vagrant’s Rest ندارید. اما با این حال با انجام مأموریت‌ها تأثیرات کوچک و جالبی در آن خواهید گذاشت. به عنوان مثال Vorsa لباس‌هایی را می‌پوشد که از پوست حیواناتی دوخته شده است که شما برایش شکار کرده‌اید. در جهانی که دشمنان به طور پیوسته وجود دارند و با شکست دادن آن‌ها دوباره بازمی‌گردند، دیدن این که شما یک گوشه‌ای از جهان را برای خودتان دارید و تلاش‌هایتان تأثیراتی دائمی بر روی آن دارد می‌تواند بسیار فرح انگیز باشد.

در بالا به چندین مورد از تفاوت های Ashen با سری Dark Souls اشاره کردیم اما شاید بتوان گفت اصلی ترین این تفاوت ها این است که این عنوان برای co-op ساخته شده است. همکاری با دیگران یکی از مکانیک‌های پایه و اساسی در Ashen است. بازی کردن با دیگران باعث می‌شود همه چیز در این بازی یک درجه بالاتر رود. برای حل کردن برخی از معماها باید دو بازیکن حرکات خود را با یکدیگر هماهنگ کنند. اگر بازی کردن به همراه یک فرد دیگر ممکن نباشد، بازیکنان می‌توانند با هر یک از NPC هایی که در مسیر خود با او ملاقات کرده و آشنا شده‌اند، بازی کنند. البته آن‌ها گاهی اوقات عجیب و غریب رفتار می‌کنند مثلاً ممکن است گه گاهی به مکان مورد نظر که باید در آن قرار گیرند نروند اما اگر ناچارا با NPC بازی می‌کنید کارتان راه خواهد افتاد. چت صوتی در co-op وجود ندارد و بازی به هیچ طریقی به شما اعلام نخواهد کرد که فردی که با او همکاری می‌کنید یک بازیکن واقعی است یا یکی دیگر از NPC های داخل بازی.

فهمیدن این موضوع بر عهده‌ی خودتان است و می‌توانید از طریق شیوه‌ی رفتار آن‌ها و کارهایی که هنگام مبارزه و یا گشت و گذار در محیط انجام می‌دهند متوجه شوید که با یک انسان بازی می‌کنید یا یک NPC. این امر تأثیر بسیار جالبی بر شیوه‌ی تعاملتان با فردی که با او همکاری می‌کنید دارد و شاید احساس کنید به دوره انسان‌های نخستین باز گشته‌اید. تأثیر عدم وجود چت صوتی بر ساخته شدن اعتماد (و یا عدم اعتماد) به شخصیتی که با او بازی می‌کنید بسیار بالاست. حالت دو نفره بازی همچنین با فضای مینیمالیستی و اتمسفر تاریک Ashen سازگاری بسیار خوبی دارد. این ایده به خوبی در بازی جواب داده است و کسانی که با شما همکاری می‌کنند در برخی شرایط می‌توانند برایتان بسیار مفید باشند. شما می‌توانید اگر در مبارزه شکست بخورید یکدیگر را زنده کنید. درست است که این موضوع گاهی اوقات به میزان قابل توجهی از درجه‌ی سختی بازی می‌کاهد اما باز هم نمی‌توان گفت آن را به بازی ساده‌ای تبدیل می‌کند و تمام سختی آن را از بین می‌برد.

اگر دوست ندارید با دیگران همکاری کنید و به طور کلی ترجیح می‌دهید به صورت تک‌نفره بازی کنید و حتی دوست ندارید یک NPC هم شما را کمک کند، می‌توانید از یک آیتم در ابتدای بازی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد کاملاً به صورت تنها به بازی بپردازید. این کار مطمئناً درجه‌ی سختی Ashen را بالا می‌برد و تجربه‌ی آن شباهت بیشتری به سری سولز پیدا می‌کند. اما چنین کاری توصیه نمی‌شود. پذیرفتن چنین چالشی و انتخاب درجه سختی بالاتر ارزش این را ندارد که از ماجراهایی که در همراهی با یک شخصیت دیگر برایتان رخ خواهد داد، چشم پوشی کنید. حتی اگر با یک NPC بازی کنید باز هم با حداقل یک یا دو شخصیت ارتباط برقرار خواهید کرد و این امر تجربه‌ی کلی Ashen را بهبود می‌بخشد. یک ماد برای بازی ساخته شده است که حداکثر درجه‌ی سلامتی و استقامت شما را کاهش می‌دهد. اگر واقعاً به دنبال چالش هستید توصیه می‌شود از این ماد استفاده کنید زیرا راه بهتری برای افزایش درجه‌ی سختی بازی است و شما را از لذت همکاری با دیگران نیز محروم نمی‌کند.

