تم تیره

هر آنچه باید درباره A Way Out بدانید

تا به حال بازی‌های زیادی تلاش کرده‌اند در حالت چند نفره داستان تعریف کنند. برخی از آن‌ها از قابلیتی به نام «کو-آپ» بهره گرفته‌اند و برخی دیگر نیز همه‌ی بازیکنان را در کنار یکدیگر وارد داستانی بزرگ می‌کنند تا رفته رفته و با همکاری یکدیگر پرده از رازهای بازی بردارند. اما یک قانون است که همیشه میان بازی‌های چند نفره خودنمایی می‌کند و آن این است که این بازی‌ها، «نمی‌توانند» از داستان غنی بهره‌مند باشند… خب؛ بگذار این‌گونه بگوییم: ژوزف فارس، مردی است که این قانون را قبول ندارد!

A Way Out چگونه به وجود آمد؟

همه چیز از طرح EA Originals آغاز شد. در این طرح، کمپانی EA که در میان بازیبازان چهره‌ای منفور دارد، تلاش می‌کند با پیدا کردن سازندگان مستقل با استعداد و کمک کردن به آن‌ها، در روند ساخت پروژه‌شان دخیل باشد تا از نامش کمی هم که شده به نیکی یاد شود! ژوزف فارس، در سال‌های گذشته کارگردان سینما بود اما او از سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت به صنعت بازی‌های ویدئویی بپیوندد. فارس با استودیوی Starbreeze همکاری کرد و توانست بازی Brothers: A Tale of Two Sons را کارگردانی کند. بازی او موفقیت‌های فراوانی کسب کرد و توانست هم از منتقدان روی خوش ببیند و هم از سوی بازار پذیرفته شود. با موفقیت Brothers، فارس بلافاصله ساخت پروژه‌ی جدیدش را آغاز کرد و چنین شد که A Way Out به وجود آمد. او استودیوی شخصی خودش را با نام Hazelight تاسیس کرد و سپس کار ساخت بازی با ده کارمند آغاز شد. قصه از آن‌جا جدی‌تر شد که بازی فارس از طرف طرح EA Originals مورد حمایت قرار گرفت. آ‌ن‌ها چهار میلیون دلار به پروژه‌ کمک کردند و چنین شد که تعداد کارمندان استودیو به چهل نفر رسید و A Way Out به معنای واقعی به یکی از جدی‌تری پروژه‌های سال تبدیل شد. بازی نخستین معرفی‌اش را در E3 سال ۲۰۱۷ تجربه کرد و ژوزف فارس پروژه‌ی جدید خود را به همه‌گان نشان داد. بازی نمایش دیگری نیز در مراسم TGA داشت که حضور ژوزف فارس در آن به یک بمب تبدیل شد. احتمالا اخبار مربوط به حضور جنجالی او را در خبرگذاری‌ها دیده‌اید. فارس مستقیما در آن مراسم رو به دوربین‌های زنده کرد و عبارت «F**k the Oscars!!» را چندین مرتبه به زبان آورد! رفتارهای عجیب این سازنده باعث شده تا توجهات زیادی به سمت بازی وی جلب شود. از این رو انتظار می‌رود A Way Out در زمینه‌ی فروش نیز به موفقیت‌های خوبی برسد.

داستان بازی از چه قرار است؟

همانطور که گفتیم، A Way Out قصد دارد تا یک داستان غنی و پر از جزئیات را در حالت کوآپ ارائه دهد. چیزی که شاید برای بسیاری از سازندگان غیرممکن باشد اما ظاهرا ژوزف فارس این کار را به سادگی انجام می‌دهد. او قصد دارد داستان دو کارکتر را به صورت همزمان و به موازات یکدیگر تعریف کند و در عین حال، هر یک از آن‌ها را نیز در گیم‌پلی دخیل کند. ماجرا درباره‌ی دو دوست به نام وینسنت و لئو است که در زندان با یکدیگر آشنا می‌شوند. آن‌ها دو انسان کاملا متفاوت‌اند و از گذشته‌شان گرفته تا خلق و خو و رفتار، تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. وینسنت در گذشته کارمند بانک بوده اما فعالیت در زمینه‌ی خلافکاری‌های سازماندهی شده، اختلاس و تلاش برای کسب کردن پول بدون زحمت، او را به زندان کشانده است. لئو اما از کودکی به دنیای خلاف وارد شده و بارها دست به عملیات خلافکاری مختلف زده است. او در حالی که با رفقایش برای دزدیدن یک الماس مشهور تلاش می‌کردند دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. وینسنت و لئو آنجا با هم آشنا می‌شوند و تصمیم می‌گیرند از زندان فرار کنند. هر کدام از آن‌ها انگیزه‌ای دارد تا از زندان بیرون رود و به کار خود رسیدگی کند. وینسنت همسری دارد که روزهای نهایی دوران حاملگی را سپری می‌کند و به زودی قرار است پدر شود. او باید از زندان بیرون رود و از دخترش مراقبت کند. لئو نیز همسر و پسری دارد که باید با بیرون رفتن مایحتاج ‌آن‌ها را تامین کند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند از زندان فرار کنند و برای این کار نیاز دارند با یکدیگر همکاری کنند.

