دنبال کردن افزودن به علاقه مندی ها
خانه » نقد و بررسی بازی Anthem | مردان آهنین اما خسته کننده Bioware

نقد و بررسی بازی Anthem | مردان آهنین اما خسته کننده Bioware

Anthem

 Anthem

توسعه دهنده: Bioware

ناشر: EA

پلتفرم: پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و کامپیوتر

تاریخ عرضه: ۲۲ فوریه (۳ اسفند)

ژانر: اکشن نقش آفرینی

بازی Anthem جدیدترین ساخته استدیو محبوب BioWare است که بر اساس خلاقیت‎هایی که قرار بود به نمایش بگذارد، عنوانی مورد انتظار و جذاب تلقی می‎شد. در این مقاله، به نقد و بررسی این بازی پرداخته و به این سوال که آیا BioWare در جدیدترین ساخته خود موفق بوده است یا خیر، پاسخ خواهیم داد. در ادامه با نقد و بررسی بازی همراه وبسایت نوین اسپات باشید.

بازی Anthem شروعی زیبا دارد. مرحله اول، شما را در قلب داستان بازی می‎گذارد و معرفی خوب و مناسبی است. شما Freelancer تازه کار هستید. این گروه، افرادی هستند که مسئول متوقف کردن جریان‎هایی به اسم Cataclysms هستند. این افراد، قهرمان‎هایی در لباسی مکانیکی به نام Javelin هستند که هر تهدیدی علیه بشریت را متوقف می‎کنند. جهان این بازی، توسط افرادی به نام Shapers (شکل دهنده‎ها) و با استفاده از چیزی به نام The Anthem of Creation ساخته شده ولی به دلیلی ناشناخته و نامعلوم، این افراد ناپدید می‎شوند و کارشان یعنی ساخت کامل این جهان، ناتمام می‎ماند. وسائل مختلفی از آنان از قبیل The Anthem باقی می‎ماند ولی بدون حضور سازندگان، این وسیله که زمانی برای ساخت جهان استفاده شده بود، ناپایدار می‎شود و لحظاتی به نام Cataclysms را ایجاد می‎کند که در اثر آن، به شکل خشونت آمیزی چیزهای مختلف در هم شکسته شده و موقعیت‎های سخت و خطرناکی پدید می‎آید. پس شما و چند تیم دیگر، وظیفه دارید جدیدترین Cataclysm که با نام Heart of Rage شناخته می‎شود را متوقف کنید.

ماموریت ابتدایی بازی، دقیقاً انتظاری را برآورده می‎کند که از BioWare می‎توان داشت. تنوع مناسب دشمنان، کنترل کردن یک Javelin و لذت پرواز با آن، شخصیت‎هایی که در همان لحظات اول برای‎تان مهم شده و سعی در محافظت از آنان دارید. حتی قدرت گرافیکی بازی نیز در این مرحله به وضوح به چشم می‎آید. البته، قطعاً همانطور که می‎توان انتظار داشت، همه چیز خوب پیش نمی‎رود و مبارزان شکست می‎خورند. همانند دیگر آثار BioWare، شکست در وهله اول و کشته شدن تعداد زیادی از افراد تاثیرات زیادی اعمال کرده و شما را به درون داستان فرو می‎برد. دقیقاً بعد از این جریان است که تازه مشکلات بازی نمایان می‎شوند.

نقد و بررسی anthem

بعد از جریانات ذکر شده، بازی دو سال به جلو می‎رود. در آن زمان، دیگر خبری از Freelancerها نیست و بسیاری از آنان تنفر دارند. حال، شما فردی با تجربه هستید که بسیاری از افراد شما را شناخته و برای‎تان احترام قائل‎اند. منتها مشکل اینجاست که بازی فوراً حقایق جهان خود از قبیل Shaper ها، عتیقه‎هایی که از آنان باقی مانده و بسیاری مفاهیم سنگین را در مکالمات‎تان با دیگران دخالت می‎دهد آن هم در حالی که هیچ توضیح خاصی پیرامون این مفاهیم داده نشده و شما هنوز به درک درستی از این‎ها نرسیده‎اید! در ادامه داستان، می‎فهمیم که بعد از این دو سال، بشریت پشت دیوارهایی مخفی شده و Anthem نیز باعث به وجود آمدن هیولاهای خطرناک و Cataclysm های دیگر شده است. شما یکی از Freelancerهای باقی‎مانده هستید که در قلعه‎ای به نام Tarsis ساکن‎اند و تقریباً به عنوان مزدور فعالیت می‎کند زیرا کسی به آنان اعتماد ندارد.