البته یک مشکل کوچک هم در هنگامی که با NPC به عنوان همراه، بازی می‌کنید وجود دارد. این مشکل مربوط به سلاح‌های موجود در Ashen است. سلاح‌ها در این بازی سه نوع دارند: تبر، چکش و نیزه. اما سلاح‌هایی هم که متعلق به یک کلاس هستند می‌توانند ضربات متفاوتی را وارد کنند. برای مثال برخی از تبرها یک انیمیشن ضربه‌ی افقی سریع دارند که به شما اجازه می‌دهد قبل از این که دشمنتان فرصت واکنش نشان دادن پیدا کند به او ضربه بزنید. برخی سلاح‌های دیگر هم یک ضربه‌ی افقی کندتر دارند که با استفاده از آن می‌توان به سادگی چندین هدف را مورد اصابت قرار داد. این امر باعث می‌شود لایه‌های جدیدی از استراتژی مبارزه به بازی اضافه شود و انتخاب کردن سلاح تنها بر این پایه نباشد که بازیکن قوی‌ترین سلاحی را که پیدا می‌کند بردارد.

مشکلی که در بالا به آن اشاره کردیم زمانی رخ می‌دهد که همراه با یک NPC در حال بازی کردن هستید. در این حالت نمی‌توانید انتخاب کنید که همراهتان چه سلاحی را انتخاب می‌کند. البته می‌توان تقریباً با هر سلاحی از پس تمامی دشمنان بازی Ashen بر آمد اما در چندین جای بازی و در یکی از باس فایت ها، انیمیشن سلاح انتخابی تأثیر چشمگیری بر شانس بقای شما و همراهتان دارد. اینکه نمی‌توانید سلاح انتخابی همراهتان را شما تعیین کنید و او به صورت اتفاقی سلاح خود را انتخاب می‌کند در واقع عنصر ناخواسته‌ی شانس را وارد بازی می‌کند. وارد شدن شانس در مبارزه چیز خوبی نیست چرا که پیروزی در مبارزات باید تنها بر پایه‌ی مهارت بازیکن باشد. البته اتفاقی که به آن اشاره کردیم به ندرت رخ می‌دهد اما هنگامی که این اتفاق رخ دهد بازیکن متوجه آن خواهد شد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این عنوان با سری Dark Souls درجه‌ی سختی آن است. درست است که Ashen از سایر عناوین اکشن ماجراجویی سخت‌تر است اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را با عناوین سری سولز هم سطح دانست. از پای در آوردن دشمنان معمولی سختی زیادی ندارد و اگر کورکورانه به آن‌ها حمله نکنید و اندکی حوصله و دقت به خرج دهید با مشکل بزرگی مواجه نخواهید شد. در این بازی به اندازه‌ی سری سولز مجازات نخواهید شد. باس فایت ها هم کمی درگیر کننده هستند اما می‌توان‌ آن‌ها را مدیریت کرد. اگر با همکاری یک بازیکنِ باتجربه‌ی دیگر بازی کنید تقریباً هیچ سختی‌ای نخواهید کشید. یکی دیگر از مواردی که Ashen را ساده‌تر می‌کند این است که در این بازی سیستم leveling وجود ندارد و تنها با عوض کردن تجهیزاتتان می‌توانید سطح خود را تغییر دهید. تمام سلاح‌ها، سپرها و قسمت‌های زره ای که پیدا می‌کنید می‌توانند آپگرید شوند. این کار با پرداخت واحد پول اصلی داخل بازی انجام می‌شود. این پول هم از طریق کشتن دشمنان به دست می‌آید پس می‌توان گفت سیستم آپگرید لول به شیوه‌ی متفاوتی در بازی وجود دارد.

طراحی‌های بصری بازی

با تجربه‌ی بازی متقاعد می‌شوید که الهامات گرفته شده و تأثیرات پذیرفته شده از سری سولز این بازی را به یک کپی برداری تبدیل نکرده است. شاید مثالی که بتواند به بهترین نحو منظور را تفهیم کند طراحی بصری بازی باشد. طراحی بصری کاملاً مینیمالیستی است اما به طرز عجیبی زیباست. تقریباً هر فریم این بازی دارای لطافت و ظرافت خاصی است که مطمئناً بر مخاطب تأثیر خواهد گذاشت. در این بازی از رنگ‌ها، نورپردازی و سایه‌ها به نحو احسن استفاده شده‌اند و زیبایی تصاویری که در این بازی مشاهده می‌کنید مطمئناً تا مدت‌ها به یادتان خواهد ماند. تمام کاراکترهای دنیای Ashen فاقد چهره هستند. این امر نیز بر حس هنری و زیبایی‌های بصری بازی افزوده است. بر روی صورت آن‌ها هیچ نقشی وجود ندارد و تنها موها و شکل جمجمه‌شان با هم متفاوت است.  دنیای بازی نیز غنی از جزئیات و ریزه کاری است و با دیدن آن محو تماشا خواهید شد. این شیوه‌ی بصری در شکل دادن به حس و حالت بازی نقش مهمی دارد و حس و حالت در Ashen از اهمیت بالایی برخوردار است.