ساختار کوآپ به چه شکل است؟

درست است که اساس گیم‌پلی بر پایه‌ی کوآپ طراحی شده. اما این بازی در اصل قرار نیست همانند دیگر آثار کوآپ همواره صفحه را به دو نیم تقسیم کند و حالت Drop-In، Drop-Out داشته باشد. شما قرار است با دوستتان بازی کنید اما سیستم کوآپ بازی از آنچه تصور می‌کنید بسیار پیشرفته‌تر و داینامیک‌تر است. بازی معمولا از دو دوربین استفاده می‌کند که هر یک به یکی از بازیکنان تعلق دارد. گاهی اوقات ممکن است فعالیت یکی از بازیکن‌ها از دیگری مهم‌تر باشد. به همین دلیل کادر صفحه، گاهی برای یک نفر از دیگری بزرگ‌تر است. گاهی بازیکن اول به بالای صفحه و بازیکن دوم به پاین صفحه منتقل می‌شود و گاهی نیز هر دو کارکتر با یک دوربین بازی را پیش می‌برند. دوربین‌های بازی رفتاری پویا دارند و این باعث شده تجربه‌ی کوآپ بازی از همیشه متفاوت‌تر به نظر برسد.

نکته‌ی بسیار مهم درباره‌ی ساختار بازی این است که هیچگونه هوش مصنوعی قرار نیست کارکترهای بازی را کنترل کند. بازی اجبارا همواره به صورت کو-آپ دنبال می‌شود و شما حتما باید بازی را به همراه یک دوست انجام دهید. می‌توانید به صورت آنلاین با دوستتان به بازی بپردازید اما اگر بازی را با یک نفر آغاز کردید، باید تا انتها با همان شخص ادامه دهید و کس دیگری نمی‌تواند به جای او با شما بازی کند. البته ترجیح سازندگان این بوده که شما حتما از روی مبل (Couch Co-op) بازی را انجام دهید تا بهترین تجربه را از آن داشته باشید. اما به هر صورت اگر نتوانستید به صورت محلی بازی کنید، بخش آنلاین نیز زیبایی‌های بازی را به خوبی انتقال خواهد داد.

چرا بازی نباید بخش تک‌نفره داشته باشد؟

در این خصوص اعتراضات بسیاری به سازندگان بازی انجام شد که چرا نمی‌شود بازی را به تنهایی به پایان رساند؟ پاسخ این است که فارس و تیمش نهایت تلاششان را کرده اند تا یک تجربه‌ی کو-آپ غنی خلق کنند. اما اگر کسی بخواهد بازی را به صورت تک‌نفره به اتمام رساند، نه تنها لذت کافی نمی‌برد، بلکه گویا حتی بازی را بازی نکرده است! تمام زیبایی A Way Out در بخش کوآپ آن است و اگر کسی بخواه تک‌نفره آن را بازی کند هم به خودش و هم به بازی ظلم کرده! فارس با این کار پیام واضحی به بازیکنان جهان داده. این که یا بازی را با تمام پتانسیل‌ها و زیبایی‌هایش تجربه کنند یا این که اصلا بازی نکنند! بدون شک این تصمیم برای تیم Hazelight آسان نبوده. بدون شک آن‌ها ناچار بوده‌اند الکتروتیک آرتز و دیگر ناشران را برای اعمال آن راضی کنند. بدون شک فروش بازی با این وجود بسیار کمتر می‌شود و بازی کردن آن برای عده‌ی بسیاری سخت است. اما آن‌ها برای خلق یک تجربه‌ی یکتا، همه‌‌ی این ریسک‌ها را به جان خریده‌اند. از این رو این حرکت بسیار تحسین برانگیز است.