داستان بازی تقریباً در سطح مناسبی قرار دارد منتها ایراداتی نیز به آن وارد است. تیم بازیگری، کارشان را به خوبی انجام داده‎اند و حس حال‎های مختلف را به خوبی می‎توان در صورت شخصیت‎ها دید. با این حال، روایت بازی ضعیف عمل می‎کند و باعث می‎شود نه صحنه‎های دراماتیک و نه صحنه‎های احساسی، آن گونه که باید خود را نشان ندهند و تاثیر خاصی بر جای نگذارند. حتی این نکته که چرا Freelancerها اینقدر منفور شده‎اند نیز هیچ‎گاه به درستی پاسخ داده نمی‎شود.

نقد و بررسی anthem

گیم‎پلی Anthem تقریباً همان چیزی است که از عنوانی این چنینی می‎شود انتظار داشت. ماموریت مورد نظر را دریافت می‎کنید، به بیرون رفته و با تعدادی از دشمنان مبارزه می‎کنید و با اقلامی که از محیط دریافت کرده و یا کشف کرده‎اید، به قلعه‎تان باز می‎گردید. دقیقاً به همین سادگی! در قلعه می‎شود با افراد مختلف گفت و گو کرد، ماموریت دریافت کرد و یا با استفاده از چیزهایی که به دست آورده‎اید، Javelin را دستکاری کرده و آن را بهبود ببخشید. شاید همین Javelin بهترین بخش Anthem باشد. این زره که ترکیبی از زرهی مکانیکی و Power Armor است، قابلیت پرواز نیز دارد و این ویژگی به شدت زیبا و لذت بخش است. جلوه‎های بصری بازی در حین پرواز، به شدت فراوانی چشم نوازاند و حتی نحوه حرکت و گذر از زیر درختان، از آسمان و یا حتی از زیر یا درون آبشارها، حسی جذاب و خواستنی را منتقل می‎کند. کنترل کردن آن نیز بسیار راحت و روان است و حتی در بالاترین سرعت، مشکلی از لحاظ کنترل نخواهید داشت. ویژگی‎های مختلفی که هر Javelin دارد، پرواز با آنان را بیش از پیش نیز زیبا و متفاوت می‎کند.

قلعه Tarsis مکانی جالب است خصوصاً زمانی که بتوانید همه ویژگی‎های آن را باز کنید. منتها چه در ابتدا و چه زمانی که به طور کامل می‎شود از آن استفاده کرد، تا حد زیادی محدود کننده به نظر می‎رسد. حرکت در این قلعه، به صورت دوربین اول شخص بوده و سرعت حرکت بازیکن نیز به شدت کند است. گاهی پیدا کردن شخصیتی که بتوان ماموریتی را از او دریافت کرد و سپس بازگشت به سمت Javelin برای رفتن به ماموریت، به شدت طولانی می‎شود و به راحتی اعصاب‎تان را خورد می‎کند. از طرف دیگر، در وسط ماموریت‎ها نیز به هیچ وجه قادر به عوض کردن تجهیزات‎تان نخواهید بود مگر این که دوباره به قلعه بازگردید. بعد از اتمام هر ماموریت نیز مجبورید به قلعه باز گردید و ماموریت بعدی به طور اتوماتیک شروع نمی‎شود. ممکن است بگویید خب سختی این کار کجاست؟ سختی آن است که در هر بار جابجایی میان میدان جنگ و قلعه، صفحه‎های لودینگ نمایان شده و گاهی آن قدر طولانی می‎شوند که به راحتی می‎توانند کاری کنند که از ادامه منصرف شوید!

