تم تیره

۹ مورد که از خدای جنگ بعدی انتظار داریم

 

عنوان خدای جنگ بعدی که برای PS4 به صورت انحصاری منتشر می شود به احتمال زیاد یکی از بهترین و هیجان انگیزترین بازی های ۲۰۱۸ خواهد بود. آن چه بیش از همه برای مردم سوال ایجاد کرده این است که این بازی تا چه حد پیرو نسخه های گذشته ی خود خواهد بود. آن چه تاکنون از بازی نشان داده شده نوید بخش داستانی شخصیت محور است که با اکشنی بالا و خشونتی متعادل همراه شده است که تا اینجای کار خیلی هم امیدوارکننده ظاهر شده است. در این مطلب سعی کرده ایم مواردی را که انتظار داریم در نسخه ی پیش روی God Of War ببینیم را باهم مرور کنیم. این بازی قرار است در سه نسخه ی Collector، Stonemason و Digital Delux در تاریخ ۲۰ آوریل سال جاری مصادف با ۳۱ فروردین منتشر شود. این شما و این نه موردی که از نسخه ی جدید خدای جنگ انتظار می رود.

  • توجیه حضور شخصیت آترئوس در بازی

به تاریخچه ی خدای جنگ وقتی نگاه می کنیم، همواره کریتوس را شخصیت اصلی داستان می بینیم ولی در این بازی گویا همواره قرار است شخصیتی به اسم آترئوس همراه مان باشد که می تواند به روش های مختلف برای کریتوس خطر آفرینی کند. بنظر می رسد که این شخصیت نقشی مهم در گیم پلی بازی دارد؛ هربار که او وارد نبرد با دشمنان می شود تجربه کسب می کند و مهارت های جدید به دست می آورد. دکمه های که روی دسته  تعبیه شدند نیز در این بازی بعضاً مربوط به دستور دادن به این شخصیت و تعامل با او می باشند. این نکته بسیار امیدوارکننده است ولی انتظار داریم کلیت داستان بازی روی پرورش این کودک تمرکز نداشته باشد. خدای جنگ جدید باید بتواند حضور این شخص را در کنار کریتوس توجیه کند و به این سوال اساسی پاسخ دهد که او چه نقشی در داستان و دنیای کریتوس دارد که اگر خلاف این باشد خدای جنگ عمداً خود را وارد یک چرخه ی باطل داستانی کرده است.

  • بزرگ بودن دنیای بازی

یکی از مهم ترین شاخصه های سری بازی های خدای جنگ این بود که وسعت محیط و دشمنان به گیمر این احساس را القا می کرد که موجودی کوچک هستند و همین امر باعث افزایش هیجان بازی می شد. چالش اصلی خدای جنگ جدید دوربین روی شانه ی جدیدی است که باعث شد نحوه ی دیدن محیط توسط گیمر که تاکنون از بالا به پایین بود به یکباره تغییر کند و این امر باعث نزدیکی دوربین به شخصیت اصلی و دیدن محیط با زاویه ی سوم شخص است. در نسخه های گذشته به یمن نمای بالا به پایینی که از کریتوس مشاهده می کردیم وسعت محیط را می توانستیم به خوبی درک کنیم. با توجه به نمایش های خدای جنگ جدید اگر چه دوربین تغییر کرده ولی همچنان اتمسفر بازی عظمت و  بزرگی خود را حفظ نموده است. ما امیدواریم آن چه در انتظارمان است به مراتب از چیزی که تاکنون از بازی دیده ایم بزرگ تر و باشکوه تر باشد.

  • وجود مراحل جانبی

خدای جنگ جدید قرار نیست عنوانی جهان باز یا «Open-World» باشد ولی با این حال کارگردان این بازی آقای کوری بارلوگ اعلام کرده که گیمر در این بازی آزاد خواهد بود. این مسئله باعث می شود که انتظار داشته باشیم بازی علاوه بر ماموریت های اصلی، از گیمر چالش های فرعی نیز بخواهد . بنا به گفته ی سازندگان برای اتمام بازی چیزی نزدیک به ۲۵ الی ۳۵ ساعت زمان نیاز دارید. حال اگر به این زمان تعدادی مراحل جانبی نیز اضافه کنیم می توانیم انتظار آن را داشته باشیم که خدای جنگ جدید نزدیک به ۵۰ ساعت بتواند سرگرم مان کند. تنها مراحل جانبی مد نظر نیستند، بلکه مراحلی را انتظار داریم که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی روی خط داستانی یا گیم پلی بازی داشته باشند.

  • بازگرداندن خشونت بالا

منصفانه است اگر بگوییم دریدن شکم «کرونوس» در خدای جنگ ۳ و له کردن صورت «تزوس» در خدای جنگ ۲ جزو ماندگارترین صحنه های کل سری خدای جنگ بوده اند. این سطح از خونریزی و خشونت همواره یکی از نقاط قوت خدای جنگ بوده است و حداقل انتظاری که از این بازی می رود آن است که خشونتی به مراتب بالاتر را برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

با توجه به تریلر های اخیر این بازی می توان چنین استنباط کرد که خدای جنگ جدید در اعمال خشونت های خود حساب شده تر از قبل عمل می کند. این بدان معنا نیست که خشونت بازی کم شده است، چرا که در برخی سکانس های تریلر مشاهده می کنیم کریتوس به وسیله ی یک ستون سنگی صورت یک دیو را له می کند و پسرش به وسیله ی یک چاقو چشمان یک هیولای دیگر را از بین می برد ولی با این حال خشونتی که در نسخه های قبل این بازی تجربه کردیم انتظارات را بسیار بالا برده اند. امیدواریم آخرین بازی خدای جنگ بتواند این مسیر را ادامه دهد. ما همچنان موافق ایده ی استفاده از خشونت به صورت حساب شده هستیم و کریتوسی را می خواهیم که دیگر مثل گذشته هر چه سر راهش قرار گرفت را نکشد ولی همچنان انتظار داریم اگر قرار است از میزان خشونت کاسته شود، چیزی در بازی به کار گرفته شود که ارزشش را داشته باشد.