بازی به صورت آنلاین چگونه خواهد بود؟ آیا هر دو بازیکن باید هزینه پرداخت کنند؟

تکلیف بخش کوآپ محلی که از ابتدا مشخص بود. اما فارس و تیمش یک ایده‌ی عجیب و صد البته دست و دل بازانه دیگر را نیز در بازی‌شان پیاده کرده‌اند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند بازی را به صورت رایگان در اختیار دومین بازیکن قرار دهند. یعنی چه؟ یعنی این که اگر شما بازی را تهیه کنید و بخواهید به صورت آنلاین با دوستتان بازی کنید، لازم نیست دوست شما نیز بازی را تهیه کرده باشد. شما می‌توانید به صورت رایگان بازی را در اختیار او نیز قرار دهید. این قابلیت مهم بازی جنجال‌های بسیاری را نیز به راه انداخت. ژوزف فارس در هنکام معرفی این قابلیت رو به مخطابان مراسم TGA کرد و گفت: «این مورد ربطی به گندکاری‌های EA و آن لوت‌باکس‌هایش ندارد!» و وقتی که جمعیت می‌خندند و او را تشویق می‌کنند بلافاصله می‌گوید: «خب البته همه‌ی ناشران گند می‌زنند! اما آن‌ها با من خیلی خوب رفتار کردند!» تاکید فارس بر این بود که ایده‌ی رایگان کردن بازی برای بازیکن دوم صرفا متعلق به خودش بوده و الکترونیک آرتز چنین دست‌ و دلبازی‌های غیر منتظره‌ای از خود به خرج نمی‌دهد.

گیم‌پلی بازی چقدر متنوع است؟!

در یک کلام، خیلی! این گونه به قضیه نگاه کنید که فارس و تیمش نخواسته‌اند ابتدا تعدادی مرحله طراحی کنند و سپس مکانیک‌های کوآپ را درون آن جای دهند! آن‌ها ابتدا لیستی از تمام مراحلی را که در حالت کوآپ خارق‌العاده به نظر می‌رسند را نوشته‌اند و سپس تصمیم گرفته‌اند که بر اساس آن داستانی بنویسند و بازی طراحی کنند! این را گفتم که بدانید A Way Out قرار است یک قطار تفریحی پر سرعت هفت-هشت ساعته باشد که دوستتان نیز قرار است در طول آن همراهیتان کند! مراحل این بازی به قدری استادانه کنار هم چیده شده‌اند که خود برای سازندگان جوان یک کلاس درس هستند. هر عنصری که به ذهنتان برسد در مراحل بازی گنجانده شده. از تیر‌اندازی و صحنه‌های اکشن گرفته تا مبارزات تن به تن. از سواری با خودروهای مختلف گرفته تا موتورسیکلت و دوچرخه! مخفی‌کاری، ماهی‌گیری، جست و جو، جر و بحث و هر چیزی که به ذهنتان برسد در بازی پیدا می‌شود. سر تا سر محیط‌های بازی پر شده است از مواردی که می‌تواند شما و دوستتان را سرگرم کند. مینی‌گیم‌های فراوانی در بازی وجود دارند که می‌توانید به همراه دوستتان با آن‌ها سرگرم شوید. نکته‌ی عجیب در طراحی مراحل بازی این است که سازندگان هیچ‌وقت به سراغ چیزهایی که قبلا از آن‌ها استفده کرده‌اند نمی‌روند. طبق توضیحات خود ژوزف فارس، وقتی که شما به همراه دوستتان (مثلا) مخفی‌کاری کردید و پلیس‌ها را از پای در آوردید، دیگر قرار نیست در طول بازی با چنین مرحله‌ای روبرو شوید! تنوع مرگباری در مراحل بازی وجود دارد و همیشه آن حس مطلوب تازگی در هر لحظه‌ی آن به چشم می‌خورد.

بازی با رفقا چقدر حال می‌دهد؟!!