همان‌طور که برای توصیف یک عنوان از سری سولز به همان میزان که باید به مکانیک‌های بازی پرداخت، باید به توصیف اتمسفر و فضای بازی اهمیت داد، برای توصیف Ashen هم باید به اتمسفر و حالت بازی اهمیت ویژه‌ای داد. بازی دارای فضایی سنگین، غم انگیز، محزون، افسرده و تأثیر گذار است. یکی دیگر از تفاوت‌های Ashen با سری سولز طراحی جهان است. مجموعه‌ی سولز در طراحی دنیاهای خود تقریباً به فلسفه‌ای مشابه بازی‌های سبک Metroidvania پایبند است. یعنی مراحلی که به هم مربوط‌اند به طور دائم تکرار می‌شوند. Ashen دارای چنین محدودیت‌های از پیش تعیین شده‌ای نیست. سیاه چال‌های بازی بسیار باریک هستند و تقریباً تنها دارای راهرو می‌باشند اما تمام مکان‌های دیگر بازی اوپن ورلد است. جهان بازی زیاد بزرگ نیست اما هیچ‌گاه در آن احساس کوچکی نیز نخواهید کرد. این جهان همیشه انگیزه‌ی زیادی را در شما برای گشت و گزار ایجاد می‌کند. البته بخش اعظم این انگیزه برای دیدن مکان‌های بیشتری از جهان زیبای بازی و لذت بردن از طراحی بصری آن است.

جمع بندی
جمع بندی؛ ایده‌ای تکراری اما پرداختی منحصر به فرددر نهایت باید بگویم که شاید نتوان Ashen را بازی اصیلی خواند. این بازی بخش عظیمی از هویت خود را از بزرگان صنعت بازی‌های ویدیویی قرض گرفته است و همین موضوع باعث شده است با بازی کردن آن احساس آشنایی شدیدی به شما دست دهد. این حس آشنایی به ندرت باعث آسیب رساندن به تجربه‌ی بازی می‌شود چرا که شرکت سازنده‌ی بازی توانسته است نشان دهد که به خوبی فهمیده است که چه چیزی باعث ایجاد یک بازی خوب در سبک بازی‌های مشابه سری سولز می‌شود و ایده‌های قرضی خود را به نحو احسن اجرایی کرده است. Ashen تلاش زیادی می‌کند تا خودش را از سایر بازی‌های سبک سولز متفاوت جلوه دهد. درست است که سیستم مبارزات از همان مکانیک‌های بر پایه‌ی استقامت استفاده می‌کند اما وجود ویژگی‌هایی در این بازی که باعث می‌شود حس اجتماعی بودن و ارتباط با دیگران در بازیکن ایجاد شود، خود به تنهایی کافی است که تجربه‌ی این عنوان ارزشش را داشته باشد.حتی هنگامی که با NPC ها به عنوان همراه خود بازی می‌کنید، تلاش آن‌ها برای کمک به شما باعث می‌شود که به سرنوشت تمام افراد مختلفی که در سفر خود با آن‌ها ملاقات می‌کنید، اهمیت دهید. روابطی که در این بازی با دیگران برقرار می‌کنید مهم‌ترین بخش ماجراجویی شما در Ashen را رقم می‌زند و کمک به دوستانتان انگیزه‌ای قوی برای ادامه‌ی بازی می‌باشد. فضای غم بار بازی به خوبی از طریق بهره گیری از نورپردازی و طراحی هنری به مخاطب نشان داده می‌شود. این بازی از جلوه‌های بصری ساده اما تأثیر گذاری بهره می‌برد. همچنین برای اجرای آن بر روی رایانه‌ی شخصی خود نیاز به سیستم قدرتمندی نخواهید داشت. یک PC نسبتاً قوی می‌تواند بدون هیچ مشکل عمده‌ای بازی را با تنظیمات گرافیکی Ultra اجرا کند. برای دانلود بازی برای PC می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.
نقاط قوت
  • شخصیت پردازی خوب
  • طراحی هنری عالی
  • حالت co-op سرگرم کننده
  • باس فایت های جذاب
  • فضای غم انگیز و حزن آلود
نقاط ضعف
  • کمبود نوآوری
  • داستان بازی درگیر کننده نیست
8
عالی

رای بدهید!

0 0

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.