نقد و بررسی anthem

چند ساعت ابتدایی بازی به شدت خسته کننده است. شخصیت‎هایی که ملاقات‎شان می‎کنید چیز جالبی ندارند و بسیار حوصله سربر هستند. البته این در مورد همکارتان که Owen نام دارد، صدق نمی‎کند و شاید دیالوگ‎های وی، از معدود دیالوگ‎های جذاب بازی باشد. حتی ماموریت‎هایی که در ابتدا به شما محول می‎شود، به هیچ وجه چیز جالب و خاصی نیستند. اگر فکر می‎کنید با چیزی مانند سیستم دیالوگ Mass Effect روبرو می‎شوید، باید بگوییم که در اشتباهید. هیچ اثری از چنین دیالوگ‎هایی نیست. شما تنها با دو گزینه روبرو هستید که هیچ کدام تاثیر چندانی در پیش‎برد دیالوگ‎های مورد بحث ایفا نمی‎کنند و تعداد اندکی از آنان جذاب و ارزشمند هستند. البته، برخی از داستان‎ها و شخصیت‎های فرعی جذابیت و گیرایی مناسبی دارند و از حرف زدن با آنان یا گوش کردن به سخنان‎شان لذت برده و حس عنوانی از BioWare به خوبی منتقل می‎شود.

با وجود مشکلات ریز و درشت، مبارزات بهترین بخش بازی هستند. چهار نوع Javelin در بازی قرار دارد که هر یک استایل مبارزه مخصوص به خود را دارند و شما محدود به آنی که در اول برگزیدید نیستید و با پیشرفت در بازی، می‎توان نوع آن را تغییر داد. پس همیشه در حال تجربه کردن حالت‎های مبارزه جدید هستید و این بخش می‎شود گفت هرگز خسته کننده نمی‎شود. اسلحه‎ها به خودی خود جذاب و خوب‎اند ولی توانایی‎های Javelin به آن اضافه شده و بیش از پیش مبارزات را درگیر کننده و جذاب می‎کند.

مراحل Anthem را می‎شود به تنهایی، همراه دوستان و یا با گروهی از افراد که توانایی‎های نسبتاً مشترکی با شما دارند بازی کنید که بعد از انتخاب آنان، به دنیای بازی فراخوانده می‎شوید. یکی از بزرگ‎ترین ضعف‎های بازی در اینجا خودنمایی می‎کند؛ صفحه‎های لودینگ آزار دهنده و بسیار طولانی! به طور میانگین، آنان از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می‎کشند و باگی نیز وجود دارد که صفحه‎های لودینگ بی‎پایان را الحاق می‎کند! مشکل بعدی، هدف‎ها و یا داستانی است که در ابتدای هر مرحله بازگو می‎شود. این خلاصه، برای اولین نفری که به سرور وصل شود بیان شده و اگر شما آن اولین نفر نباشید و وصل شدن‎تان کمی طول بکشد، می‎شود گفت بخشی یا همه اطلاعات لازم را از دست خواهید داد. بعضی اوقات به قدری دیر وصل می‎شوید که هم تیمی‎های‎تان جلو می‎افتند و بازی شما را به مکان آنان تلپورت می‎کند ولی این تلپورت‎ها نیز با صفحه لودینگ طولانی همراه است. هر نکته داستانی و یا هر رویدادی که در صفحه‎های لودینگ هنگام تلپورت رخ بدهد را به کلی از دست خواهید داد و همین ویژگی باعث می‎شود که بعضی اوقات داستان اصلی بازی به درستی درک نشده و نقص‎هایی داشته باشد.

مشکل بعدی ماموریت‎ها هستند. به سادگی می‎توان آنان را در ۳ نوع طبقه بندی کرد و کل مراحل بازی به همین ۳ نوع خلاصه می‎شوند. ساختار مراحل تنها همین روال تکراری را در پیش گرفته و به دور از کوچک‎ترین خلاقیت ممکن هستند. یا باید به جایی رفته و تعدادی دشمن را تا پایان ماموریت بکشید، یا باید از شیء خاصی در یک جا محافظت کنید و یا باید به سراغ گرفتن تعدادی گوی درخشان رفته و در راه چند پازل مختلف نیز حل کنید. با این حال، اگر تنوع دشمنان مناسب بود و آنان کمی چالش برانگیز بودند، کمی از خسته کننده بودن مراحل کم می‎شد اما این گونه نیست. دشمنان به غیر از تعداد انگشت شماری اکثراً تکراری بوده و چالش خاصی پیش روی‎تان نمی‎گذارند. تغییر درجه سختی نیز کاربرد زیادی ندارد و فقط سلامتی دشمنان را زیاد می‎کند تا از میان بردن‎شان وقت بیشتری بگیرد. حتی در برخی مراحل به قدری مبارزه ساده خواهد بود که نیازی به استفاده از قابلیت‎های Javelin نیز نخواهد بود.