سازندگان به عمد بازی را طوری طراحی کرده‌اند که شما مجبور باشید با دوستتان همکاری کنید. باید با او هماهنگ باشید وگرنه شرایط سختی را تجربه خواهید کرد. در همین راستا لازم است که ارتباط کلامی‌تان را با او حفظ کنید. بازی عمدا طوری طراحی شده که به وفور مجبور باشید با هم ارتباط بگیرید و سکوت را بشکنید! قرار است در این بازی سر دوستتان داد بکشید! قرار است از او کمک بخواهید، سرش غر بزنید و از خطرات آگاهش کنید. اصلا زیبایی بازی دقیقا به همین موارد است. دقیقا هم به همین خاطر است که سازندگان اصرار دارند بازی را روی مبل انجام دهید.

در راستای بیشتر کردن جر و بحث‌ها، آن‌ها لحظاتی را در بازی طراحی کرده‌اند که یک انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد و باید به همراه دوستتان سر این که چه‌کار کنید، بحث کنید. تا زمانی که هر دویتان متقاعد نشوید و سر یک مسیر به توافق نرسید، نمی‌توانید پیش‌روی کنید. در واقع فارس غیر مستقیم به شما می‌گوید باید با یارتان تعامل کنید! وگرنه اجازه‌ی ادامه‌ی بازی را ندارید!!

سهم الکترونیک آرتز از سود بازی چیست؟

باورش سخت است ولی تقریبا هیچ! الکترونیک آرتز چهار میلیون دلار پول ناقابل را داده و قرار هم نیست در قبالش چیزی دریافت کند! برای آن‌ها صرفا نام نیک باقی می‌ماند، به امید این که آبروریزی‌های قبلی‌شان اندکی جبران شود. در واقع همه‌ی بازی‌هایی که با سرویس EA Originals ساخته می‌شوند همین وضعیت را دارند. بازی Fe که چندی پیش به بازار عرضه شد و بازی زیبای Unravel که در سال‌های گذشته شاهد عرضه‌اش بودیم، با هزینه و حمایت الکترونیک آرتز ساخته شده‌اند. برای آن که ریا را به آخرین حد خود رسانیم باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که EA حتی در بخش مارکتینگ نیز به بازی کمک کرده و فارس و تیمش را به کنفرانس مطبوعاتی E3 خود نیز راه داده. الکترونیک آرتز این بار لطف را در حق سازندگان A Way Out تمام کرده و حتی در ساخت بازی نیز هیچ‌گونه دخالتی نکرده. همین باعث شده تا فارس و تیمش بتوانند خلاقیت‌های دیوانه‌وار خود را به بهترین شکل در بازی پیاده کنند.

 

بازی کی و برای چه پلتفرم‌هایی عرضه خواهد شد؟

A Way Out برای پلتفرم‌های پی سی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان عرضه خواهد شد و در روز سوم فروردین سال ۱۳۹۷ قابل بازی خواهد بود.

سیستم مورد نیاز

حداقل سیستم مورد نیاز:

  • CPU: Intel core i3-2100T @ 2.5GHz/AMD FX 6100, or better
  • CPU SPEED: Info
  • RAM: 8 GB
  • OS: Windows 7 64-bit, 8.1 64-bit or Windows 10 64-bit
  • VIDEO CARD: DirectX 11 Compatible NVIDIA GeForce GTX 650Ti 2GB, AMD Radeon HD 7750 2GB
  • FREE DISK SPACE: 25 GB

سیستم پیشنهادی:

  • CPU: Intel Core i5 3570K; AMD Ryzen 3 1300x or equivalent
  • CPU SPEED: Info
  • RAM: 16 GB
  • OS: Windows 7 64-bit, 8.1 64-bit or Windows 10 64-bit
  • VIDEO CARD: DirectX 11 Compatible Nvidia GTX 960; AMD R9 290 or equivalent
  • FREE DISK SPACE: 25 GB

باکس‌آرت

گالری

ICARUS

گیمر، متال‌هد و ارداتمند به همه‌ی زمینه‌های گیک‌پسند

2 دیدگاه
  1. مهرداد
    خرداد ۲, ۱۳۹۷ در ۹:۱۱ ب.ظ پاسخ

    براpc نیومده چرا کی میاد

    1. AMIR
      خرداد ۳, ۱۳۹۷ در ۱:۲۵ ب.ظ پاسخ

      سلام
      برای PC هم منتشر شده ولی هنوز کرک نکردن.

ارسال دیدگاه