  • سیستم مبارزاتی پیچیده تر

روش مبارزه در مجموعه بازی های خدای جنگ همواره خطی بوده اند و بعد از اندکی تمرین گیمر ها تبدیل به بی رحم ترین شخصیت درون بازی می شدند. آن چه از نسخه ی پیش رو انتظار داریم این است که این بازی بتواند کمی به چالش های مبارزاتی خود بیفزاید. با توجه به تریلر های موجود، در این نسخه جای گیری صحیح برای زدن ضربه ی مهلک نقش اساسی در مبارزات دارد. مانور های کریتوس هرچقدر پیچیده تر باشند، ضربه ی مهلک تری به دشمن وارد می سازند. آن چه مدنظرمان است چیزی نیست که در عنوانی مثل Devil May Cry مشاهده می شود، بلکه فقط به دنبال چالش بیشتر به هنگام مبارزه هستیم که تنها با زدن چند دکمه دشمن مان از پای در نیاید.

  • توجه ویژه به داستان های اساطیری اسکاندیناوی

نکته ی مثبتی که باعث موفقیت نسخه های قبلی این مجموعه شد توجه بازی به افسانه ها و اساطیر یونان باستان و البته سلاخی کردن آن ها بود. نسخه ی جدید خدای جنگ بیشتر قرار است تمرکز خود را به سوی افسانه های اسکاندیناوی ببرد و اگر چنین باشد انتظار داریم که در حد و اندازه های اساطیر یونان به این بخش از بازی بها داده شود. اساطیر اسکاندیناوی نیز به مانند یونان خدایان و شخصیت های برجسته ای همچون اودین، هایمدال، نورد و … دارد که قرار گرفتن شان سر راه کریتوس می تواند لحظات هیجان انگیزی برای مان به ارمغان بیاورد.

  • اسلحه های متنوع

در مقایسه با نسخه های قبل، خدای جنگ جدید به نظر می رسد که تنها از سه سلاح استفاده می کند. یک تبر، یک سپر و مشت های کریتوس. طبیعی است که انتظار سلاح های بیشتری در نسخه ی نهایی خدای جنگ داشته باشیم؛ اما ممکن است استودیوی سازنده یعنی سانتامونیکا بخواهد در این نسخه بیشتر روی داستان تمرکز کند و سلاح ها را به حداقل برساند که امیدواریم چنین نباشد. چرا که در گذشته تنوع سلاح های کریتوس همواره به هیجان بازی افزوده اند و بازی را سرزنده نگه داشته اند. اگر سیستم مبارزه ی بازی همانی است که تاکنون به نمایش درآمده، پس بهتر است که تنوع سلاح ها و شمشیرها در این نسخه زیاد باشد.

  • طراحی دقیق باس فایت ها

در طول این سال ها مبارزه با دشمنان اصلی یا همان باس فایت ها در مجموعه عناوین خدای جنگ همواره یکی از به یادماندنی ترین تجربیات گیمر ها بوده اند. امیدواریم که این رویه در نسخه ی جدید نیز ادامه پیدا کند و کریتوس در مقابل بسیاری از چهره های شاخص اساطیر اسکاندیناوی قرار گیرد و آن ها را نیز به کام مرگ بکشاند. مبارزه با این شخصیت ها باید طراحی منحصر به فرد خود را داشته باشند. صرف جای خالی دادن و شمشیر کشیدن برای گیمر چالش زیادی به همراه نخواهد داشت و باید در طراحی این بخش از بازی دقت بسیاری شود چرا که بسیاری از گیمر ها در طول این سال ها بیشتر از گیم پلی بازی، یاد و خاطره ی سلاخی کردن دشمنان اصلی یا باس فایت ها را زنده نگه داشته اند.

 

  • شخصیت های فرعی به یادماندنی

داستان مجموعه خدای جنگ همواره ترکیبی از خشونت و اکشن و درام بوده است. اما با این حال هیچ کدام از عناوین قبلی شخصیت های جانبی که به آن صورت در یاد گیمر باقی بمانند معرفی نکرده اند و البته نمی توان به بازی برای این بخش خرده گرفت چرا که شخصیت خشونت طلبی چون کریتوس به کسی اجازه نمی دهد بیش از حد به وی نزدیک شود که اگر این اتفاق بیفتد عواقبش پای خود طرف خواهد بود. شاید «آتنا و گایا» دو تن از به یادماندنی ترین شخصیت های مجموعه بوده باشند ولی برای عنوانی به عظمت کریتوس تنها همین شخصیت های فرعی کافی نیستند. امیدواریم کریتوس در طول سفری که با پسرش در پیش گرفته با شخصیت های به یادماندنی زیادی رو به رو شود که البته باتوجه به تریلر هایی که از بازی دیده ایم چند نمونه از این شخصیت ها را نیز رویت کرده ایم ولی این نسخه از بازی حسابش با بقیه عناوین جداست؛ چرا که قرار است حسن ختامی بر ماجراجویی های افسانه ای به اسم کریتوس باشد!

 

پلتفرم بازی : PS4

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ماه ۹۷

محمد

The most monstrous monster is the monster with noble feelings -Fyodor Dostoyevsky

ارسال دیدگاه