رسیدن به پایان بازی نیز سخت و غیرممکن می‎شود. Anthem از شما می‎خواهید چیزهایی را در یک سری ماموریت کاملاً تکراری به دست آورید و گاهی اوقات رسیدن به آنان نیز سخت و دشوار می‎شود و چیزهایی را درخواست می‎کند که نحوه انجام آنان را در هیچ کجا ذکر نکرده است. این سختی‎ها و مشکلات دیگری که گریبان بازی را گرفته‎اند، باعث می‎شود از خیر رسیدن به پایان گذشته و آن را عملاً نصف کاره رها کنید.

بازی Anthem عنوانی است که گرچه برای خوب بودن تلاش می‎کند، ولی شکست سنگینی می‎خورد. مبارزات، پرواز کردن و گشت و گذار در جهان به خودی خود بسیار خوب و لذت بخش‎اند منتها در همین بین صفحه‎های لودینگ وارد شده و اعصاب‎تان را خورد می‎کنند. از طرف دیگر، وابستگی شدید به قلعه Tarsis نیز باعث ایجاد خسته کنندگی بیشتری می‎شود. مجبورید برای هر کار کوچک و بزرگی به قلعه بازگردید و دوباره با صفحه‎های لودینگ روبرو شوید. نبود تنوع میان دشمنان، باگ‎های ریز و درشت که بعضی اوقات گیم‎پلی را نیز تحت تاثیر می‎گذارند. حتی پایان بازی نیز چیزهای غیرمعقول و بسیار خسته‎کننده‎ای را برای باز شدن نیاز دارد که به سختی می‎شود خود را برای رسیدن به آن راضی کرد. اگر بتوان مشکلات این بازی را با آپدیت و مانند آن حل کرد، قطعاً Anthem پتانسیل خوب بودن را دارد. ویژگی‎های مثبت کم نظیری در این اثر دیده می‎شود که اگر مشکلات بازی را کنار بگذاریم، تجربه‎ای زیبا را رقم می‎زنند. اگر BioWare قبل از عرضه محتواهای بی‎نهایت و کم کاربرد برای این اثر کمی بر روی بهبود مشکلات تمرکز کند، شاید بتوان گفت Anthem به عنوانی کاملاً متفاوت بدل شود.

جمع بندی
بازی Anthem عنوانی جاه طلبانه است که نتوانسته آن گونه که باید ظاهر شود و انتظارات را براورده نماید. مشکلات ریز و درشتی گریبان‎گیر آن هستند که اکثراً فنی بوده و عده زیادی از آنان تجربه شما از بازی را نیز تحت تاثیر قرار می‎دهند. اگر BioWare بخواهد، قطعاً می‎تواند مشکلات بازی را رفع کند و آن را به درجه انتظارات برساند اما در حال حاضر، Anthem محصولی ناقص و ناکامل است که نمی‎تواند آن طور که از یک بازی BioWare انتظار دارید ظاهر شود.
نقاط قوت
  • مبارزات جذاب
  • Javelin یکی از برترین ویژگی‎های بازی است
  • داستان بازی در نوبه خود جذاب و گیرا است
  • پرواز کردن در محیط‎های مختلف و متنوع
نقاط ضعف
  • صفحه‎های لودینگ طولانی
  • نبود تنوع میان دشمنان
  • سادگی مبارزات
  • درک سخت داستان به دلیل مشکلات فنی
  • ساختار نامناسب و بسیار تکراری ماموریت‎ها
  • باگ‎های آزار دهنده
  • تنوع کم اسلحه‎ها و منابع
6
نسبتا خوب
نوشته شده توسط
the only time people really have value is when they act according to their own will

رای بدهید!

0 0

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز مشخص شده اند *

شما می توانید از این ها استفاده کنید HTMLبرچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رمز فراموش شده

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد یک رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.