تم تیره

نقد و بررسی Assassin’s Creed Origins

  • ژانر : اکشن، جهان باز، سوم شخص، تاریخی
  • سازنده : Ubisoft
  • ناشر :    Ubisoft
  • پلتفرم : PC,XBox One,PlayStation

 

گاهی برای این که ببینید چقدر پیشرفت داشته اید باید خودتان را با عیار گذشته بسنجید. نسخه ی جدید Assassin‘s Creed با استفاده از این نگرش این بار به سراغ مصر باستان رفته است؛ حرکتی که می تواند آینده ای درخشان برای این سری به حساب آید اما با این وجود نگرش جدید یوبیسافت در داستان سرایی باعث شده تا عملکرد بازی نیز به همان میزان جا برای پیشرفت داشته باشد چرا که چشم اندازی که این استودیو برای بازی خود در نظر گرفته اگر در ادامه نیز همین گیم پلی را برای مخاطب به ارمغان آورد ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود.

این نسخه از ASC ما را به ریشه ی همه ی اتفاقات بازی که تاکنون پشت سرگذاشته ایم می برد. این بازی به ما می گوید که چه اتفاقی افتاد که انجم‌ن برادری بین قاتلین در طول تاریخ شکل گرفت. داستان این نسخه از بازی در دورانی است که در آن دودمان بطلمیوس در مصر باستان حکمرانی می کردند. شما در این بازی نقش جنگجویی به نام بایک را ایفا می کنید که با توجه به گذشته ی پر رمز و رازش سوگند خورده تا انتقام مردم زجر دیده ی مصر را از فراعنه بگیرد. قهرمان اصلی داستان در این بازی بعد از رو در رو شدن با چهره های شاخص سیاسی همچون کلئوپاترا و ژولیوس سزار به شمال آفریقا سفر می کند تا با ترفند هایی نقشه برای برچیدن دودمان فراعنه بچیند. در این بازی اراجاعات بسیاری به اتفاقات نسخه های گذشته ی Assassin’s Creed دیده می شود که همسو با جریانات Origins به وقوع پیوسته اند و شما با تجربه ی برخی لحظات بازی متوجه می شوید که قبلاً نیز چنین تجربیاتی در نسخه های گذشته داشته اید. قهرمان اصلی داستان، بایک با وجود پشت سر نهادن گذشته ی تلخ خود، هیچ ابایی از گفتن حقیقت و تحقیر کردن اربابان ندارد و جوانی سرکش و رزمنده است.

Origins به خوبی از اتمسفر خود یعنی کشور مصر استفاده می کند. در این بازی هرچقدر پیش می روید گوناگونی سیاست های حاکمان باستانی را می توانید به وضوح مشاهده کنید و تقابل بین ایدئولوژی های مختلف مردم را نظاره گر باشید. در طول ۳۰ ساعت گیمپلی داستانی در طول مصر مسافرت خواهید کرد و شخصیت های دوست و دشمن بسیاری را ملاقات می کنید که هرکدام شان آئین و اعتقادات مخصوص به خود را دارند. با وجود اینکه برخی از لوکیشن های بازی مشابه به هم ساخته شده اند و تمایز چندانی بین شان احساس نمی کنید،  طراحی مصر به گونه ایست که زندگی بسیاری در آن جریان دارد و محیط کاملاً پویا و زنده است. از مهاجرت دسته جمعی پرندگان گرفته تا شکار انسان ها توسط کروکدیل ها؛ Assassin’s Creed جدید در طراحی هوش های مصنوعی بسیار عالی عمل کرده است و دامنه ی وسیعی از اتفاقات گوناگون را می توانید تنها با یکجا ماندن تماشا کنید. به طور مثال می توانید به هنگام حمله به اردوگاه دشمن مشاهده کنید که گله ای از کرگدن ها به سوی دشمنان تان حمله ور شده اند و کار را برای تان آسان تر کرده اند. هر چه بیشتر در کشور مصر پیشروی می کنید جزئیات بازی نیز بیشتر می شوند. این جزئیات در شهر های پرجمعیت تر و وسیع تر بیشتر از نقاط دیگر نقشه است و همین مسئله در نوع خود یک گام مثبت در این مجموعه بازی ها به حساب می آید.

وقتی با قهرمان بازی همراه می شوید خود را در یک کلاس درس احساس می کنید. هر چقدر که در بازی پیش می روید بیشتر با تاریخچه و اتفاقات دوران باستان آشنا می شوید. هر گوشه کناری از بازی را که نگاه می کنید نکته ای آموزنده و جالب برای گیمر وجود دارد. تقابل سیاست بین کشور مصر و یونان و تاثیری که این سیاست بر زندگی مردم آن روزگار گذاشت یکی از موارد جالب این نسخه از بازی است. داستان اصلی بازی در کنار ماموریت های فرعی به طور کلی شاکله ی داستانی بازی را شامل می شوند و موضوعات مختلفی از جمله قومیت گرایی و نژاد پرستی را نیز می توان در بعضی لحظات بازی دید و نکته ی چالش برانگیز داستان جائیست که متوجه می شوید شخصیت بایک، خود نیز در هر جایی که حضور می یابد یک غریبه است و مردم علیرغم این که خیلی خیر خواه شان است، او را از خود می رانند.

با وجود تمام این نکات مثبت، بازی همچنان از تعدادی باگ و مشکل فنی رنج می برد. به هنگام تست بازی برروی Xbox One و PS4  در بعضی از کات-سین ها شاهد افت فریم هستیم و تکسچر های برخی نقاط به خوبی رندر نشده اند. این مشکلات به یمن فضاسازی بسیار خوب و تاثیرگذار بازی به چشم نمی آیند. این نسخه سعی کرده تا حد زیادی مستقل از عناوین گذشته عمل کند و گیمر در آن آزادی عمل بسیار بیشتری دارد و می تواند بسیاری از ماموریت ها را به ترتیب دلخواه خود پشت سر بگذارد. این نسخه از بازی یک تابوی کهنه در سری عناوین فرقه ی قاتلین را شکسته است و آن هم بخش مبارزات بازی است. در این نسخه از بازی به سبب طراحی دینامیک سیستم مبارزه شاهد ضربات واقعی تری بین شخصیت اصلی و دشمنان هستیم و مبارزات زنده تر از گذشته طراحی شده اند. علاوه بر این حملات از راه دور مثل تیر و کمان و اسلوموشن ها نیز به جذابیت مبارزات افزوده اند. سیستم مبارزه در این بازی با بیشتر شدن تعداد دشمنان کمی آزاردهنده می شود و به نظر می رسد نمی توان به نحوی که اثربخش باشد با دشمنان گلاویز شد و گیمر تاحدودی باید متکی به دقت و مهارت خود باشد تا زنده از مبارزه خارج شود و اگر قابلیت Lock-On که برروی یک دشمن خاص تمرکز می شود را نیز در نظر بگیریم می توان چنین گفت که مبارزات شلوغ در بازی به خوبی طراحی نشده اند. Assassin’s Creed Origins کوشیده تا با ترکیب کردن شاخصه های نقش آفرینی و اکشن و البته مخفی کاری به عمق گیم پلی خویش بیفزاید و گیمر ها علاوه بر افزایش مهارت های مخفی کاری شان باید در مبارزات و مهارت های دیگر نیز به حد قابل قبولی از توانایی برسند که این امر نیز تاحد قابل توجهی وقت گیمر را در بازی خواهد گرفت.

7.5
خوب

نقاط قوت

  • مصر باستان، اتمسفری خیره کننده و زیبا دارد که تفاوت های فرهنگی و اجتماعی مردم را به خوبی بازتاب می دهد.
  • جزئیات گرافیکی بسیار بالا
  • داستان چالش برانگیز و شخصیت هایی به یادماندنی
  • ماموریت های جانبی جالب

نقاط ضعف

  • باز هم همان مشکلات فنی قدیمی افت فریم،باگ و...
  • سیستم مبارزه ی نه چندان کارآمد
  • شباهت برخی لوکیشن های بازی به یکدیگر
8.5 گیم پلی
7.7 گرافیک
7 داستان
7.4 موسیقی و صداگذاری
7 ارزش تکرار

به عنوان نتیجه گیری می توان گفت که این بازی پیشرفت بسیار خوبی نسبت به گذشته داشته است ولی برخی مشکلات فنی باعث افت عملکرد آن شده اند که این مشکلات بعلت جدید بودن برخی مکانیزم های گیم پلی برای گیمر مشکلاتی را در طول بازی به وجود می آورند، اما این مسائل دلیل نمی شوند که دنیای بازی هیجان خود را از دست دهد که این هیجان تا حد زیادی متکی به داستان قوی و رویداد های جالبی است که در بازی به وقوع می پیوندند. این بازی احساس آن را دارد که گویی اولین گام در تجربه ی داستانی جدید است. این بازی مشکلاتی دارد ولی چشم اندازی که آن را نشانه رفته درخشان است و ارزش صبر کردن برای دیدن آینده را دارد.

محمد

The most monstrous monster is the monster with noble feelings -Fyodor Dostoyevsky

ارسال دیدگاه